DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Nic dziwnego że Logan pali dużo
Autor Wiadomość
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7484
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-01-30, 20:23   

Homik123456 można zastosować i takie rozwiązanie jak ty masz ale tu chodzi też o estetykę i dostosowanie do standartów, a przecież ktoś też musi zarobić.

Co do wydajności turbinki i oporów kol. Kamel to myśle że są wystarczające. Inny problem ,to to, że jest ona włączana na stałe i niepotrzebnie eksploatowana. Przez zastosowanie regulatora zwiększa się jej żywotność, a koszt to około 20zł plus jakaś obudowa. Kwestia ustawić wstępne obroty, aby na biegu jałowym było już pewne nadciśnienie w układzie dolotowym. Sam przepływ tego powietrza "wstepnie sprężonego" przez wtrysk spowoduje lepsze wymieszanie z paliwem. Do tego zastosować magnetyzer na paliwie i powietrzu aby zjonizować media w odpowiednim kierunku jeszcze poprawi łączenie.
Ładna teoria, podoba mi się. Chyba eksperymenty czas zacząć.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2011-01-30, 20:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
maciek 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: TCE 100 LPG
Rocznik: 2020
Wersja: Prestige
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 11 Paź 2009
Posty: 3531
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-01-30, 20:26   

Proponuję zrobić tak zwane testy prototypowe z kamuflażem. Zrobić parę fotek i niech dziennikarzyny się zastawiają co to jest :-P
_________________
Jestem handlowcem w salonie Carrara w Lublinie. Szukasz oferty na Nową Dacie? Pisz PW lub na e-mail

 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-01-30, 21:32   

Marek1603 napisał/a:
...Do tego zastosować magnetyzer na paliwie i powietrzu aby zjonizować media w odpowiednim kierunku jeszcze poprawi łączenie.

masz jakieś praktyczne doświadczenia z magnetyzerem? kiedyś zaopatrzyłem się w komplet (do paliwa i powietrza i chyba nawet oleju - niestety nie pamiętam :-( ), magnesy były bardzo mocne, magnetyzery solidnie wykonane a efektów ich działania nie stwierdziłem... :-/
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-01-30, 21:49   

Termostat od Poloneza czy Fiata chyba będzie idealnym rozwiązaniem naszego problemu, ponieważ jest powszechnie dostępny i tani, na szrotach można kupić za 10zł.
Po drugie jest duża łatwość w jego założeniu.

Pomysł z turbinką jest bardzo dobry, natomiast z regulacją obrotów ..sprawa do przemyslenia.

Na zdjęciu widać że łopatki turbiki nie są gładkie więc będzie zbierać się kurz, można je wypolerować, a trzem wspornikom nadać kształt kroplowy,.... ale to niuanse.

Natężenie przepływu powietrza przez kolektor dolotowy jest impulsowe dlatego stosuje się
dodatkowe pojemności.

Natomiast turbinka ma dość sporą bezwładność obrotową i jak wpadnie w obroty to impulsowe zasysanie powietrza nie będzie w stanie jej tak gwałtownie rozpędzać i przyhamowywać, wniosek z tego żę podciśnienie się znacznie ustabilizuje.

Oraz poprawi się stopień napełnienia mieszanką cylindrów., następną sprawą bardzo ważną jest że.... wzrośnie równomiernośc nagrzewania się powierzchni w komorze
spalania zlikwiduje się miejscowe przegrzania.

Same zalety

Bingo


Kamel
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7484
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-01-30, 21:50   

Miałem w polonezie 1.4 rover. Efekty znikome moim zdaniem, ale nie powiem że nie bylo. Może przy gaźnikowcu bardziej odczuwalne. Raczej cichsza i równiejsza praca. Kolega mówił, że w zastawce "czuć" zastosowanie magnetyzera małe ale jednak. Długo nie testowałem bo się silnik rozleciał dwa dni po naprawie w licencjonowanym ASO deawoo. Wada fabryczna tulei, a fachowcy zamiast naprawić to go dobili złą naprawą za pomocą młotka i przecinaka. Od tego czasu biore rachunki za naprawę. Potem długa droga do odszkodowania ale z rachunkiem łatwiesza.
Przy połączeniu tych teorii razem może coś by niezłego wyszło.

Do turbinki goście w Będzinie mają cały zestaw złączek i redukcji do wstawienia w układ.
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2011-01-30, 21:53, w całości zmieniany 1 raz  
 
MarkD 


Marka: Skoda
Model: Fabia Kombi
Silnik: 1.2 TSI
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 18 Cze 2010
Posty: 279
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-01-30, 23:04   

Ciężko mi się czyta co piszecie o tej turbince. Już sama nazwa powinna wam dać na myślenia co to jest za patent: TURBINKA BiTurbo TURBINA STRUMIENICA TURBO SZOK. Po prostu turbo szok.
Ci niedouczeni inżynierowie/konstruktorzy z firm samochodowym zamiast wymyślać jakieś turbo, kompresory - powinni wstawią turbiki do dolotu.
Ta turbina to już istne perpetum mobile - ma zwiększyć ciśnienie w dolocie bez dostarczenia energii z zewnątrz (tak jak jest to w przypadku turbo - spaliny), inaczej pisząc bez wykonani pracy. Samo powietrze ma napędzić turbinkę i jeszcze zwiększyć ciśnienie !!
To prze analogie tradycyjny samolot powinien lecieć z wyłączonym silnikiem, ponieważ pęd powietrza będzie napędzał śmigło a różnica ciśnienie na łopatach będzie wytwarzać siłę ciągu!

Powietrze, które przejdzie przez turbinę wykona pracę, turbina będzie się kręcić ale przez to będzie niższe ciśnienie "za turbiną".
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7484
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-01-31, 06:32   

Nie wiem czy doczytałeś ale turbinka ta to silniczek 12V z wentylatorem w najprostrzym rozumowaniu. Innymi słowy suszarka do włosów bez grzałki. Jak zatkasz wylot to ci się zrobi ciśnienie jak w układzie dolotowym. Jako, że w tradycyjnym benzyniaku nie ma turbiny "spalinowej" więc stosuje się elektryczną turbinę czyli dostarcza energię z zewnątrz.
Jeżeli producenci nie stosują jakiegoś rozwiązania to coś musi być na rzeczy. Odpowiedz sobie na pytanie: dlaczego turbinka kowalskiego nie została fabrycznie zastosowana? A będziesz wiedział dlaczego nie stosuje się ww turbinek.
Czytaj wszystko i uważnie.
 
MarkD 


Marka: Skoda
Model: Fabia Kombi
Silnik: 1.2 TSI
Rocznik: 2011
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 18 Cze 2010
Posty: 279
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2011-01-31, 08:42   

Czytam i jest napisane: "Turbina obraca się dzięki pędowi gazów w układzie dolotowym,". Nic tam nie ma o silniczku.
Ostatnio zmieniony przez MarkD 2011-01-31, 08:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7484
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-01-31, 10:45   

Sorki masz rację poprostu dałem przykład, a nie popatrzyłem na opis. Można spotkać podobne turbinki zasilane 12V.
Z drugiej strony jest to trochę dziwna turbinka, biturbinka. Istne perpetum mobile. Gazy w układzie dolotowym napedzają turbinę? Z tego wniosek że jej zadaniem jest tylko wprowadzenie w większe zawirowanie powietrza dla lepszego łączenia mediów. Dlatego zalecany montaż już za filtrem i to stożkowym.

Tutaj cała gama akcesoriów do montżu http://allegro.pl/turbink...1438290678.html
Ostatnio zmieniony przez Marek1603 2011-01-31, 10:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
homik123456 


Marka: Dacia/ Nissan
Model: Logan/Primera
Silnik: 1.2 16V 75KM/2.0 125KM
Rocznik: 2011/1996
Wersja: Laureate
Dołączył: 08 Sty 2011
Posty: 24
Skąd: Zabrze
Wysłany: 2011-01-31, 20:02   

Cytat:

Homik123456 można zastosować i takie rozwiązanie jak ty masz ale tu chodzi też o estetykę i dostosowanie do standartów, a przecież ktoś też musi zarobić.


No ale pod maska nikt nie widzie a poza tym to tez moze wygladac estetycznie jak sie ktos postara. Ja zrobilem sam i malym kosztem,a inni niech robia jak chca.
_________________
 
Marek1603 


Marka: Dacia,
Model: 1300, Lodgy, Duster
Silnik: 1.3 8V, 1.6MPI, 1.6Sce 4x4 AT
Rocznik: 1981, 2014, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 105 razy
Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 7484
Skąd: Olkusz
Wysłany: 2011-01-31, 20:31   

Masz rację, że pod maskę nikt nie zagląda. Nie każdemu chce się kombinować i woli kupić gotowca do samodzielnego montażu.
Jak zdaje egzamin twoje rozwiązanie to już jest dobrze.
 
r_lukas 


Marka: Fiat, Dacia
Model: Bravo, Stepway
Silnik: 1.6, 1,5
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 117
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2011-01-31, 23:35   

Hehe też mi się śmiać chce z tych turbinek... silniczków 12v, podciśnień w dolocie itd.. Prawdziwe turbo robi prawdziwe ciśnienie nawet 1 bar i więcej a to jakaś "popierdółka" jest :lol: Mieszanie powietrza itd - przecież od tego jest dolot. Zmiany, w postaci adapterów z turbinkami i modelami twin turbo perpetum mobile i innych dziwnych rozwiązań mogą wręcz pogorszyć osiągi szczególnie moment obr.
No ale próbujcie może efekt w przeciwieństwie do totalnej bujdy jaką są magnetyzery, będzie korzystny i auto spali 0,1 l pb95 na sto km mniej ;-)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-01, 01:05   

http://blogsilnika.blogsp...na-allegro.html
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-02-01, 08:29   

Przez kilka lat zajmowałem się przepływami różnych płynów w skali przemysłowej i był problem zarastania rur w środku, po roku rura miała juz tylko 60% przekroju.

Ponieważ wtedy pojawiły się magnetyzery przemysłowe postanowiono kupić kilka.

Efekty były takie rury zarastały ale okres zanim zarosły wydłuzył się o 200 - 300%%
A to juz oszczędność dziesiątków tysięcy
Na temat pomiarów magnetyzerów napiszę w wolnej chwili.

Jak ktoś nie wierzy w coś,.... to nic go nie przekona.

Mam kolegę po renomowanej polskiej uczelni który nie wierzy żę ludzie byli na księżycu a promy kosmiczne staruja owszem na oczach widzów ale póżniej ladują gdzieś na pustyni,.....żadne argumenty nie są go przekonać.
We wszystkim widzi teorie spiskowe.

[ Komentarz dodany przez: laisar: 2011-02-01, 12:23 ]
O misjach księżycowych: http://www.daciaklub.pl/f...p?p=77868#77868.
 
r_lukas 


Marka: Fiat, Dacia
Model: Bravo, Stepway
Silnik: 1.6, 1,5
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 27 Maj 2010
Posty: 117
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2011-02-01, 17:16   

Tylko że było już wiele testów magnetyzerów... I nie dawały absolutnie nic. .http://www.auto-swiat.pl/1-magnetyzery-nowe-dowody tu jeden z wielu artykułów.

Oczywiście mam na myśli te samochodowe bo nie mam pojęcia jak to wygląda w przemyśle i zarastaniu rur
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-02-02, 20:23   

Osobiście nie bardzo wierzę w testy dziennikarzy, dlaczego,...

... dla mnie dziennikarz nie jest osobą konkretną w sprawach samochodowych, po pierwsze jego wykształcenie nie ma nic wspólnego z dziedziną samochodową.

.....to tak jak by nauczyciel od WF-u uczył w szkole matematyki i mówił że jest ekspertem od matematyki.

......zwróćcie uwage jak diametralnie przeciwstawne czasami są opinie kilku różnych użytkowników na temat jednego przedmiotu,... od zachwytu po totalne badziewie.

Czasami czytam te teksty i zalatuje mnie komercją, może nie we wszystkich
przypadkach, ale daje się to wyczuć.
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-02-02, 20:41   

Przez dwa dni ponownie testowałem temperaturę powietrza wlotowego.

Test miejski temp plus 1.5stopnia

trasa pierwsze 60km temo plus 1, po przejechaniu nastepnych 70km temp
plus 1 stopnia

A więc powietrze za zimne, sprawdzone i udowodnione, czas na zmiany.

30 lat temu dużym fiatem wyjechałem gdy przyszły pierwsze przymrozki, po przejechaniu kilku kilometrów silnik zaczął przerywać, samochód się zatrzymał.

Zdjąłem obudowę filtra powietrza i okazało się żę gardziele są pokryte lodem.
Po prostu zapomniałem przestawić przesłonę na zasysanie ciepłego powietrza z nad kolektora wydechowego.

Czy w Lublinie są sklepy z częściami do Daci aby dokupić nową osłonę kolektora.
wydechowego.
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-02-02, 20:49   

kamel napisał/a:

Czy w Lublinie są sklepy z częściami do Daci aby dokupić nową osłonę kolektora.
wydechowego.


dealer Dacii Renault Nazaruk Service, ul. Kunickiego 161 ale możesz tez pytać w hurtowni motoryzacyjnej przy ul. Grabskiego (są dwie) a także w CTM na Al. Spółdzielczości Pracy 36... :-)
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-02, 20:57   

kamel napisał/a:
Czy w Lublinie są sklepy z częściami do Daci aby dokupić nową osłonę kolektora wydechowego.

Dostępna w każdym ASO <;

Gdzie indziej to raczej wątpię - chyba zbyt niszowa marka d:
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-02-02, 20:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
TD Pedro 



Marka: Dacia
Model: Duster 4WD
Silnik: 1,6 16V + LPG
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 19 Lis 2010
Posty: 3457
Skąd: RP
Wysłany: 2011-02-02, 21:44   

laisar napisał/a:
Gdzie indziej to raczej wątpię - chyba zbyt niszowa marka d:


niszowa? :-P laisar więcej wiary... siła nas... :lol:
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-02-02, 21:53   

'Nie miałem czasu sprawdzić jaka temp by była gdyby zdjąć uszczelkę, ale nie
ma to już znaczenia.

Muszę w szybkim tempie coś zrobić aby silnik zasysał ciepłe powietrze.

Jednocześnie szukam termostatu od poloneza lub fiata 125 albo gotowego trójnika który by pośrednio ciągnął ciepłe powietrze z kolektora i dotychczasowej rurki.

Jak uzyskam plus 10 stopni będę zadowolony.

Po zwiększeniu temp powietrza wlotowego przypuszczam że podniesię sie ogólna temp silnika, a więc i sprawność.

Śpieszę bo są chłodne dni i ucieka mi.... kasa
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-02, 21:58   

kamel napisał/a:
Test miejski temp plus 1.5stopnia

trasa pierwsze 60km temo plus 1, po przejechaniu nastepnych 70km temp
plus 1 stopnia


Tylko w którym miejscu dokładnie mierzysz tą temp. ? Może zbyt wcześnie.

Podłączyłem się kompem do auta i w miejskim ruchu osiągnąłem temp. powietrza +7, kiedy to na dworzu było -4
zobacz sobie filmik w przyspieszonym tempie, który nagrałem :
Odległość jaką wtedy przejechałem to jakieś 8 km.

RPM - obroty silnika
VSS - prędkość pojazdu
ECT- temp wody/płynu w układzie chłodzenia
IAT - temp powietrza



Jeszcze któregoś dnia przejadę dłuższy odcinek i bardziej zróżnicowany - wtedy go nagram i zobaczymy wtedy jaka będzie temp. powietrza zasysanego.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-02, 22:07, w całości zmieniany 7 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-02, 22:23   

Wiara nie ma tu nic do rzeczy - fakty są na razie takie, że od 2004 sprzedało się w PL ok. 17 tys. daciek. Czyli tyle, ile np skoda robi w pół roku...
 
kamel 


Marka: Dacia
Model: Logan Arktica
Silnik: 1.4 MPI
Rocznik: 2010
Wersja: Arctica 5 os.
Dołączył: 13 Sty 2011
Posty: 83
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2011-02-02, 22:24   

Mój pomiar jest trochę prymitywny ale wystarcający aby zobaczyć jaka jest temp powietrza wlotowego, lub umieścić czujnik pomiaru elektronicznego w obudowie filtra powietrza.
Termometr szklany, jego dolna część w której jest zbiorniczek spirytusu umieściłem
częściowo w świetle otworu zaciąganego powietrza.

Przed zatrzymaniem zwalniałem zamknięcie maski aby
jak najszybciej odczytac temperaturę,

Oczywiście najdokładniejzy by był pomiar gdyby czujnik był w kolektorze dolotowym za wtryskami lub w środku filtra powietrza.
Ale szybkość przepływu powietrza jest tak duża że wystarczy pomiar na wlocie i nie ma dużego błędu.
Natomiast po zatrzymaniu i ..odczekaniu 12 minut w miejscu gdzie jest umieszczony termometr podnosi się temp do plus 14.
Ale w takich przypadkach normalka silnik nie pracuje a od silnika wydziela się ciepło które promieniuje.
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-02, 22:47   

Ale ty kamel czytasz co napisałem ?

Temperatura powietrza zasysanego do komory spalania rozgrzała mi się do 7 stopni i był to pomiar bardzo dokładny, którego ty swoim termometrem nie jest w stanie uzyskać.
Przez cały czas pomiarów miałem włączony silnik, skoro tobie wyszło tylko +1.5 stopnia na odcinku 70 km, a mi na odcinku 8km pomiar temp. dał 7 stopni to zobacz jak nie dokładna jest twoja metoda pomiaru.

Opierasz się jak wynika z twoich postów na pomiarach bardzo dalekich od rzeczywistości i mało dokładnych. Podłącz się komputerem - w tym przypadku najlepiej z interfejsem ELM327 i wtedy sobie dokonuj pomiary i wyciągaj wnioski.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-02, 22:56, w całości zmieniany 2 razy  
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne