Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018 Pomógł: 3 razy Dołączył: 06 Lis 2021 Posty: 172 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2024-06-05, 12:54
Plastikowe wirniki to teraz norma. Parę dni temu wymieniałem pompę wodną w Pandzie żony (miała ponad 100 tysięcy przebiegu i przy okazji wymiany pasków warto było wymienić i pompę. Po co dwa razy rozbierać?) i okazało się, że oryginalna miała wirnik metalowy a zamiennik już plastikowy.,
Odnośnie agresywności płynów chłodniczych: Polecono mi kiedyś płyn-koncentrat Shell (dokładnej nazwy nie pamiętam). Rozcieńczałem według zaleceń, wszystko było dobrze do czasy wymiany paska rozrządu. Mechanik mając wszystko na wierzchu zajrzał przy okazji do pompy wodnej... Wirnika nie było! Normalnie nie było. Został zżarty przez płyn. Została tylko tarczka mocowania. Dokładnie badaliśmy tę tarczkę i skrzydełka nie zostały odłamane. Po prostu się rozpuściły w gorącym płynie.
Dymek napisał/a:
a już wylazło info, że oryginalny, nowy płyn Renault (Glaceol E) może uszkadzać te pompy.
Przerabiałem to w temacie fiatowskiego Paraflu UP. Niby Fiat zaleca, niby zabrania mieszania z innymi płynami, niby nie ma zamiennika... Po głębszym researchu doszedłem do tego, że ów Paraflu UP to żadna czarna magia: płyn chłodniczy oparty na glikolu monoetylenowym klasy G-12, G-12+ czyli nie zawierający krzemianów. Zasadą jest by płynów zawierających krzemiany nie mieszać z tymi bez krzemianów jak również tych z glikolem etylenowym na glikol propylenowy. Z naszych płynów wszystkie te wymogi spełniają Borygo Premium Extended Life, Borygo EVO i Petrygo Plus. I taki też płyn G-12/G-12+ zalałem do Pandy.
Zalecany do Dacii Glaceol RX typ D (lub Motrio 8660006880) jest klasy G-11, czyli zawierającym krzemiany w ilości (jeśli dobrze pamiętam) 500-680 mg/l. opartym również na glikolu monoetylenowym. Czyli z powodzeniem można go zamienić na Petrygo NEW lub Borygo NOWY. Co więcej - płyny te można mieszać. Nie uważam, by marka Borygo lub Petrygo w czymkolwiek ustępowały zagranicznym płynom, zresztą jaką mam gwarancję, że te niby zagraniczne nie są "kupażowane" jak ongiś markowe koniaki sprzedawane na stadionie X-lecia? Może ten mój niby-Shell też był tak rozlewany u szwagra w obórce?
Takie jest moje osobiste zdanie, a Wy róbcie jak chcecie, lejcie co chcecie.
Ostatnio zmieniony przez villager 2024-06-05, 13:25, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018 Pomógł: 3 razy Dołączył: 06 Lis 2021 Posty: 172 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2024-06-05, 17:37
Z tym Glaceolem RX-D i jego odpowiednikami innych firm jet pomieszanie z poplątaniem. Nie znalazłem jednoznacznej deklaracji odnośnie oryginalnego płynu. Znalazłem informacje na temat jego zamienników: SWAG 6092658 - G11, Ravenol G11 (i kilka innych). W specyfikacjach produktu piszą, że zgodna z Renault Galceol RX typ D. Febi natomiast dając opis swojego wynalazku (wg również specyfikacji Renault Glaceol RX-D) podaje G12. Na tej stronie wszystkie zamiennii są G11;
https://www.autodoc.pl/cz.../glaceolrxtyped
W odniesieniu do Motrio, które podobno są tym samym co oryginał, to Motrio różowy 8660006878 oraz Motrio żółty 8660006880 są G12.
Natomiast po lekturze forów internetowych całkiem dostałem kręćka. Raz piszą, że Glaceol jest G11, zaraz potem poprawiają, że Glaceol zawiera dodatek gliceryny wobecz czego należy go zaliczyć do G13! Mentlik jest również jeśli chodzi o same parametry płynu. Zamienniki mają określoną temperaturę zamarzania na -35, natomiast w odniesieniu do oryginału raz podają -35, innym razem -21
Co ja o tym myślę? A myślę, że jeśli płyn zostanie całkowicie zlany z układu (rozgrzany jak do wymiany oleju, wtedy jest większa szansa, że zleci prawie wszystko) to cokolwiek później zalejemy będzie dobrze. Problem jest przy dolewaniu, żeby nie zrobiła się zupa. Jeśli w układzie zostanie jakaś odrobinka starego płynu to nawet przy niezgodności G11, G12 czy G13 nie będzie to miało wpływu na eksploatację. Ja bym raczej skłaniał się ku rodzimym płynom Borygo czy Petrygo - Masa ludzi na tym jeździ od dziesiątek lat o nie słyszałem by jakiemuś silnikowi zaszkodziło. A tak prawdę mówiąc silniki naszych Daciek to nie jest jakaś kosmiczna technologia wymagająca spełnienia norm do trzech miejsc po przecinku.
Do Marcysia: Tak, wszystkie są na glikolu monoetylenowym, tylko jedne zawierają krzemiany, G12 nie zawierają, a G-13 zawierają trochę mniej niż G-11 bo 400-500 mg/l.
Na glikolu propylenowym robią wszystkie "eko", bo podobno g.propylenowy jest mniej toksyczny. Przy którymś Borygo znalazłem informację, że jest na glicerynie. Jak napisałem wyżej: pomieszanie z poplątaniem - bez litra nie rozgryziesz
Ostatnio zmieniony przez villager 2024-06-05, 17:45, w całości zmieniany 1 raz
A te wszystkie wynalazki typu K2?
Potrzebowałem dolać i poszedłem do sklepu. Poprosiłem żółty RX D i dostałem K2 kolor seledyn i jestem w kropce, bo uzupełniłem u siebie i u bratowej. Mam się czego bać?
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-06-06, 09:52
Marcyś napisał/a:
A mi się wydawało że Glaceol RX typ D jest bezkrzemianowy. Że właśnie krzemiany uszkadzają pompę.
Ale ja pisałem o płynie Glaceol RX typ E LDR, który pojawił się jakiś czas temu i chyba miał zastąpić Glaceol typ D. Jednak zaczęły się pojawiać komunikaty- jak w oficjalnym sklepie ASO Warszawa- screen poniżej. Może jest coś na rzeczy, bo płyn E z czasem zaczął być trudno dostępny a typ D jest dostępny nadal. Nie słyszałem o problemach związanych z Glaceolem D...
Achtung-Glaceol_E.jpg
Plik ściągnięto 99 raz(y) 89,72 KB
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2024-06-06, 10:00, w całości zmieniany 1 raz
No właśnie oto mi chodziło. Kolega Villager pisze że glaceol RX typ D jest zamienny z Borygo ale Borygo ma krzemiany. Chodzi o to czy Glaceol też ma krzemiany czy nie. I czy one mogą uszkodzić pompę wody. Jeśli Glaceol ma krzemiany to można go zamienić na Borygo. No i ta dwa płyny są na glikolu etylenowym. Nie wiem jaka jest różnica między etylenowym a monoetykenowym czy to jest to sama czy nie
Ostatnio zmieniony przez Marcyś 2024-06-06, 10:47, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Sandero II
Silnik: 1 SCe
Rocznik: 2018 Pomógł: 3 razy Dołączył: 06 Lis 2021 Posty: 172 Skąd: centralna Polska
Wysłany: 2024-06-06, 11:35
Marcyś napisał/a:
No właśnie oto mi chodziło. Kolega Villager pisze że glaceol RX typ D jest zamienny z Borygo ale Borygo ma krzemiany. Chodzi o to czy Glaceol też ma krzemiany czy nie. I czy one mogą uszkodzić pompę wody. Jeśli Glaceol ma krzemiany to można go zamienić na Borygo. No i ta dwa płyny są na glikolu etylenowym. Nie wiem jaka jest różnica między etylenowym a monoetykenowym czy to jest to sama czy nie
No to od początku:
G-11 zawartość krzemianów 500-680 mg/l,
G-12/G12+ nie zawiera krzemianóww,
G-12++/G-13 - zawartość krzemianów 400-500 mg/l.
Borygo Supreme G-12++
Borygo Ultimate G-13
Borygo Nowy G-11
Borygo Premium G-12/G-12+
Borygo Premium Extended Life G-12+
Borygo EVO G-12
Wszystkie powyższe Boryga są na bazie glikolu etylenowego. Czy jest to "mono" to bez znaczenia: monoetylenowy i etylenowy są synonimami.
Płyny EKO są na glikolu propylenowym i nie należy ich mieszać z etylenowymi.
Borygo i Petrygo różnią się tylko nazwą i ceną - Petrygo jest droższe. Obecna produkcja posiada wyraźne oznaczenia technologii (G-XX(+..) na etykietach. Starsze mogą nie być oznaczane.
Niekiedy podają, że rodzaj płynu należy dobierać do daty produkcji samochodu, jednak data produkcji samochodu nie oznacza, że silnik w nim zastosowany (rodzaj materiałów, uszczelnienia, materiał konstrukcyjny chłodnicy i pompy wodnej, itd.) również pochodzi z tego samego roku. Silniki mogą być produkowane według technologii zastosowanych materiałów wg. kategorii wcześniejszej. Więc na to nie zwracałbym większej uwagi. Najważniejsze jest jakiej klasy płyn został zalany przez producenta i tego bym się trzymał dolewając lub zmieniając na nowy.
Podstawowa zasady są takie:
Nie zmieniać płynów etylenowych na propylenowe (i odwrotnie). Nie zamieniać i nie dolewać płynów różnych technologii: G-11 na G-12 (dodaatkowe oznaczenia ww postaci "plusa" można sobie darować), G-11 na G-13, G-12(+) na G-12++ i G-13.
Z dużą dozą ostrożności podchodzić do płynów uniwersalnych, które wg. deklaracji producenta można jakoby mieszać ze wszystkimi innymi, i Które nadają się do wszystkich samochodów. Może można, może nie można, może do wszystkich, może nie do wszystkich - czort ich wie. Wcześniej podałem przykład mojego Matizka, któremu rzekomo markowy płyn zeżarł wirnik pompy. Kolory mogą mieć znaczenie tylko dla produktów jednego wytwórcy i nie są w żaden sposób kompatybilne z kolorami innych producentów.
Czy o czymś zapomniałem?
Glaceol RX typ D to jest inaczej G-11. W takim razie pasował by jako zamiennik Borygo Nowy. W specyfikacji jest że nie niszczy gumy ani tworzyw sztucznych
Marka: Dacia
Model: Logan MCV, był Logan
Silnik: 1.0 SCe, 1.6 MPI
Rocznik: 2018, 2005
Wersja: Open Pomógł: 3 razy Dołączył: 10 Maj 2018 Posty: 126 Skąd: Podkarpackie
Wysłany: 2024-06-06, 20:04
Zawsze jako ewentualne dolewki lałem Prestone, jak i następnie przy wymianie zalewałem Prestone i nigdy nie miałem żadnych problemów - również w obecnym aucie.
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-06-06, 20:33
Marcyś napisał/a:
W takim razie pasował by jako zamiennik Borygo Nowy. W specyfikacji jest że nie niszczy gumy ani tworzyw sztucznych
Nadal nie wiem po co szukać zamiennika dla płynu, który jest dostępny w ASO albo wysyłkowo w ciągu jednego dnia. Na nagłe dolewki? Ja zawsze wożę ze sobą litr koncentratu Glaceol (na wszelki wypadek, odkąd kuna dziabnęła mi wężyk). Myślisz, że jak wytypujesz sobie konkretny zamiennik, to w razie przygody będzie on zawsze do kupienia na każdej stacji?
Dzwoniłem do serwisu. Można kupić u nich Glaceol RX typ D. Kosztuje 31zł za litr. No to sprawa załatwiona. Przynajmniej wiem że oryginalny. Jak bym chciał z wymianą to robocizna 150zł
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-06-07, 11:04
Marcyś napisał/a:
No proszę. I nawet tańszy 😀👍
Hehe, jednak za wszelką cenę nie chcesz Glaceola
Kolega villager już wcześniej pisał o Motrio- najbardziej oczywistym zamiennikiem Glaceola RX D jest płyn Renault- Motrio 8660006880 o tym samym kolorze. Motrio to marka własna dla tańszych, autoryzowanych zamienników Renault. Nawet trudno go nazwać zamiennikiem- ASO na gwarancji EasyService wlewa do Dacii właśnie płyn Motrio a nie Glaceol (tak samo jak oleje Motrio). Dystrybutor Renault, producent nieznany, ale Made in Poland (może to nasz Boryszew?). Również możesz go kupić w ASO. A za 5l płynu Motrio (kupując poza ASO), zapłacisz nawet poniżej 40zł: PRZYKŁAD Ten gotowy płyn jest do -35*C (gotowy Glaceol jest tylko do -21*C).
Istnieje też płyn MOTRIO 8660006878 Long Life (różowy) i ten już oficjalnie ma klasę G12.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2024-06-07, 11:43, w całości zmieniany 4 razy
Marka: DACIA
Model: Sandero Stepway
Silnik: TCe 90
Rocznik: XII 2017
Wersja: Outdoor Pomógł: 117 razy Dołączył: 01 Cze 2017 Posty: 3949 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2024-06-07, 11:45
Marcyś napisał/a:
Mam jeszcze EasySerwicePromo. Co to obejmuje w związku z wymianami?
Wymianę bezpłatną wszystkiego, co jest przewidziane w harmonogramie obsługi Renault zgodnie z podanymi tam terminami. Nic nie płacisz za materiały i robociznę. Oczywiście obejmuje też wszelkie płyny i oleje. Także płyn chłodniczy- po 5 latach (lub 120tys km) czy hamulcowy- po 4 latach (lub 120 tys km). Podaję z mojego harmonogramu, musisz sprawdzić u siebie, bo to się może różnić w zależności od rocznika samochodu.
Ostatnio zmieniony przez Dymek 2024-06-07, 11:56, w całości zmieniany 2 razy
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum