DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2019-07-10, 21:11
Płyn chłodzący / do chłodnicy
Autor Wiadomość
piotr. z 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6 LPG fabryczny (tfu!)
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 19 Lip 2011
Posty: 807
Skąd: Gdynia
Wysłany: 2015-01-30, 09:17   

Mała korekta- zaworek, który dokręcałem, znajduje się bliżej serwo. Ale nie wiem ile tam jeszcze takich zaworków się znajduje. mnie akurat udało się go namierzyć za pierwszym strzałem.
_________________
 
Lukas87 



Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 10 Paź 2010
Posty: 1103
Skąd: Mikołów
Wysłany: 2015-01-31, 17:05   

Kupiłem dolewkę uniwersalną bezbarwną na bazie glikolu etylowego czy mogę śmiało dolać do oryginalnego płynu??
_________________
Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
 
bushi 



Marka: Dacia
Model: Duster 4x2
Silnik: 1.6
Rocznik: 2011 / 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2010
Posty: 488
Skąd: Łódź
Wysłany: 2015-01-31, 19:01   

Jasne, że tak!
_________________
http://www.jamnikiniczyje.pl
http://jamniki.eadopcje.org
POMAGAJMY JAMNIKOM!!!
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-01-31, 22:14   

U mnie odpowietrzacz był zakręcony
dla potomnych

10675657_322058477988363_6355824389842011095_n.jpg
Plik ściągnięto 496 raz(y) 176,55 KB

10351171_322058514655026_2106528902330585740_n.jpg
Plik ściągnięto 376 raz(y) 73,36 KB

 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-02-24, 02:23   

Sprawa robię się coraz gorsza
Przejechałem ok tysiąc km w weekend i poziom płynu spadł o 1,5-2 cm .
Jestem pewnym bo dolewałem przed wyjazdem .
Jechałem dość mocno , nie raz pedał był w podłodze
Nigdzie nie widać wycieku , może go przepala :shock:

Kupiłem na lato 4 L baniak płynu i już prawie 1L wlałem do dustera ....
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-02-24, 02:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
cookie 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 04 Cze 2014
Posty: 273
Skąd: nijer Łorsoł
Wysłany: 2015-02-24, 07:42   

Pytanie nr 1:
- Do jakiego poziomu dolewasz płynu i w jakiej temperaturze silnika. Nie wiem dokładnie jak jest w renówce ale we wszystkich moich dotychczasowych samochodach na naczyniu wyrównawczym był korek ciśnienieniowy umożliwiający usuniecie nadmiaru płynu. Poziom min to poziom płynu jaki powinien być na zimnym silniku a poziom max nie powinien być przekroczony po rozgrzaniu się silnika i włączeniu wentylatorów. Może masz skopany korek i nie trzyma w układzie zakładanego ciśnienia. Z reguły ciśnienie robocze układu chłodzenia (tzn. na gorącym silniku) to około 1,4-2bary.
Jeśli nie masz nigdzie pod maska białego nalotu oznaczającego wyciek płynu, a korek jest sprawny to jedynym podejrzanym, do którego jest jednak mocno utrudniony dostęp jest nagrzewnica. Szyby ci jakoś nadmiernie nie parują? Nie masz dziwnego zapachu w kabinie po rozgrzaniu silnika i włączeniu ciepłego nadmuchu?
Kolejna opcja to skopana instalacja gazowa albo silnik nieprzystosowany do zasilania lpg i wypalona uszczelka pod głowicą. Miałem tak kiedyś w samochodzie z lpg, ze płyn mi przez rok znikał w małych ilościach i dopiero po około roku dolewania z rury poleciała taka ilość pary, że nie było już wątpliwości gdzie ten płyn znikał.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-02-24, 07:59   

To nie prawda że musi być na minimum .
W sprawnej instalacji rośnie ciśnienie a nie objętość .
U mnie po rozgrzaniu silnika w pojemniku wyrównawczym rośnie nieznacznie poziom może 0,5-1 cm
ciśnienie jest dobrze utrzymywane bo po odkręcaniu (tak wiem że tego się nie robi bo można się poparzyć ) ciśnienie się wyrównuje i poziom rośnie do wieczka .

Tak naprawdę ważne jest tylko aby znajdował się jakiś płyn w zbiorniczku , te kreski minimum/max są dla ułatwienie obsługi .
Minimum jest na takim poziomie że jeżeli wlewałeś w dzień przy 30 C a w nocy będzie -30 to dalej w zbiorniczku ma znajdować się płyn .



Miałem już w innych samochodach takie przypadki ale miały one po 10 lat , zazwyczaj winne były wypracowane elementy które przy dużym ciśnieniu powoli przepuszczały płyn .
Tak miałem w citroenie gdzie pękł króciec przy chłodnicy , dopiero po 2 latach jak robili kolektor wydechowy to znaleźli
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-02-24, 08:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
cookie 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 0,9Tce
Rocznik: 2014
Wersja: Laureate
Dołączył: 04 Cze 2014
Posty: 273
Skąd: nijer Łorsoł
Wysłany: 2015-02-24, 08:21   

Normą dla płynu jest zmiana objętości pod wpływem zmiany temperatury. Jeżeli przy rozgrzewaniu do 90C niemal nie zmienia ci się poziom płynu to najprawdopodobniej gdzieś poza zbiornikiem wyrównawczym masz poduszkę powietrza(zapowietrzenie). W nowym samochodzie podejrzewałbym w pierwszej kolejności parownik LPG, a jeżeli masz najechane na LPG więcej niż 40-50 tys km to podejrzana może być tez uszczelka pod głowicą. Ile pali ci benzyny przy jeździe na benzynie a ile LPG w podobnych warunkach? Robiłes test na obecność CO2 w płynie?
Skoro umiesz otworzyć układ chłodzenia i się nie poparzyć to sprawdź czy na otwartym układzie przy przegazówce nie pojawia się jakaś piana. Zobacz tez czy tuż po odpaleniu zimnego silnika z rury wydechowej nie wydobywają się jakieś dziwne zapachy.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-02-24, 15:56   

Odpowietrzałem układ (zdjęcia na górze )
Cała sprawa zaczęła się rok temu po przeglądzie w ASO
najechane mam 35 tyś
gaz fabyka
Wcześniej przez 2 lata raz tylko dolałem płynu i było elegancko

Wcześniej w ASO zgłaszałem to stwierdzili że TTTM i sprawdzili szczelność
zapytałem się jak to zrobili , nie wiedzieli ....
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-02-24, 15:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-15, 12:08   

Kolejny raz w ASO tym razem panowie podobno dokładnie sprawdzili .
Dali cieśninie na układ i nic nie ubyło .
:roll:
Teraz uknułem taką teorie że jeżeli korzysta się z silnika powyżej 4 tyś obr długotrwale (jazda autostradowa ) to wtedy tylko ubywa i TTTM
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-03-15, 12:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-15, 12:44   

może na połączeniu do reduktora gazu ? tam sprawdzili ?

Można obczaić na zimnym silniku, podłączyć kompresor z 1-1.2barów do powrotu płynu chł. do zbiorniczka , podłożyc suche kartony pod auto i obserwować gdzie kapnie . Tylko robić na zimnym żeby nie odparowało nic z gorącego silnika.
 
Dyziek 



Marka: Cytryna i Helmut
Model: inny
Silnik: benzyna i ropniak
Rocznik: inny
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Sie 2012
Posty: 437
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-03-15, 17:32   

Karenzo, może będę mówił nieco nieprecyzyjnie, ale mam nadzieję, że 'klarownie'.
U mnie w Xsarze z LPG też miałem drobne ubytki. Na pół roku ubywało mi ok 1 cm płynu w zbiorniku wyrównawczym.
Znalazłem problem, gdy położyłem się pod autem. Z LPG wpięli mi się instalacją (pogrzanie parownika?) w układ chłodzenia. Pociły mi się właśnie złączki.

edit: odnośnie prędkości autostradowych - tak 'załatwiłem' Fabię 1.4 TDI.
Nie brała mi oleju ani krztyny. Gdy miałem przebieg w okol. 100 tkm, miałem kilka DŁUGICH przebiegów po Niemczech. Prędkości 170+ (w miejscach dozwolonych), były częste i długie. Przy przebiegu 110 tkm silnik zaczął brać olej...
Xsara/Xsantia 1.8 16v. Ten silnik bierze olej pod warunkiem, że wcześniej narazisz go na naprawdę długotrwałą pracę powyżej 4.000 obr/min. To oznaczałoby przejazdy z prędkością 150/160+ tak, jak jeździłem Fabką...
Mi oleju nie brała. Nic a nic. :)
Ostatnio zmieniony przez Dyziek 2015-03-15, 17:38, w całości zmieniany 2 razy  
 
johnson 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCI 4x4 Prestige
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 24 Sie 2013
Posty: 726
Skąd: Wro
Wysłany: 2015-03-15, 19:15   

Dyziek napisał/a:
Karenzo, może będę mówił nieco nieprecyzyjnie, ale mam nadzieję, że 'klarownie'.
U mnie w Xsarze z LPG też miałem drobne ubytki. Na pół roku ubywało mi ok 1 cm płynu w zbiorniku wyrównawczym.
Znalazłem problem, gdy położyłem się pod autem. Z LPG wpięli mi się instalacją (pogrzanie parownika?) w układ chłodzenia. Pociły mi się właśnie złączki.

edit: odnośnie prędkości autostradowych - tak 'załatwiłem' Fabię 1.4 TDI.
Nie brała mi oleju ani krztyny. Gdy miałem przebieg w okol. 100 tkm, miałem kilka DŁUGICH przebiegów po Niemczech. Prędkości 170+ (w miejscach dozwolonych), były częste i długie. Przy przebiegu 110 tkm silnik zaczął brać olej...
Xsara/Xsantia 1.8 16v. Ten silnik bierze olej pod warunkiem, że wcześniej narazisz go na naprawdę długotrwałą pracę powyżej 4.000 obr/min. To oznaczałoby przejazdy z prędkością 150/160+ tak, jak jeździłem Fabką...
Mi oleju nie brała. Nic a nic. :)

silnik 1.8 16v z psa mial wadliwa serie z wada bloku gdzie silniki zaczynaly brac olej po jakims tam przebiegu, serwis robil remont silnika przy tej okazji i problem ustepowal.
Gdzies jest dziura/nieszczelnosc, po prostu przy wysokich obrotach rosnie cisnienie w ukladzie i wywala. Ten plyn renault pieknie barwi jak odparuje, trzeba poszukac sladow.
 
Dyziek 



Marka: Cytryna i Helmut
Model: inny
Silnik: benzyna i ropniak
Rocznik: inny
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Sie 2012
Posty: 437
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-03-15, 20:17   

johnson, przy 261 tkm oleju mi nie brał. Teraz mi już wszystko jedno. Sprzedane.
Ostatnio zmieniony przez Dyziek 2015-03-15, 20:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
GORDINI 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,5Dci
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 5 os.
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 10 Sty 2015
Posty: 252
Skąd: SCI
Wysłany: 2015-03-15, 20:23   

Dyziek napisał/a:
tak 'załatwiłem' Fabię 1.4 TDI.

Nie brała mi oleju ani krztyny. Gdy miałem przebieg w okol. 100 tkm, miałem kilka DŁUGICH przebiegów po Niemczech. Prędkości 170+ (w miejscach dozwolonych), były częste i długie. Przy przebiegu 110 tkm silnik zaczął brać olej...

No to chyba z górki te prędkości lub wyssane z palca.
Akurat dość długo jeździłem Fabią 1,9 SDI i sprzedałem przy przebiegu ok. 300tkm
Auto butowane cały czas na max. olej od wymiany do wymiany w normie (zużycie ok. 0,8 litra na 15000km). Auto jeżdzi dale bo go widuję po 2 latach.
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 56 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3744
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-03-15, 20:38   

:roll:
heh, 1.9sdi wolnossący diesel (64KM) to nie to samo co turbodoładowany 1.4tdi (80KM) :roll:

Osiągi Skoda Fabia II Hatchback 1.4 TDI 80KM
Prędkość maksymalna skrzynia manualna 172 km/h
Pokaż ranking
Przyspieszenie (0 do 100km/h) skrzynia manualna 13,2 s

Czytaj więcej na: http://www.autocentrum.pl.../#ixzz3UU7IkCBF

Osiągi Skoda Fabia I Kombi 1.9 SDI 64KM
Prędkość maksymalna skrzynia manualna 158 km/h
Pokaż ranking
Przyspieszenie (0 do 100km/h) skrzynia manualna 19,0 s

Czytaj więcej na: http://www.autocentrum.pl.../#ixzz3UU7TnN50
 
Dyziek 



Marka: Cytryna i Helmut
Model: inny
Silnik: benzyna i ropniak
Rocznik: inny
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 25 Sie 2012
Posty: 437
Skąd: Wawa
Wysłany: 2015-03-16, 11:20   

GORDINI, nie należy zapomnieć, że liczniki przekłamują ('w górę').
Nie zawsze i nie wszędzie wszyscy jeżdżą z GPSem. Mogę Ci podać prędkości licznikowe, nie rzeczywiste.
 
pol34 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.6 MPI+LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 06 Wrz 2010
Posty: 83
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2015-04-20, 21:40   

Powiedzcie mi gdzie w sanderce 1.6 spuszczamy płyn chłodzący bo się przymierzam do wymiany?Z góry dzięki.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-04-20, 23:51   

pol34 napisał/a:
gdzie w sanderce 1.6 spuszczamy płyn chłodzący

Odpina się dolną rurę gumową od chłodnicy.

(Należy pamiętać o odkręceniu korka zbiornika wyrównawczego oraz zaworów odpowietrzających).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2015-04-20, 23:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-04-21, 01:51   

Nie wiem jaka tam jest obejma ale warto zaopatrzyć się w zwykła metalową opaskę zaciskową .
Zwykle ta stara obejma do niczego się nie będzie nadawać
_________________
Moje auto
 
pol34 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.6 MPI+LPG
Rocznik: 2011
Wersja: Stepway
Dołączył: 06 Wrz 2010
Posty: 83
Skąd: Małopolska
Wysłany: 2015-04-21, 06:20   

Wielkie dzięki za informacje.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-04-21, 09:41   

Karenzo napisał/a:
warto zaopatrzyć się w zwykła metalową opaskę zaciskową

Oryginał - "OPASKA MET.30-45", 7703083430, 9z zł.

Wygląda tak - http://salko.pl/opaski-pr...al-Renault.html

Ostatnio zmieniony przez laisar 2021-01-04, 18:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-18, 23:25   

aktualny stan , taśma to stan na wiosne
przy temperatura ok 10 C otoczenia
norma ?

12109038_1511607965824871_1121425573733061010_n.jpg
taśma to stan z przeszłości
Plik ściągnięto 53 raz(y) 77,44 KB

 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-19, 00:12   

Karenzo napisał/a:
norma?

Absolutnie! U mnie dopóki układ chłodzenia był fabryczny i nie ruszany (110 tys. km / 6 lat) nie ubywało nawet kropelki. Natomiast od czasu stłuczonego przodu 2 lata temu płyn znikał w tempie 0,5 dm3 na pół roku. Dopiero na początku ostatniego sierpnia udało się znaleźć nieszczelność. Opaska na rurce gumowej w pobliżu chłodnicy była źle założona - płyn nie kapał, ale ciśnienie wypychało go gorący i od razu odparowywał.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4554
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2015-10-19, 00:39   

no właśnie u mnie też w decarze wymieniali mi chłodnice po drobnej stłuczce
Co ciekawe już 3 razy zgłaszałem w ASO nieszczelność układu i zawsze twierdzą że szczelny

Na razie będę dolewał może przy jakiej naprawie tajemnica się wyjaśni
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2015-10-19, 00:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne