DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2008-12-16, 00:48
Usterki, awarie, naprawy.
Autor Wiadomość
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18092
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-04-21, 22:16   

Cytat:
wadliwa konstrukcja korka zbiorniczka nadmiaru

Dość łatwo powinno się dać zweryfikować tę tezę - producent podaje, że projektowe ciśnienie graniczne układu chłodzenia (a więc: także owego korka) wynosi max. 1,4 bar.



Dyskusja nt filtra paliwa została wydzielona: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=3170.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-04-22, 00:01, w całości zmieniany 1 raz  
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1105
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-04-21, 23:47   

Przy zbyt małym ciśnieniu płynu chłodzącego może szybko polecieć uszczelka głowicy ( tam jest nawyższa temperatura i płyn pozbawiony ciśnienia będzie tam prawie cały czas we wrzeniu).
Konstrukcja korka jest dobra i jest to zarazem zawór bezpieczeństwa.
 
Pomykacz_64 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2009/2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 28 Mar 2010
Posty: 5
Skąd: śląskie
Wysłany: 2010-04-24, 08:23   

Mamert napisał/a:
Przy zbyt małym ciśnieniu płynu chłodzącego może szybko polecieć uszczelka głowicy ( tam jest nawyższa temperatura i płyn pozbawiony ciśnienia będzie tam prawie cały czas we wrzeniu).


Mam na myśli nadciśnienie w ukladzie chłodzenia, a nie ciśnienie i prędkość przepływu płynu wytwarzaną przez pompę wodną. Nadciśnienie w układzie chłodzenia nie wpływa w żaden sposób na sprawność pompy wodnej oraz na zdolność odprowadzenia ciepła do otoczenia poprzez chłodnicę. Co więcej, uważam, iż nadciśnienie panujące w układzie jest wysoce szkodliwe dla silnika i wpływa jedynie na ewentualne jego rozszczelnienie.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2010-04-24, 09:25   

Pomykacz_64 napisał/a:

Dowód? Proszę: zaraz po skończonej jeździe odkręciłem ów korek (proponuję zachować ostrożność - przykryć korek szmatką, użyć rękawicy skórzanej, nie zaszkodzi nawet użyć okularów ochronnych!). Nastąpiły wtedy:
-gwałtowny syk i wypływ gorącej pary,
-wyraźnie widoczny kilkusekundowy moment wrzenia płynu w zbiorniczku,
-po ustaniu wrzenia zaobserwowałem wzrost poziomu płynu o ok.2 cm.
(nie mam wycieku, ale myślę, że dlatego, że to jest jeszcze wszystko nowe)



Takie objawy występują w każdym aucie na gorącym silniku - nigdy nie uważałem że jest to zły objaw, zawsze twierdziłem że jest to normalny objaw - auta miały po 10 lat i nic się w nich nie psuło.
POza tym płyn w chłodnicy zmienia swoją objętość pod wpływem wzrostu temperatury, co również powoduje powstanie nadciśnienia - ogólnie zawsze słyszałem od mechaników, i różnych znanych mi ludzi że taki syk oraz podnoszenie się poziomu płynu przy odkręcaniu korka na gorącym silniku jest objawem normalnym.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2010-04-24, 09:50, w całości zmieniany 4 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18092
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-04-24, 10:18   

Układy chłodzenia są specjalnie projektowane na pracę przy nadciśnieniu - ono oczywiście może być za duże w wyniku różnych przyczyn, albo korek może być wadliwy, ale zasadniczo jest niezbędne:


Wykres zależności temperatury wrzenia roztworu glikolu etylenowego w wodzie w funkcji stężenia glikolu etylenowego.
(źródło: Texaco
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2010-04-24, 17:38   

Czyli wrzenie płynu spowodowane jest odkręceniem korka = zmniejszeniem ciśnienia w układzie.
_________________
 
Mamert 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 SCe 110 LPG
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate Plus 7 os.
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 1105
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2010-04-24, 22:06   

Pomykacz_64 napisał/a:
Mam na myśli nadciśnienie w ukladzie chłodzenia, a nie ciśnienie i prędkość przepływu płynu wytwarzaną przez pompę wodną.

Tak, też miałem na myśli ciśnienie statyczne układu. Niestety kłania się fizyka, przy pełnej próżni woda wrze już właściwie z lodu, a przy ok 6 atm wrze powyżej 130 st.C. W wysokich górach np Alpach woda może zawrzeć już przy 90 st.C (czyli przy normalnej temp. pracy silnika !). W samej głowicy temperatura jest kilka stopni wyższa i przy braku nadciśnienia będzie pojawiać się tam kawitacja, a co za tym idzie będzie następowała erozja materiału głowicy i uszczelki oraz będzie jeszcze gorsze odprowadzanie ciepła z głowicy, a to spowoduje szybsze zniszczenie uszczelki pod głowicą.
 
Pomykacz_64 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2009/2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 28 Mar 2010
Posty: 5
Skąd: śląskie
Wysłany: 2010-05-09, 19:56   

Prawa fizyki są stałe i niezmienne, można o nich dyskutować, ale raczej nie w tym miejscu.
Za sprawne funkcjonowanie układu chłodzenia w naszych samochodach w dużej mierze odpowiedzialny jest termostat. To on otwiera przepływ cieczy chłodzącej przy określonej temperaturze (+/- 80-kilka st. C) na duży obieg, tzn., przez chłodnicę. I nie istotnym tutaj jest zależność temepartury wrzenia płynu chłodzącego od nadciśnienia lub jego braku. Bo co to za różnica, czy ten płyn wrze przy 120st C czy 140st C skoro i tak termostat utrzymuje stała temperaturę płynu na poziomie tych 80-kilku st. Oczywiście w przypadku wzrostu temperatury załącza sie dodatkowo elektryczny wentylator, który wymusza przepływ powietrza przez użebrowanie chłodnicy (podczas pracy silnika na postoju, czy też na przykład w czasie forsownej górskiej jazdy). Natomiast, drodzy koledzy, uważam, iż projektowe ciśnienie graniczne układu chłodzenia - 1,4bar, o którym wspomniał kolega laisar (jeżeli dobrze rozumiem, to chodzi o nadcisnienie o tej wartości) jest gigantyczne. 1,4bar jest ciśnieniem normalnym, ale w kole samochodowym, a nie w szczelnym układzie chłodzenia silnika benzynowego. Chyba, że czegoś tutaj nie rozumiem..
Ostatnio zmieniony przez Pomykacz_64 2010-05-09, 19:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
bro 


Marka: Dacia
Model: MCV
Silnik: 1.5 85km
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 05 Lip 2008
Posty: 12
Skąd: Krakow
Wysłany: 2010-05-11, 13:01   

wymiana chlodnicy na gwarancji

MCV, grudzien 2009, 42tys przebiegu -> dolewam spryskiwacza i widze, ze poziom chlodzenia w polowie miedzy min i max, bylo to kilka dni po przegladzie, kiedy dolali do max.
zauwazylem, ze przez kilka dni jazdy miejskiej (srodek zimy) nic nie ubywa, natomiast trasa 400-500km to schodzi pol zbiornika.
wizyta informacyjna w servisie i telefon do innego: rekomendacja wlac cokolwiek, borygo, orlen petrygo, albo elf, wszystkie maja ten sam skladnik.
zatem wlewam i obserwuje - zachowanie bez zmian, widac bialy osad na chlodnicy i korpusie motoru -> tzn cieknie.
Dwa miesiace czekam na dogodny moment, zeby oddac auto do servisu, w sumie w tym czasie jakies 3-4 tys km i dwa litry plynu.

koniec lutego 2010, 45tys -> wizyta w servisie, diagnoza -> pekniecie chlodnicy, bedzie na nastepny dzien. Nastepnego dnia telefon, ze chlodnica dotarla, ale nie ten model i trzeba czekac na nowa, idzie z jakiejs Francji, potrwa to tydzien. Chlodnica przyszla, Valeo, pewnie ze Skawiny do Krakowa jechala tydzien przez ta cala Francje.
Naprawa OK, chlodnica wymieniona, chlodziwo nalane do MAX, klient zadowolony.

marzec 2010, kilka dni po naprawie -> zeszlo pol zbiornika. nienajlepiej, ale tez nie tak zle. robiac wczesniej dolewki zauwazylem, ze chwile po delewce schodzi duzo, pozniej juz mniej. widocznie na poczatku cos sie musi odpowietrzyc.

maj 2010, 50tys -> ciagle powyzej MIN (ale niewiele), czekam na dogodna okazje na wizyte w servisie. ostatnie 2-3 tygodnie (w tym 1000km autostrady) ubytek ponizej zdolnosci percepcji uzytkownika (w sensie chyba ubylo, ale w sumie to sam nie jestem pewien).

chyba to dobry watek, napisze po wizycie co dalej.

EDIT 2011-04-22: tak, jak napisalem rok temu -> po wymianie chlodnicy dosc szybko ilosc wody spadala, pozniej poziom sie ustabilizowal. Po ponownym uzupelnieniu do MAXA poziom sie trzyma przez rok i 25 tys przejechanych km.
Ostatnio zmieniony przez bro 2011-04-22, 12:40, w całości zmieniany 2 razy  
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2010-05-11, 13:57   

u mnie tak ubywało jak miałem wadliwą pompę wody, może to tylko zbieg okoliczności ale coś takiego zaobserwowałem.
Ostatnio zmieniony przez gigi303 2010-05-11, 13:57, w całości zmieniany 1 raz  
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2010-05-13, 18:00   

Dzisiaj poradziłem sobie z moją pierwszą usterką w Dacii ;-) (auto mam trochę ponad 2 lata; prawie 70 tys. km przebiegu). Nawaliła mi regulacja rozdziału powietrza (za mocno przekręcałem) - w ogóle nie dało się ustawić nawiewu na przednią szybę. Manual się przydał (ogrzewanie 61A). Okazało się, że linka "zeskoczyła" z bolca. Kilkanaście minut roboty i obyło się bez jazdy do ASO.
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2010-05-21, 13:57   Koncówka drążka kierownicy

Przy ok. 50000 zaczalem odczuwac jakies luzy, podobno to zewnetrzna koncowka drazka kierownicy. Cene mi podano 30-60 zl w zaleznosci "od jakosci". Wymiana z geometria - 80 zl.

Pytania i prosby..:

1. Czy to sie latwo wymienia ? Moze ktos podeslac instrukcje.. ?
2. Czy wskazane jest sprawdzenie geometrii ?
3. Czy powinno sie wymienic obie ?
 
tweeciak 



Marka: Dacia
Model: Sandero STEPWAY
Silnik: 1.5 DCI
Rocznik: 2010
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Lut 2010
Posty: 329
Skąd: mazowieckie/łódzkie
Wysłany: 2010-05-22, 06:57   luszczenie lakieru na czarnym elemencie zderzaka

No i ..."znalazem"
W moim StepWay'u przy halogenie przeciwmgielnym pojawilo sie "luszczenie" lakieru - we "wnęce" na halogen, przy halogenie samym.
Odchodzi farba..na czarnym elemencie. W przyszlym tygodniu bede dzwonil na Pulawska...zobaczymy.

pzdr
Tweeciak

PS-jeszcze jedna usterka ktora znalazlem (o ile mozna nazwac to usterka)-przy hamowaniu..i ruszaniu slychac bylo...takie..meteliczne "tarcie"...jakby nie wiem...dwa elementy o siebie taly. Pojechalem na zaprzyjazniona stacje diagnostyczna...w celu przygotowania sie do "rozmowy z serwisem"...i.. dokrecil mi znajomy oslone metalowa pod silnikiem-i przeszlo:)
To tyle:)-a poza tym...zadowolony. Martwi mnie tylko te "luszczenie"
 
Alien 



Marka: FSO / TOYOTA
Model: Caro i Corolla
Silnik: 1.6GLE i 1.4VVTi
Rocznik: 1992 i 2001
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 153
Skąd: ze Śląska
Wysłany: 2010-05-22, 08:18   

Z łuszczeniem lepiej nie będzie - źle przygotowany plastik pod lakierowanie - masz gwarancję to jedź z tym i po sprawie.
 
tweeciak 



Marka: Dacia
Model: Sandero STEPWAY
Silnik: 1.5 DCI
Rocznik: 2010
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Lut 2010
Posty: 329
Skąd: mazowieckie/łódzkie
Wysłany: 2010-05-22, 11:21   

wiesz....gwarancja...sie dopiero zaczęła (kupiony w marcu)
bede dzwonil...zobaczymy:)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18092
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-05-22, 14:51   

Na przeglądzie po 45000 km: lekkie zapocenie olejem miski i okolic rozrządu - więc jak tylko dotrą części, to zostanie wymienione (w ramach gwarancji) koło zębate, uszczelniacze, rozrząd i uszczelka miski olejowej.

(Brzmi jakoś znajomo...?).
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-05-26, 20:17, w całości zmieniany 2 razy  
 
Alien 



Marka: FSO / TOYOTA
Model: Caro i Corolla
Silnik: 1.6GLE i 1.4VVTi
Rocznik: 1992 i 2001
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 153
Skąd: ze Śląska
Wysłany: 2010-05-22, 17:42   

laisar napisał/a:
Na przeglądzie po 45000 km: lekkie zapocenie olejem miski i okolic rozrządu - więc jak tylko zostaną dostarczone części, to zostanie wymienione (w ramach gwarancji) koło zębate, uszczelniacze, rozrząd i uszczelka miski olejowej.

(Brzmi jakoś znajomo...?).

tak, i strasz mnie tu tak dalej, a ja tu oglądam MCV-ki z przełomu 07/08 z takim silnikiem :-P
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18092
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-05-22, 18:18   

Eeetam, przecież "zapocenie" nie brzmi jakoś strasznie <;

Po drugie, bardziej serio: skoro usterka pojawia się stosunkowo szybko, jest znana serwisowi, a z naprawą gwarancyjną nie ma kłopotu - to jak dla mnie nie jest to jakoś bardzo duży problem...

...Choć oczywiście lepiej by było, jakby się w ogóle nie pojawiał /:
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7484
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2010-05-22, 21:11   

Alien napisał/a:

tak, i strasz mnie tu tak dalej, a ja tu oglądam MCV-ki z przełomu 07/08 z takim silnikiem :-P


Szczerze to dla mnie nie ma problemu. Poprostu przy kupnie dobrze oglądnij okolice rozrządu od góry i dołu wraz z blokiem silnika i będziesz widział zapocenie lub nie silnika. Z drugiej jeśli nie było to zrobione na gwarancji to możesz się zorientować ile taka naprawa kosztuje i próbować zbić cene, albo go nie brać.
Generalnie nie jest to jakaś poważna usterka, więc nie masz się co bać kupić takiego auta. U mnie prawie 42000 i sucho po naprawie przy 15000.
 
Alien 



Marka: FSO / TOYOTA
Model: Caro i Corolla
Silnik: 1.6GLE i 1.4VVTi
Rocznik: 1992 i 2001
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 153
Skąd: ze Śląska
Wysłany: 2010-05-24, 09:30   

Marek1603 napisał/a:
Alien napisał/a:

tak, i strasz mnie tu tak dalej, a ja tu oglądam MCV-ki z przełomu 07/08 z takim silnikiem :-P


Szczerze to dla mnie nie ma problemu. Poprostu przy kupnie dobrze oglądnij okolice rozrządu od góry i dołu wraz z blokiem silnika i będziesz widział zapocenie lub nie silnika. Z drugiej jeśli nie było to zrobione na gwarancji to możesz się zorientować ile taka naprawa kosztuje i próbować zbić cene, albo go nie brać.
Generalnie nie jest to jakaś poważna usterka, więc nie masz się co bać kupić takiego auta. U mnie prawie 42000 i sucho po naprawie przy 15000.


podziękować, podziękować za radę. :-)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18092
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-05-26, 20:20   

Dyskusja nt łożysk kół przednich została przeniesiona: http://www.daciaklub.pl/f...p?p=52290#52290 i kolejne.
 
tweeciak 



Marka: Dacia
Model: Sandero STEPWAY
Silnik: 1.5 DCI
Rocznik: 2010
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 15 Lut 2010
Posty: 329
Skąd: mazowieckie/łódzkie
Wysłany: 2010-05-27, 08:31   

co do mojej wczesniejszej wypowiedzi:
" W moim StepWay'u przy halogenie przeciwmgielnym pojawilo sie "luszczenie" lakieru - we "wnęce" na halogen, przy halogenie samym.
Odchodzi farba..na czarnym elemencie. W przyszlym tygodniu bede dzwonil na Pulawska...zobaczymy"

Bylem dzisiaj
Pan zobaczyl...zrobil zdjecia i powiedzial ze beda wysylac do gwaranta i beda chcieli wymienic caly zderzak. Okolo 3-4 tygodni (bo nie maja zderzaka..bo jeszcze nikt u nich StepWay'a nie rozbil)
Zaprosza mnie na montaz..juz polakierowanego zderzaka.

Czas pokaze. W kazdym razie na Pulawskiej....podoba mi sie:)

Tweeciak
 
Endi85 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 MPI + LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 159
Skąd: 100 lica
Wysłany: 2010-05-29, 15:25   Re: Koncówka drążka kierownicy

DUCATI napisał/a:

1. Czy to sie latwo wymienia ? Moze ktos podeslac instrukcje.. ?
o ile nie zapieczone to łatwo
DUCATI napisał/a:

2. Czy wskazane jest sprawdzenie geometrii ?
- koniecznie!!!
DUCATI napisał/a:

3. Czy powinno sie wymienic obie ?
- zależy w jakim jest stanie bo jeżeli w marnym to po co płacić dwa razy za geometrię

A ja od siebie dodam że u od jakiegoś czasu odczuwałem u siebie delikatny luz na kierownicy jak miałem skręcone koła na maxa i wpadałem w dołek oraz podczas jazdy po starej kostce brukowej. Serwisanci w ASO na ul. Puławskie stwierdzili że ten typ tak (4x tak twierdzili). Pojechałem do ASO na ul. Lewinowską - luz na maglownicy - wymiana gwarancyjna maglownicy. Wszystkie luzy zniknęły czyli problem był w maglownicy. Pracy ASO na Puławskiej nie będe komentował. A swoją drogą wymiana maglownicy po przejechaniu 38 kkm to chyba trochę dziwne zaczynam się bać mojej drakuli :(
 
Ikarusiarz 


Marka: Dacia
Model: Logan, Logan MCV Outdoor
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2009, 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 381
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2010-05-31, 15:51   

No i pierwsza pomarańczowa kontrolka się zaświeciła:

8900km i woda w filtrze paliwa. Jestem umówiony na jutro w serwisie. Dam znać co z tego wyjdzie.

Dla informacji: Tankowany wyłącznie na LOTOS-ie i STATOIL-u.
 
Ikarusiarz 


Marka: Dacia
Model: Logan, Logan MCV Outdoor
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2009, 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 381
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2010-06-01, 09:37   

No i po sprawie... Woda w odstojniku. Cena tej skomplikowanej operacji 23zł04grosze...
Operacja skomplikowana: Zdjęcie koła, osłony, odkręcenie części zderzaka.
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne