Ilość zapalonych kresek w zależności od temperatury płyny chłodzącego :
Powyżej 115 °C (włącznie), zapala się kontrolka ostrzegawcza wszystkich segmentów.
Od 105 °C (włącznie) do 115 °C (wyłącznie), dziewięć segmentów się zapala.
Od 80 °C (włącznie) do 105 °C (wyłącznie), sześć segmentów się zapala.
Od 50 °C (włącznie) do 80 °C (wyłącznie), trzy segmenty się zapalają.
Wszystkie segmenty pozostają zgaszone przy temperaturze poniżej 50 °C.
Natomiast wentylator powinien się włączyć z małą prędkością przy temp. płynu
powyżej 100 stopni a wyłącza się jak temp. spadnie poniżej 96 stopni.
Powyżej temp. 102 stopnie wentylator włącza się dużą prędkością a wyłącza się szybki bieg gdy temp. spadnie poniżej 100 stopni.
Jeśli nie ma klimy jest tylko jedna prędkość wentylatora.
http://www.daciaklub.pl/f...p?p=35135#35135
Wynika z tego, że wentylator powinien się włączać przy 6 kreskach na wyświetlaczu...
edycja:
Ale kolega jackthenight pisze o wyświetlaniu się cegiełek po trzy (0-3-6-9). Jeśli jest tam pomyłka, to znaczy, że rzeczywiście wiatrak uruchamia się przy 4 kreskach...
_________________
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2011-10-23, 11:58, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-23, 12:39
Beckie napisał/a:
Dla mnie by było lepiej jakby wentylator się załączał przy 6 kreskach... Bo 4 kreski powinny wskazywać normalną temperaturę silnika...
W chłodnicy temp. płynu powinna być niższa niż temp. otwarcia termostatu , no względnie 2-3 st.C wyższa. Termostat jest odpowiedzialny za temp. na bloku, a chłodnica ma tylko dostarczać chłodu.
Ostatnio zmieniony przez Mamert 2011-10-23, 12:40, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-10-23, 13:07
Mamert napisał/a:
Beckie napisał/a:
Widział ktoś kiedyś 6 kresek z 1.6 MPI?
Tak, i to dosyć często. Szczególnie w korkach gdy temp. płynu chł. przekracza 98 st.C, a temperatura powietrza dolotowego zbliża się do 75 st.C.
Wszystko przez idiotyczne sterowanie wentylatora chłodnicy z czujnika temp. komputera wtrysku (komputer wtrysku NIE MA danych temp z chłodnicy, tylko z bloku).
Ja bym Ci radził jednak sprawdzić termostat. Latem stałem ( w właściwie się wlekłem po dwa metry co kilka minut, więc nie wyłączyłem silnika) w temperaturze + 35 w korku na autostradzie przez ok godziny i cały czas miałem cztery kreski.
Ostatnio zmieniony przez PiotrWie 2011-10-23, 13:07, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-23, 13:52
Termostat jest dobry, a temperatury obserwuję już jakieś 4 miesiące (na ELM327 + android), winne tej sytuacji jest sterowanie wentylatorem. Wentylator włącza się przy temp. 98 st.C na bloku.
Wentylator włącza się przy temp. 98 st.C na bloku.
Ale tak właściwie to gdzie byś chciał mieć czujnik do tego? Przecież istotna jest właśnie temperatura bloku, a nie jakiejś tam chłodnicy... To co w tym idiotycznego?
(No chyba że miałeś na myśli zbyt niską granicę, ale to byłaby już kwestia gustu - a w najlepszym wypadku: dyskusyjna - czy podejście "lepiej dmuchać na zimne niż gasić gorące" jest uprawnione czy nie...).
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-24, 21:36
Laisar w chłodnicy przy normalnej jeździe panuje temp. znacznie niższa niż ta w bloku (termostacie), za to w korku, przy braku przepływu powietrza przez chłodnicę ta temperatura rośnie powyżej maksymalnego otwarcia termostatu.
Powstaje pytanie - jak termostat ma utrzymać prawidłową temperaturę 85 st.C gdy w chłodnicy jest już także 98 st.C ?
W dużym fiacie występował elektryczny termostat wentylatora chłodnicy, który utrzymywał odpowiednią temp. chłodnicy.
Ciekawostki:
1.temperatura w bloku Dacii po wyłączeniu silnika uzyskuje nawet 106-109 st.C przy czym kreski nie są odswieżane i pokazuje 4 kreski.
2.Jeżeli wyłączy się silnik przy temp. np 97 st.C to temp. wrasta np. do 103 st.C wentylator się nie włącza.
Dzieje się to tylko przy braku pracy kompa wtrysku.
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2011-10-25, 07:18
niewiem czy tak samo jest w daci ale w skodzie felicji miałem że w upalne lato jak sie przyjechalo to po zgaszeniu silnika wlaczal sie samoczynnie wentylator chlodnicy po kilku minutach nawet gdy autko bylo bez kluczyka
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Hmmm... Mam Dacie1,5 dCi od trzech tygodni, zimno jeszcze nie jest, a też przeważnie dwie belki świecą, co mnie zaniepokoiło po przeczytaniu instrukcji. Z drugiej strony spalanie po przejechaniu prawie 800 km wyszło na poziomie ok. 5l/100 w cyklu mieszanym i jak na razie grzeje jak trzeba w kabinie. Więc chyba w mojej sytuacji nie należy się przejmować i przyjąć, że taki urok tego egzemplarza?
_________________ Dlaczego to samochód uważa się za wyraz osobowości właściciela, a nie jego pralkę czy lodówkę?
Marka: Dacia
Model: Logan Pickup
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2011
Dołączył: 18 Sie 2011 Posty: 7 Skąd: Kraków
Wysłany: 2011-10-28, 07:28
A ja Wam powiem, że nie tylko w dCi! Mam 1.6 MPI Euro 5 (84 KM), a już teraz (żadne mrozy) wskaźnik miga między dwoma, a czterema kreskami.
Jak odebrałem auto w sierpniu to jak już się zagrzał do 4 kresek to tak trzymał. Teraz niezależnie czy miasto czy autostrada, jest zmiennocieplny.
Jeśli termostat zaczyna puszczać duży obieg przy 83 st.C, a 4 kreski to 80 st.C - nie dziwię się temu stanowi. Pomysł z wyświetlaczem temp. już jest średni, a skalibrowanie go co dwie kreski to krystaliczna głupota.
Sprawdzałem teraz temperaturę silnika ze złącza diagnostycznego i wynosiła 80C z niewielkimi zmianami przy przyspieszaniu do 84C . Jeśli odczyty są prawdziwe to jest to zdecydowanie za mało. Oczekiwałbym temperatury pracy w okolicach 90C. Na dworze +11C, silnik 1dCi 110KM. (zapodam wykres jak mi się uda zgrać dane z telefonu)
Chyba pojadę się do serwisu na wymianę termostatu (nawet płatną, niech tam)...
NA wskaźniku temperatury oczywiście tylko dwie kreski...
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2011-10-28, 12:00, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-28, 14:41
laisar napisał/a:
Lukas87 napisał/a:
po zgaszeniu silnika wlaczal sie samoczynnie wentylator chlodnicy
Tak jest chyba od dawna we wszystkich autach, w daciach też.
Nie do końca, jeżeli wyłączymy silnik po włączeniu się wentylatora, to będzie chodził, jeżeli jednak komputer wtrysku zostanie wyłączony przed uzyskaniem temp. załączenia wentylatora, ten się już nie załączy.
To czemu pod maską jest nalepka ostrzegawcza, że wentylator może włączyć się w każdej chwili?
IMHO jak wyłączysz silnik to przestaje działać pompa wody. I nieruchoma woda w głowicy (w okolicy czujnika temperatury) może przejąć trochę ciepła od metalu a wtedy wentylator może się włączyć. Oczywiście tego ciepła nie będzie zbyt dużo bo silnik nie pracuje i nie wytwarza nowego ale mimo wszystko trochę go jest. Oczywiście o ile zasilanie wentylatora nie jest odcinane po wyłączeniu stacyjki.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os. Pomógł: 8 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 1105 Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2011-10-28, 17:11
Zasilanie wentylatora jest możliwe po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, jednak wysterowanie wentylatora następuje z komputera wtrysku, a ten pracuje tylko podczas obrotów silnika, samo włączenie stacyjki nie wystarcza do załączenia kompa wtrysku (wyjścia ze standby'ju).
Z tego powodu inżenierowie mieli problem z przegrzewającymi się silnikami w korku i "jedynym rozsądnym rozwiązaniem" w ich mniemaniu było zastosowanie termostatu o niższej temp. otwarcia (83 st.C), co kompletnie nie rozwiązało problemu.
Wentylator powinien się załączać przy niższej niż dotychczas temperaturze za to termostat powinien mieć temp. otwarcia ok 89 st.C, silnik wtedy nie miałby tendencji na tak duży rozrzut temperatur.
Marka: Opel
Model: Zafira Family
Silnik: 1,8
Rocznik: 2014 Pomógł: 10 razy Dołączył: 15 Lip 2010 Posty: 1591 Skąd: dolnośląskie
Wysłany: 2011-10-28, 19:25
Nie wiem jak działa to w Dacii bo jak na razie nigdy nie nagrzała mi się tak by się włączył wentylator po wyłączeniu silnika, ale w Lagunie( także silnik K4M ) zdarzyło mi się że wentylator włączył się po wyjęciu kluczyka, raz nawet pamiętam sytuację że włączył się gdy odchodziłem od zamkniętego już auta, a więc po minucie - dwóch od wyjęcia kluczyka. Nie wiem jak to jest inicjowane elektrycznie, ale z doświadczenia wiem że jest możliwe.
Ba, ja jestem właśnie pewien, że coś takiego spotkało mnie i w dacii, ale Mamert zasiał jednak ziarno niepewności... Bo, jako że nigdy nie miałem problemów z temperaturą, to wiadomo: jakoś nadzwyczajnie bacznie nie zwracałem na to uwagi.
W każdym razie - o ile oprogramowanie komputera wtrysku to przewiduje, to fizycznie (elektrycznie) jest możliwe uruchomienie wentylatora nawet bez kluczyka, bo komp podpięty jest do akumulatora także na stałe, przez bezpiecznik...
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-10-28, 20:03
Cytat:
W każdym razie - o ile oprogramowanie komputera wtrysku to przewiduje, to fizycznie (elektrycznie) jest możliwe uruchomienie wentylatora nawet bez kluczyka, bo komp podpięty jest do akumulatora także na stałe, przez bezpiecznik...
Oraz wentylator jest zasilany przez styki przekaźnika podłączone również bezpośrednio do akumulatora.
Także bez kluczyka w stacyjce jak najbardziej komputer wtrysku może włączyć wentylator chłodnicy, poprzez załączenie przekaźnika.
Czy włącza, to tego nie wiem, ale technicznie jest to możliwe.
Można to również sprawdzić, jeśli przy wyłączonej stacyjce podawane jest napięcie na czujnik temperatury płynu chłodzącego, to raczej istnieje taka możliwość, że komputer wtrysku jednak może włączyć wentylator przy wyłączonej stacyjce.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-10-28, 20:04, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum