DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - Wyłącznik ESP

sibi - 2011-11-15, 09:41
Temat postu: Wyłącznik ESP
witam kolegów własnie wczoraj odebrałem Drakule ale nasuwa mi sie jedno pytanko ? zamowiłem Drakule z ESP czy w mojej wersji z napedem 4x2 nie mam przełacznika ? Pan z serwisu mowił ze jest ale automatyczne i nie da sie właczyc i wyłaczyc .jak to sprawdzic ?bo na desce nie mam zadnej kontrolki ?prosze o pomoc szybka ?
laisar - 2011-11-15, 10:07

Kontrolka oczywiście powinna być - to ta pierwsza z prawej, trójkątna (pod "200" na prędkościomierzu):




Natomiast wyłącznik był dotychczas zawsze obecny, jeżeli tylko system został zamontowany (POPRAWKA: wyłącznie w 4x4 - w 4x2 rzeczywiście nie ma wyłącznika) pierwszy z prawej strony gniazda zapalniczki (ta sama ikona co na tablicy):


tomala72 - 2011-11-15, 10:16

Może zrobili w związku z nowymi przepisami załączany na stałe w 4x2 bo w 4x4 raczej musi byś opcja odłączenia.
Słyszałem, że esp będzie obowiązkowe w każdym nowym aucie w europie tak jak abs?

sibi - 2011-11-15, 10:22

no tak własnie mam na stałe bo po załczeniu stacyjki włacza sie i gasnie ESP to jednak mam ESP :)
laisar - 2011-11-15, 10:22

@sibi: No, jeżeli kontrolka jednak działa, to pewnie masz i faktycznie jest na stałe...


@tomala72: http://www.daciaklub.pl/f...p=102811#102811

sibi - 2011-11-15, 10:29

no to ok wielkie dzieki za szybka odpowiedz pozdrawiam
Seal - 2011-11-15, 20:16

Cytat:

Natomiast wyłącznik był dotychczas zawsze obecny, jeżeli tylko system został zamontowany - pierwszy z prawej strony gniazda zapalniczki (ta sama ikona co na tablicy):

Nie wprowadzajcie kolegi w błąd.
Wyłącznik jest tylko dla wersji 4x4, wersji zwykłej nie ma wyłącznika ESP tylko przed zapalaniem autka kontrolka sygnalizuje obecność tego systemu.

Dar1962 - 2011-11-15, 20:25

radziłbym się jednak upewnić w kwestii tego ESP. Ja też uparłem się na ten układ( zamówienie składałem na początku października)Sprzedawca poinformował mnie,że opcjonalny montaż ESP rozpocznie się w autach produkowanych od listopada br. więc muszę na tak skonfigurowany pojazd czekać co najmniej do stycznia. Jeśli odbierałeś auto wczoraj, to raczej mało prawdopodobne,że wyprodukowano je już w listopadzie. Sprawdź specyfikację wyposażenia twojej drakuli i poobserwuj kontrolkę - powinna zapalać się w chwili przekręcenia kluczyka zapłonu i po chwili gasnąć - ewentualnie zapalać się chwilowo podczas jazdy w momencie aktywacji układu
Seal - 2011-11-15, 20:29

Nie mam co się upewniać bo ja mam wersję 4x2 z ESP i wiem co piszę :-P
Dar1962 - 2011-11-15, 20:30

w którym miesiącu 2011 została wyprodukowana?
Seal - 2011-11-15, 20:32

Początek lipca.
Dar1962 - 2011-11-15, 20:34

LAureaty dCi 110 KM miały ESP w opcji od początku i to chyba niezależnie od napędu?
Seal - 2011-11-15, 20:37

Miał ale w opcji.
Popatrz kolega który się pyta kupił 4x2 dCI 110KM.

Dar1962 - 2011-11-15, 20:39

więc jeśli wybrał i dopłacił, to ma :-P
Seal - 2011-11-15, 20:40

Oczywiście :-P :mrgreen:
czaju - 2011-11-15, 20:47

dawaj po garach pod światłami - jak będziesz boksował to znaczy że nie masz żadnego esp, jak samochód zacznie rozpędzać się na granicy poślizgu opon to masz esp (kontrolka winna się świecić kiedy samochód ściąga napęd, także zamiast boksowania powinna się świecić).

Nie ma chyba prostszego sposobu żeby się przekonać...

wojtek_pl - 2011-11-16, 09:36

To już lepiej jedną stroną stanąć na poboczu/piachu/śliskim a drugą na asfalcie i wtedy ruszyć z kopyta.
czaju - 2011-11-16, 09:58

co za różnica... albo chwile poczekać bo już się zima zbliża i wyjdzie w praniu ;)
cieply - 2012-01-15, 23:15
Temat postu: Całkowite wyłączenie ESP
Witam wszystkich,

jest to mój pierwszy post na forum więc przy okazji się przywitam. Forum czytam już jakiś czas, a w chwili obecnej przymierzam się do zamówienia Dustera.

Mam pytanie do osób posiadających ESP. Czy da się je kompletnie wyłączyć? Zakładając, że chcę się pobawić na przykład na śniegu?

laisar - 2012-01-15, 23:27

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=6205 - w 4x2 nie ma wyłącznika, w 4x4 jest.

Po wyłączeniu ESP w 4x4 działa tylko funkcja quasi-blokady "dyferencjałów".

Natomiast pełne ESP uruchamia się z powrotem samo po przekroczeniu prędkości 50 km/h (60 w przy "Lock").

esdziewiaty - 2012-01-16, 01:39

Najnowsze doświadczenia donoszą, że w przypadku trybu 4WD LOCK ESP wraca do pracy przy ok 83km/h. Świeżo testowane na zimowych drogach. Sam napęd rozpina się przy 85-90km/h
Piotr_K - 2012-01-16, 01:58

A jak to opisuje producent? kiedy powinien się rozpiąć?
laisar - 2012-01-16, 02:12

Ja podałem wartości z dokumentacji technicznej.
esdziewiaty - 2012-01-16, 02:30

Rozumiem Laisar ;-)

Uznałem jednak , ze moje doświadczenia mogą by komuś przydatne ;-)

RnR - 2012-01-16, 06:42

Napęd rozpina się stopniowo już od 30 chyba. Przy 83 auto już chyba tylko zapomina, że ma spiąć gdy zwolnimy - tak jakoś pamiętam :)
laisar - 2012-01-16, 09:50

esdziewiaty napisał/a:
moje doświadczenia mogą by komuś przydatne

Jak najbardziej! Bardziej więc odpowiadałem Piotrowi_K.

cieply - 2012-01-16, 11:16

esdziewiaty napisał/a:

Uznałem jednak , ze moje doświadczenia mogą by komuś przydatne ;-)


Dzięki za informacje :).
Teraz mam dylemata. Jak by się dało go zupełnie wyłączyć to brałbym w ciemno, a tak będę się znowu mocno zastanawiał.

laisar - 2012-01-16, 11:19

Zawsze można wyciągnąć albo obejść bezpiecznik wyłącznikiem - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1451 ... (;

Z drugiej strony - co za dylemat? Myślałeś właśnie nad 4x2? Wtedy też można pomyśleć nad podłączeniem oryginalnego wyłącznika.

faj3r - 2012-03-11, 18:20

szkoda, że nic nie słychać o ESP do wersji 1.6 16V w Dusterze :-?
Dar1962 - 2012-03-11, 18:25

faj3r napisał/a:
szkoda, że nic nie słychać o ESP do wersji 1.6 16V w Dusterze :-?

czy aby na pewno? - bo mnie się zdaje,że nie tylko słychać ale widać i czuć - proponuję uważniej przeczytać specyfikację - ten "luksus" (ASR+ESP) kosztuje 1200 zł :mrgreen:

laisar - 2012-03-11, 18:26

Hę??? Przecież jest dostępny - od wersji Ambiance w górę, zarówno dla diesla, jak i dla benzyniaków, bez względu na napęd: 4x2 czy 4x4.

http://www.dacia.pl/gama-...&userPriceType=

faj3r - 2012-03-11, 18:30

:shock: faktycznie. ślepy byłem, czy co? przekopywałem się kilka razy przez konfigurator i wyskakiało mi ESP tylko przy wersjach z dieslem :-? O_o

no nic, tylko się cieszyć z takiej pomyłki 8-) dzięki za wyprowadzenie z błędu.

drizzt - 2013-06-21, 21:38

laisar napisał/a:
w 4x2 nie ma wyłącznika, w 4x4 jest.

Wracam do tematu, ponieważ mamy 2013r. i być może coś zmieniło się w tej kwestii... Chciałbym się upewnić, że obecnie 4x4 posiada wyłącznik ESP

laisar - 2013-06-21, 22:53

drizzt napisał/a:
może coś zmieniło się w tej kwestii

Nie.

j.tomaszewski - 2013-08-10, 19:41
Temat postu: wyłącznik esp w dusterze 4x2
witam wszystkich forumowiczów ,jestem świeżym szczęśliwym?? posiadaczem dustera 1,6 16v 4x2 ,wśród opcji zakupionych było tez esp ale nie ma wyłącznika ,stąd moje pytanie czy tak ma być?? wg dilera przycisk wyłączający esp jest tylko w wersji 4x4? jak to wyglada u was ? czekam na odpowiedz i jeszcze raz pozdrawiam wszystkich posiadaczy dacii
mekintosz - 2013-08-10, 21:10

Potwierdzam istnienie wylacznika ESP w DD 4x4.
Dar1962 - 2013-08-10, 22:31

w 2x4 nie projektant nie przewidział (a szkoda) potrzeby odłączania ESP, więc wyłącznik jest zbędny. W 4x4 to udogodnienie (głównie z racji większych ambicji terenowych) na szczęście istnieje i w pewnych okolicznościach się przydaje
chriskb - 2013-08-11, 09:10

DD nie jest autem sportowym i z napędem na jedną oś taki wyłącznik nic nie daje. Dlatego nie było potrzeby go umieszczać.
mekintosz - 2013-08-11, 10:24

Podobno mozna wyjac bezpiecznik odpowiedzialny za ESP ;-)
laisar - 2013-08-11, 12:44

@j.tomaszewski: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=6205
j.tomaszewski - 2013-08-11, 13:46

dziękuje za szybką odpowiedz,jeszcze nie wszystko tu ogarniam stąd ten dubel,pozdrawiam i licze na wyrozumiałość bo kolejne pytania na pewno się nasuną
wieza - 2016-01-19, 22:42
Temat postu: ESC
Spadł snieg no i można się pobawić troszkę w poślizgach :) no coż Lodgy jest wyposażona ESC - system kontroli jazdy..
Wpadlem na placyk zaciągnąłem pare razy reczny ale system działa i psuje zabawe , wiec się zatrzymałem i wyłączyłem go , jest taki fajny przycisk.
Ruszam przyspieszam wchodzę w zakręt zacjagam reczny a tu zonk ESC działa... i tak za każdym razem po wyłączeniu go jak zaciągam reczny od razu się załacza . No i lipa z zabawy :(

route2000 - 2016-01-19, 23:08

Chyba ESP zamiast ESC?
laisar - 2016-01-20, 00:16

route2000 napisał/a:
Chyba ESP zamiast ESC?

To jest to samo.

corrado - 2016-01-20, 00:19

Bezpiecznik F15 10A wyłączy ESP + ABS
ewentualnie bezp. duży F01 lub F02 / 50A , 25A spod maski ...

shrek - 2016-01-20, 07:06
Temat postu: Re: ESC
wieza napisał/a:
Spadł snieg no i można się pobawić troszkę w poślizgach :) no coż Lodgy jest wyposażona ESC - system kontroli jazdy..
Wpadlem na placyk zaciągnąłem pare razy reczny ale system działa i psuje zabawe , wiec się zatrzymałem i wyłączyłem go , jest taki fajny przycisk.
Ruszam przyspieszam wchodzę w zakręt zacjagam reczny a tu zonk ESC działa... i tak za każdym razem po wyłączeniu go jak zaciągam reczny od razu się załacza . No i lipa z zabawy :(


Taki sam bezsens mialem kiedys w audi a3 naciskasz, wylanczasz a one i tak dziala.Sprobuje w swoim tylko jak snieg spadnie :) , bo w nas jak narazie to tylko -1° - 0° i na snieg sie nie zanosi.

wieza - 2016-01-20, 16:59

śniegu jest w brod a zabawy brak ;)
Dar1962 - 2016-01-20, 17:33

nie wiem jak jest dokładnie w Lodgy, w Dusterze da się odłączyć ESP, przełączyć napęd na 2x4 i przy niewielkich prędkościach można bawić się ręcznym. Ale wystarczy mocniej przyspieszyć i ten sam problem - ESP się aktywuje
kali - 2016-01-20, 19:39

Wyciągasz bezpiecznik ABS i przestaje działać.
Cav - 2016-01-20, 20:40

laisar napisał/a:
route2000 napisał/a:
Chyba ESP zamiast ESC?

To jest to samo.


Mówisz o hardware czy funkcji w software?
Bo w pierwszym przypadku - być może, ale to nieistotne.

Michał93 - 2016-01-20, 23:32

Ja wtrącę swoje 5 groszy na temat Logana II - jak wiadomo producent nie przewidział możliwości wyłączenia elektroniki :mrgreen:
Ostatnio na allegro rzucił mi się w oczy panel regulacji lusterek z lodgy, który wizualnie do złudzenia przypominał ten z Logana, a na dodatek miał przycisk ESP :mrgreen:
Pytanie pod co podłączyć przewody, żeby całkowicie jednym kliknięciem zdezaktywować elektronikę? :-D

laisar - 2016-01-20, 23:55

Michał93 napisał/a:
pod co podłączyć przewody, żeby całkowicie jednym kliknięciem zdezaktywować elektronikę?

Najprościej można właśnie pod bezpiecznik (;

(Aczkolwiek komputer ABS/ESP zapewne ma odpowiednie wejścia nawet w wersjach bez przycisków, więc można by to zrobić a la fabrique. Ewentualnie może być jeszcze wymagana jakaś konfiguracja tego sterownika).

corrado - 2016-01-31, 12:48

Można wyłączyć sam ESP ( aby dalej działał ABS ), przynajmniej tak myślę na 90% bo wszystkie piny sie zgadzają z tymi w Dacii.
Pomysł zaczerpnięty z ESP z renault laguny 2 po lifcie gdzie jest wyłącznik ESP i analogiczne wyprowadzenie pinów jak w Dusterze .
Kto umie rozpoznać schemat zobaczy gdzie się podłączyć a raczej gdzie na którym pinie zrobić przełącznik ON/OFF. Nic się na pewno nie zepsuje.
schemat z laguny

kali - 2016-01-31, 13:54

Oczywiście pod warunkiem że ta funkcja, jest zaprogramowana. Ten sterownik może mieć równie dobrze tylko puste piny i podłączenie włącznika nic nie da.
corrado - 2016-01-31, 14:28

Pustych pinów nie ma bo sa podłączone pod nie i w dacii ,a dacia raczej nie rozrzuca przewodów bez potrzeby. Druga sprawa top włącznik operuje na zasilaniu więc ciężko żeby dalej działał.
kali - 2016-01-31, 17:41

Fizycznie w samym sterowniku piny mogą być nie podłączone. A oprogramowanie może nie uwzględnić tego przycisku. Opisu nie dałeś ale pewnie to 1106. Ten jak widać operuje na masie a nie zasilaniu. Wiązka może iść bo w fazie projektowej zostało to uwzględnione. A zmiany w instalacji będą się wiązać z dużymi kosztami. I to większymi niż zysk z braku jednego kabelka.
corrado - 2016-01-31, 20:15

a masa to nie zasilanie? mozemy sie spierac . Bez przylozonego do ukladu punktu o mniejszym potencjale ( tzw.ujemnym ) nie przeplyną nigdy elektrony .

Tak na pewno nie podłączone, juz to widze, a biedna dacia by dawala mimo wszystko przewody bo maja za duzo pieniedzy.

kali - 2016-01-31, 23:15

Masa to masa, a prąd płynie od wyższego do niższego potencjału. A wyższy potencjał ma minus. Dacia to nie ma za wiele wspólnego z projektem instalacji i jej wykonawstwem. Wszystko odbywa się w zewnętrznych firmach. Na etapie projektowym przewidziano możliwość wyłączenie ESP. Co jest przydatne w paru okolicznościach. I stąd mogą być kable. I do puki zamawiający tego nie zmieni kable będą. Więc cena za wiązkę będzie utrzymana, nawet jak tego kabelka braknie. Bo z tak błahego powodu nikt nie będzie renegocjował kontraktu. I dlatego jak coś już jest to będzie. Oczywiście przy okazji jakiegoś liftingu rzeczy zbędne się usunie dokładając kolejne. Poza tym możliwości układu zależą od jego oprogramowania więc jak nie będzie tych paru linijek kodu to guziczek nie zareaguje. A i w samym układzie brak paru elementów dyskretnych uniemożliwi wyłączenie ESP-u
corrado - 2016-02-01, 00:19

ojjj Ale się napociłeś , pisząc ten bełkot i tak dalej z niego nic nie wynika, tylko jakieś bzdury i teorie chlopka roztropka. Skończ już bredzić a swoje teorie zachowaj dla siebie, bo zapewne nikogo to nie interesuje co myslisz, a zreszta plyyyyniesz .

Chetnie bym sprawdzil czy mialem racje i sam wyjal ten pin z wtyczki dla testu ( bo rozcinac szkoda - chociaz wyjecie pinu tez moze okazac sie nielatwe z tej wtyczki ;)) ale niestety nie mam jeszcze ASR/ESP wiec ktos przetestuje czy mialem racje samemu. Nie daje glowy, wiec jak nie to bedzie "chybiony strzal" z mojej strony

kali - 2016-02-01, 00:31

Pin wyciąga się łatwo, to kwestja narzędzi do tego. Więc co chciałeś udowodnić?
Być może w sterowniku jest wszystko wystarcy przełącznik. W końcu tak jak pisałem wyłączenie ESP jest czasem przydatne.

Michał93 - 2016-11-30, 10:40

Ja wczoraj z racji śniegu postanowiłem odreagować tymczasowy brak tylnego napędu i polatać na ręcznym.
Instrukcja w dłoń, bezpieczniki 14 i 16.. 16 niby od samego esc, miejsce puste. 14 abs i esc , od razu banan od ucha do ucha, że cała elektronikę sobie wyłączę :mrgreen:
Rozpedzam się, ręczny, duży kat , kontra i się okazuje, że działa kontrola trakcji :-| wciska hamulec i działa abs, na dodatek przy chodzeniu "na grubo" interweniuje esc.
Który przekaźnik odpowiada za esc / kontrolę tracji / abs ?

laisar - 2016-11-30, 13:40

Przekaźników to raczej na pewno nie ma, może jeszcze jakiś bezpiecznik - ale nie mamy schematów od II generacji :(
Michał93 - 2016-12-01, 00:54

Problem rozwiązany - wystarczy wypiąć wtyczkę z agregatu abs :mrgreen: niestety towarzyszy temu symfonia alarmów samochodu.
Na dniach spróbuję odpiąć wtyczkę czujnika abs , moze nie będzie piszczeć

laisar - 2016-12-03, 23:47

Dobra dusza podesłała mi schemat - i wygląda na to, że nie ma bata: 2 bezpieczniki _powinny_ odłączyć ABS/ESP na dobre...
kali - 2016-12-03, 23:57

Wyjęcie bezpiecznika czujnika konta skrętu. Powinno załatwić EPS bez ruszania ABS. Oczywiście błąd zostanie zarejestrowany. Kontrolka awarii zaświeci.
Jacek Gliwice - 2017-08-23, 14:30
Temat postu: [LOGAN MCV II] wyłącznik ESP
Analogicznie jak w wypadku czujników cofania i wyłącznika - czy mając wyłącznik ESP, w formie przycisku takiego: http://static.nanodatex.c...e9fb0af3ac1.jpg

Można wyłączyć ESP na pewien czas?

laisar - 2017-08-23, 16:33

Teoretycznie tak, ale w praktyce jakby nie do końca, chociaż temat jest rozwojowy - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=6205
Jacek Gliwice - 2017-08-24, 07:49

Temat umarł, dlatego sądziłem, że może coś się ruszy w tym temacie.

Mnie zależałoby w miarę na jak najbardziej fabrycznym rozwiązaniu, poprzez wyłączenie systemu a nie rwanie bezpiecznika :)

shrek - 2017-08-24, 21:18

Tak mi sie wydaje, ze w ddt jest taka opcja.
defunk - 2017-12-19, 20:49

Obawiam się, że zostaje żwir lub żużel.

Też się zdziwiłem, odebrawszy Dustera, że nie ma w nim pstryczka do wyłączenia ESP.

ex_perimental - 2018-11-14, 16:01
Temat postu: włącznik ESP pinout
Cześć.
Może któryś z Was poratuje mnie schematem lub pomysłem jak to podłączyć. Wyłącznik/włącznik ESP do Dustera. Znalazłem schemat (wrzucony w innym wątku) z wyłącznikiem do Megane II lub Laguny II, ale to był włącznik starego typu z dużą kostką. Na tym miernik nic nie pokazuje, żadnego przejścia. Wiadomo, minus wchodzący i wychodzący oraz +12 v podświetlenie. Pytanie który kabel jest który. Włącznik jest typu click, czyli po włączeniu/wyłączeniu wraca do swojej pierwotnej pozycji.

BoloSr - 2018-11-14, 17:56
Temat postu: Re: włącznik pinout
ex_perimental napisał/a:
Cześć.
Może któryś z Was poratuje mnie schematem lub pomysłem jak to podłączyć. Wyłącznik/włącznik ESP do Dustera. Znalazłem schemat (wrzucony w innym wątku) z wyłącznikiem do Megane II lub Laguny II, ale to był włącznik starego typu z dużą kostką. Na tym miernik nic nie pokazuje, żadnego przejścia. Wiadomo, minus wchodzący i wychodzący oraz +12 v podświetlenie. Pytanie który kabel jest który. Włącznik jest typu click, czyli po włączeniu/wyłączeniu wraca do swojej pierwotnej pozycji.


z chcecia tez taki wyichajster zaloze u siebie :)

ex_perimental - 2018-11-14, 18:15

Dobra, już wiem...
Czarny- masa
Błękitny- podświetlenie +12v
Zielony- wyjście sygnału (masa).
Jest to włącznik typu click, więc steruje przekaźnikiem bistabilnym na zasadzie włącz/wyłącz.
Ja muszę zastosować ten typ przycisku z tej racji, że mam dodatkowe zegary w tamtym miejscu i potrzebowałem ramkę na trzy przyciski (stara wersja 2 przyciski).
Stary włącznik (duża kostka z tyłu nie wymaga do działania przekaźnika, nie jest włącznikiem typu click- przynajmniej z tego co kojarzę, bo gdzieś mi przepadł).
Włączanie i wyłączanie ESP na pinie 38 (przewód masowy- ten cieńszy czarny, na oko jakieś 2,5 mm2, na złączu pompy ABS) wg schematu zamieszczonego na forum bodajże od Laguny II. Powoduje wyłączenie ESP i ABS- zapalają się obie kontrolki. Po włączeniu wszystko wraca do stanu poprzedniego, sterownik ABS nie łapie żadnego błędu. Sprawdzone Clipem.
Pozdrawiam.

ex_perimental - 2018-11-20, 08:47

Tak to wygląda...
yurec1st - 2020-10-01, 11:34

Ale fizyczny wyłącznik ESP na żądanie przydałby się. W wielu autach jest dostępny.
laisar - 2020-10-01, 12:10

yurec1st napisał/a:
fizyczny wyłącznik ESP na żądanie przydałby się

Zamontuj.

yurec1st - 2020-10-01, 12:41

laisar napisał/a:
Zamontuj.

Może wiesz jak?

laisar - 2020-10-01, 13:09

yurec1st napisał/a:
wiesz jak?

Było w okolicy tego postu - http://www.daciaklub.pl/f...1721926#1721926 oraz wcześniej i później, też w tym temacie.

Schematy - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=194

Części - https://partsouq.com/en/catalog/genuine/locate?c=Renault

Analogiczna alternatywa - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=1451

yurec1st - 2020-10-01, 13:38

Tyle tekstu ale jakoś nikt się nie pochwalił, że się mu udało poza fabrycznym w lodgy, dusterze 4x4 i na YOUTUBE jakiś Turek ale nie tlumaczył.
Wersja z bepiecznikiem byłaby do zrobienia ale czy jest jakiś wyłącznik model sandero w miejsce zaślepki nie impulsowy tylko robiący fizycznie przerwę ?

Killer King napisał/a:
Mieszkam w górach, gdzie śnieg to nie atrakcja ale codzienności i jak pamiętam, to trakcja włączyła mi się raz przez ostatnie 3 lata a butowałem wtedy niemiłosiernie.

A ja nie mieszkam w górach i moje nowe auto jeszcze śniegu nie widzialo ale od dwudziestu kilku lat różnymi autami jeżdżę na działkę, do której mam krótki dość stromy podjazd i nigdy nie miałem problemu aż do teraz. Gdy dość długo pada deszcz podjazd po mokrej trawie w miękkiej gliniastej nawierzchni jest niemożliwy nawet po rozpędzeniu głównie za sprawą systemów, które to podobno dla mojego dobra zostały zamontowane. Nie można dodać gazu, auto nie ma mocy, koła lekko ślizgają. Mam taki sposób starych szoferów i wjeżdzam tyłem no ale to sztuczka.

laisar - 2020-10-01, 14:06

yurec1st napisał/a:
nikt się nie pochwalił

Bo bycie jęczybułą jest prostsze, niż wzięcie się do roboty...

Inna sprawa, że w większości przypadków jest jednak także rozsądniej nauczyć się jeździć autem takim, jakie jest, niż kombinować z modyfikacjami.

(I dlatego JA ;^) nie mam wyłącznika ABS).

yurec1st - 2020-10-01, 14:18

laisar napisał/a:
Bo bycie jęczybułą jest prostsze, niż wzięcie się do roboty...

Wierz mi jest wiele innych rzeczy, które robię o wiele lepiej dlatego o te na których się mniej znam pytam, czasem tutaj.

laisar - 2020-10-01, 14:20

Wierzę, ale jak jasno wskazuje cytat - jęczybuła nie była o Tobie, tylko o tych, którzy się nie pochwalili (;
yurec1st - 2020-10-01, 14:26

I żeby było jasne ja nie mówię o permanentnym wyłączaniu systemów ale o tym, że konstruktorzy nie przewidzieli bo nie mogli wszystkich sytuacji na drodze i w terenie dlatego wielce pomocna byłaby daleko idąca autonomia kierującego. To w końcu moje auto ;-)
laisar - 2020-10-01, 20:31

Z ciekawości zajrzałem jednak sam w schematy i jeśli ktoś koniecznie chce wyłączyć ASR/ESP, to zacząłbym od sprawdzenia, czy przypadkiem nie zadziała zwykłe impulsowe zwarcie do masy na pin nr 15 (lub 16 w lodgy/dokkerze) w bloku ABS/ESP - tak, jak to było realizowane w dusterze (lodgy/dokkerze).
yurec1st - 2020-10-02, 10:40

Ale to wyzwanie chyba dla kogoś co już dobrze zna się na elektryce :-/
laisar - 2020-10-02, 11:49

Wystarczająco dobry poziom to umiejętność obsługi multimetru.
Killer King - 2020-10-04, 19:28

Najprościej jest odciąć jeden kabel od czujnika ABS i od razy nie ma ESP ale to tylko dla tych co nie widzą potrzeby montażu tego typu utrudniaczy życia.
yurec1st - 2020-10-04, 19:30

Lepiej nie idźmy tą drogą :-/
VIOLATOR - 2021-04-20, 21:16

Mam takie pytanie czy dacie duster 2 produkowane od 2017r rowniez nie maja wyłacznika ESP
laisar - 2021-04-20, 21:35

4x2 nie mają, 4x4 mają.
velomar - 2021-04-20, 22:40

Ale bezpiecznik od zasilania pompy ABS gdzieś mają ;-) ..
velomar - 2021-11-21, 14:35

https://www.youtube.com/watch?v=t9uw6-J8ECM
ADAM 12 - 2022-12-28, 19:24

Odświeżę temat :
Na bloku abs mam gniazdo trzy rzędowe

Czy ktoś wie który to pin 16 (masa na przełącznik ) .Schemat z poprzedniej strony nie pokazuje tego, a brak wyłączania esp doprowadza mnie do szału .

laisar - 2022-12-28, 21:47

Nie 16, tylko 15, linia 4AQ:
Kod:

[ 1]  2  3  4  5  6  7  8  9 10 11 12 [13]
[  ] 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [  ]

[25] 26 27 28 29 31 32 33 34 35 36 37 [38]

W kwadratowych nawiasach są piny na podwójną wysokość - na fotce powyżej umieszczone na górnej krawędzi i mające tam oznaczenia 13 - lewy - i 38 - prawy.

Czyli na fotce widać:
Kod:

[13] [38]
12 24 37
11 23 36
...

ADAM 12 - 2022-12-29, 07:30

Dzięki za odpowiedź .To jeszcze żeby się upewnić - 13 i 38 to przewody czarne masowe ,wpięte w te osobne pola . Wyłączenie esp polega na zmasowaniu pinu 15 ?Czyli jak długo jest podawana masa- esp jest wyłączone ? Sory za głupie pytania , ale jestem (byłem)mechanikiem , a z elektryki sam. to bardziej era poloneza .
Dymek - 2022-12-29, 09:38

ADAM 12 napisał/a:
Wyłączenie esp polega na zmasowaniu pinu 15 ?Czyli jak długo jest podawana masa- esp jest wyłączone ?
Na podstawie schematu dla Dustera pierwszej generacji i na podstawie wyłącznika ESP, który mam w ręku- sterowanie jest tylko impulsowe. To znaczy: chwilowe zwarcie PIN15 do masy- ESP wyłączone, ponowne zwarcie PIN15 do masy- ESP włączone. Ja już się z tym czaję drugi rok i nie mogę jakoś zacząć tam grzebać a mam już nawet przygotowany odpowiedni PIN z przewodem do obsadzenia we wtyku (wtyk pompy ABS nie ma tego pinu 15 jeżeli fabrycznie nie jest używany, nieużywane piny wypełnione są gumowymi zaślepkami). Oczywiście nie ma pewności czy pompa ABS zamontowana w Dacii, w której nie przewidziano wyłącznika ESP, ma w ogóle taką funkcję, czy może jest zubożona. Tym bardziej, że natrafiłem gdzieś kiedyś na zagranicznych forach na opis wymiany pompy ABS właśnie po to aby zrobić ten wyłącznik ESP...
Co do lokalizacji pinu- numeracja wszystkich pinów jest wyraźnie opisana na wtyczce zarówno od czoła, jak i od wewnątrz wtyku ;-)

ADAM 12 - 2022-12-29, 09:57

Myślę że jest opcja wyłączania . Na zegarach mam kontrolkę zadziałania esp i drugą esp off, które zapalają się przed zapłonem razem z innymi i po chwili gasną .Czyli system diagnozuje układy .Brakuje tylko fizycznego wyłącznika , który w/g konstruktorów w wersji 4x2 nie jest potrzebny.
Dymek - 2022-12-29, 10:24

ADAM 12 napisał/a:
Myślę że jest opcja wyłączania . Na zegarach mam kontrolkę zadziałania esp i drugą esp off, które zapalają się przed zapłonem razem z innymi i po chwili gasną .Czyli system diagnozuje układy
Te kontrolki są w każdej Dacii, u mnie też działają tak jak piszesz. Skoro jest system, to kontrolki też muszą być. A czy pompa zareaguje na wyłącznik- to się okaże. Masz większe szanse, bo masz Dustera, gdzie wyłącznik przewidziano, w Sandero2 nie było go nigdy.
ADAM 12 - 2022-12-29, 10:37

Sprawdzę wieczorem i dam znać czy działa .
ADAM 12 - 2022-12-29, 21:15

Dymek napisał/a:
Te kontrolki są w każdej Dacii, u mnie też działają tak jak piszesz. Skoro jest system, to kontrolki też muszą być. A czy pompa zareaguje na wyłącznik- to się okaże. Masz większe szanse, bo masz Dustera, gdzie wyłącznik przewidziano, w Sandero2 nie było go nigdy.


Niestety u mnie nie działa .Dodatkowo mam nieco inną wtyczkę niż Ty, i więcej kabelków ,jednocześnie brak jakiegokolwiek opisu numeracji .Pozostaje opcja z bezpiecznikiem od ABS.
Po wyjęciu bezpiecznika silnik nie odpala , na pracującym po wyjęciu zapala się na stałe kontrolka ESP .Brak błędów w kompie ,po włożeniu kontrolka gaśnie .Chwilowo nie mam jak sprawdzić czy ESP jest faktycznie wyłączone .Jeśli jest to jedyny sposób-to pozostaje nieco druciarskie rozwiązanie -usunąć bezpiecznik ze skrzynki ,wpiąć się na zasilanie ,bezpiecznik przelotowy na kablu i dobrać jakiś przełącznik on/off .
Napiszcie co o tym sądzicie .

laisar - 2022-12-29, 21:51

W konfiguracji sterownika ABS/ESP musi być zapewne ustawione, że przycisk jest obecny - opcja dostępna np przez DDT4ALL.
velomar - 2022-12-30, 00:25

ADAM 12 napisał/a:
Pozostaje opcja z bezpiecznikiem od ABS.
Po wyjęciu bezpiecznika silnik nie odpala , na pracującym po wyjęciu zapala się na stałe kontrolka ESP .Brak błędów w kompie ,po włożeniu kontrolka gaśnie ..

Ale który bezpiecznik wyciągałeś? Ten duży ze skrzynki pod maską czy ten z boku deski rozdzielczej? W Sandero dopiero wyjęcie tego dużego (50A) od zasilania pompy ABS działa, tzn. silnik się normalnie uruchamia, tylko najpierw jest podwójny, ostrzegawczy sygnał dźwiękowy, no i trzy kontrolki na desce się palą. Po włożeniu wszystko wraca do normy.
Wyciągnięcie tego oznaczonego jako ABS/ESP ze skrzynki dostępnej po otwarciu drzwi powodowało niemożność uruchomienia silnika i dawało od razu jakieś błędy w liczniku kilometrów (zmieniło się o kilka kilometrów wskazanie). Na zapalonym silniku już nie próbowałem.

ADAM 12 - 2022-12-30, 07:41

laisar napisał/a:
W konfiguracji sterownika ABS/ESP musi być zapewne ustawione, że przycisk jest obecny - opcja dostępna np przez DDT4ALL.

Niestety to już nie dla mnie.

velomar napisał/a:
Wyciągnięcie tego oznaczonego jako ABS/ESP ze skrzynki dostępnej po otwarciu drzwi powodowało niemożność uruchomienia silnika i dawało od razu jakieś błędy w liczniku kilometrów (zmieniło się o kilka kilometrów wskazanie). Na zapalonym silniku już nie próbowałem.

A na to nie zwróciłem uwagi.Zresetowało tylko przebieg dzienny .
Przy 50a to już powinien być przekaźnik ,chociaż jeśli ma to być używane jako obcja awaryjna , to są włączniki przemysłowe o takim obciążeniu.( Pytanie tylko gdzie go schować ?)

Dymek - 2022-12-30, 10:49

laisar napisał/a:
W konfiguracji sterownika ABS/ESP musi być zapewne ustawione, że przycisk jest obecny - opcja dostępna np przez DDT4ALL.
Poniżej to jedyne miejsce, w którym znalazłem coś takiego- na razie bez łączności z samochodem. Do sprawdzenia czy w ogóle da się w to ustawienie ABS ingerować poprzez DDT4ALL- jak zwykle jestem pesymistą, zwłaszcza po przeczytaniu o niepowodzeniach dotyczących aktywacji HSA...
Z drugiej strony- gdyby jednak dałoby się ingerować we wszelkie ustawienia ABS, to kol. velomar mógłby się pozbyć systemu ESP czy ASR na zawsze :lol:

laisar - 2022-12-30, 11:30

Dymek napisał/a:
to jedyne miejsce, w którym znalazłem coś takiego

Dokładnie o to chodzi.

Dymek - 2023-01-04, 08:44

laisar napisał/a:
Dymek napisał/a:
to jedyne miejsce, w którym znalazłem coś takiego

Dokładnie o to chodzi.
Otóż sprawdziłem u siebie- modyfikacja tego ustawienia za pomocą DDT4ALL nie jest możliwa pomimo tego, że wygląd tej opcji w tabeli mógłby to sugerować.
Czyli albo ingerencja w opcje ABS jest możliwa np. tylko Clipem, albo pompa nie obsługuje tej funkcji. Obstawiam to pierwsze...

laisar - 2023-01-04, 12:18

Może pompa sprawdza w trakcie konfiguracji faktyczną obecność przycisku w obwodzie?

(OIDP np komputer poduszek wykrywa, co faktycznie jest podłączone, i nie pozwala ustawić napinaczy, jeśli ich nie ma).

Dymek - 2023-01-04, 12:43

laisar napisał/a:
Może pompa sprawdza w trakcie konfiguracji faktyczną obecność przycisku w obwodzie?
No to jedyna możliwość, to trzymanie wciśniętego przycisku w chwili aktywacji funkcji (przycisk jest "chwilowy"). Nie sądzę, ale to kolejna rzecz do sprawdzenia ;-)
laisar - 2023-01-04, 13:15

Konieczność trzymanie przycisku na pewno odpada, już prędzej faktycznie wymagane są uprawnienia CLIP-a.
kamilko - 2023-03-21, 12:01

Czy jest możliwość wyłączenia esp w silniku diesla 1,5dci k9k bez wyciągania bezpiecznika od ABSu i go wyłączania całkiem, tylko może dorobić jakiś wyłącznik etc ? :roll:

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group