Wysłany: 2024-06-01, 12:47 Niskie ciśnienie oleju przy odpalaniu
Witam,
Na początku roku zakupiłem samochód Dacia Duster 2, silnik 1.6 84kW, 2018r.
Po wymianie oleju, filtra oleju oraz świec co jakiś czas przy odpalaniu zapala mi się na ułamek sekundy STOP, kontrolka ciśnienia oleju, a także pojawia się dźwięk piknięcia i komunikat "ryzyko awarii silnika", aczkolwiek on nie zawsze. Nie jest to za każdym razem, natomiast jeśli już się to dzieje to jest to na zimnym silniku po długim postoju (pół dnia, doba...). Wymieniłem jeszcze raz filtr oleju na taki jaki był wcześniej (nie podam nazwy - kolega mechanik to robił przy mnie, także fuszerki nie było). Zalany jest olej TotalEnergies Quartz 9000 Energy 5W40 (wcześniej tteż był 5W40, tylko jakiejś firmy krzak). Stan ¾ miarki na bagnecie.
Dodam, że przed wymianą oleju takiej sytuacji nie było ano razu.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-06-01, 15:36
Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju albo faktycznie problemy z ciśnieniem. Trzeba wkręcić zamiast czujnika manometr i obserwować wskazania podczas uruchamiania i wkręcania na obroty.
Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018 Pomógł: 3 razy Dołączył: 06 Lis 2021 Posty: 172 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2024-06-01, 16:29
A na bagnecie poziom oleju jest prawidłowy? Wygląda na to jakby podczas postoju olej spływał całkowicie i po uruchomieniu dopiero pompa go zasysała by podawać do obiegu. Wydaje mi się, że pompa oleju powinna mieć jakiś zawór zwrotny, który by zabezpieczał przed całkowitym spływaniem oleju po zatrzymaniu silnika. Może ten zawór jest uszkodzony, albo coś się w nim podstawiło. Objawy takie jak podajesz obserwuję u siebie tylko raz - po zalaniu świeżego oleju i uruchomieniu silnika, kiedy pompa zaczyna tłoczyć olej od zera i filtr jest jeszcze suchy.
Marka: Dacia
Model: Journey
Silnik: 1,2 TCe
Rocznik: 2025 Pomógł: 10 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 811 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2024-06-02, 09:01
Jak napisał Black Dusty temat (problem) pojawił się w pierwszych egzemplarzach drugiej generacji Dusterów - mojego też dotknęła ta przypadłość (rocznik -styczeń 2019). Po jednej z wizyt z ASO i wgraniu nowego oprogramowania problem zniknął i tak jest do dziś.
Marka: Dacia
Model: Logan MCV II
Silnik: 1.0 SCe B4DB400
Rocznik: XII 2017
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 25 razy Dołączył: 26 Sty 2018 Posty: 944 Skąd: EL
Wysłany: 2024-06-02, 09:24
BLACHA_997 napisał/a:
Jak napisał Black Dusty temat (problem) pojawił się w pierwszych egzemplarzach drugiej generacji Dusterów - mojego też dotknęła ta przypadłość (rocznik -styczeń 2019). Po jednej z wizyt z ASO i wgraniu nowego oprogramowania problem zniknął i tak jest do dziś.
Jeśli to jest faktyczna przyczyna, ktorą mogło na gwarancji zrobić ASO, to poprzedni właściciel to zaniedbał. PIOSAW86, jedź do ASO niech to zrobią w ramach ukrytej wady. W razie czego kosztem tej naprawy możesz obciążyć poprzedniego właściciela na podstawie rękojmi (masz 2 lata od ujawnionej w aucie ukrytej wady).
Ostatnio zmieniony przez eio 2024-06-02, 09:25, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 57 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2951 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2024-06-02, 11:29 Re: Niskie ciśnienie oleju przy odpalaniu
PIOSAW86 napisał/a:
Witam,
Na początku roku zakupiłem samochód Dacia Duster 2, silnik 1.6 84kW, 2018r.
Po wymianie oleju, filtra oleju oraz świec co jakiś czas przy odpalaniu zapala mi się na ułamek sekundy STOP, kontrolka ciśnienia oleju, a także pojawia się dźwięk piknięcia i komunikat "ryzyko awarii silnika", aczkolwiek on nie zawsze. Nie jest to za każdym razem, natomiast jeśli już się to dzieje to jest to na zimnym silniku po długim postoju (pół dnia, doba...). Wymieniłem jeszcze raz filtr oleju na taki jaki był wcześniej (nie podam nazwy - kolega mechanik to robił przy mnie, także fuszerki nie było). Zalany jest olej TotalEnergies Quartz 9000 Energy 5W40 (wcześniej tteż był 5W40, tylko jakiejś firmy krzak). Stan ¾ miarki na bagnecie.
Dodam, że przed wymianą oleju takiej sytuacji nie było ano razu.
Pomóżcie gdzie szukać przyczyny.
Normalnie w daci sygnalizacja niskiega ciśnienia oleju zaswieci sie od 2000 obr/min tak jest skonfigurowany Ecu. ponizej tej predkosci obrotowej ta kontrolka nie działa.
Ja bym sprawdził czy ktos przed toba nie zmienił tej wartosci na zbyt niska i dlatego sie tak dzieje.
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
eioW razie czego kosztem tej naprawy możesz obciążyć poprzedniego właściciela na podstawie rękojmi (masz 2 lata od ujawnionej w aucie ukrytej wady).
Z tym ewentualnym żądaniem od poprzedniego właściciela to chyba nie bardzo. Bo PIOSAW86 pisze:
Cytat:
Po wymianie oleju, filtra oleju oraz świec co jakiś czas przy odpalaniu zapala mi się na ułamek sekundy STOP, kontrolka ciśnienia oleju, a także pojawia się dźwięk piknięcia i komunikat "ryzyko awarii silnika", aczkolwiek on nie zawsze
Czyli domyślam się, że wcześniej tego nie było. A wtedy poprzedni właściciel stwierdzi, że też nie obserwował takiego zjawiska i nie da się udowodnić, że coś ukrywał.
Tu problem zaczął się po wymianie oleju i filtrów. Wcześniej nic takiego nie miało miejsca. Auto zakupione w styczniu, wymian dokonywałem w maju (na poprzednią był papier, więc dojeździłem kilometry do 14tys.). Przez wcześniejsze około 2tys. km nie było żadnego problemu.
Niby zaświeca się to na ułamek sekundy, żeby zczytać komunikat sam stopklatki musiałem robić z nagranego filmiku. Ale jakaś przyczyną tego jest.
Podeślę link mojemu zaprzyjaźnionemu mechanikowi, może wywnioskuje coś z Waszych porad i albo sam zdziała, albo przekieruje mnie dalej.
Też obstawiam wadliwy filtr oleju, najlepiej jak filtr ma zawory By-pass Valve (przelewowy), Anti-Drain Valve (przeciwspustowy - zapobiegający opróżnieniu), może być jeszcze Anti-siphon Valve (zwrotny)
Była kiedyś dyskusja o silnikach 1,5 dci, w których stosowanie nieodpowiednich filtrów (choć przeznaczonych do tego silnika) powodowało podobny efekt.
Co do ustawień kontrolki oleju, aby nie zapalała się poniżej 2000 obrotów, to lepiej - zgodnie z zaleceniami tego forum - obniżyć je np do 500.
Jezeli problem sie zaczął po wymianie oleju i filtra to podmień filtr bo moze zawor zwrotny nie trzyma.
Podmieniłem. Ale bez efektu. W sobotę po postoju ciut ponad dobę kontrolka mrugnęła. W niedzielę (postój bez wcześniejszego odpalania około 28 godzin) spokój. Najgorzej, że nie dzieje się to zawsze po dłuższym postoju, a co jakiś czas...
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-06-03, 05:48
Zamiast kombinować to sprawdź wersję oprogramowania ECU i jak jest stara to zaktualizuj. W ASO lub u magików od CLIP.
Do sprawdzenia wystarczy ELM327 i dowolna apka np. CarScanner.
Miałem to samo, codziennie po nocy lub dłuższych, kilkudniowych postojach auta. Przy pierwszej mojej wymianie oleju zmieniłem filtr na mahle oc1566 i inną markę oleju. Nie pamiętam dokładnie jakie siedziały tam wcześniej. Problem ustal (teraz alert pojawia się naprawdę sporadycznie oraz zawsze przy pierwszym uruchomieniu po wymianie oleju na nowy- zapewne czujnik wyłapuje niski stan zanim pompa zaciągnie nowy olej do układu). Aha i przy drugiej wymianie oleju zmieniłem go z tej nowej zalecanej normy bodaj acea a2 na starszą a3b4. Wydaje mi się, że główną przyczyną jest rodzaj / jakość filtra oleju.
_________________ I would if I could, but I can't, so I won't.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum