DACIA Klub Polska
Forum Dyskusyjne Użytkowników DACII

Dział techniczny - ogrzewanie / nagrzewnica elektryczna

petek - 2007-09-20, 09:16
Temat postu: ogrzewanie / nagrzewnica elektryczna
A właśnie, jak to jest z ogrzewaniem w MCV? Żona moja któregoś ranka włączyła ogrzewanie przy zimnym silniku i twierdzi, że natychmiast podskoczyło spalanie na całej trasie? Czyżbyśmy mieli ogrzewanie elektryczne???
laisar - 2007-09-20, 11:51

Według serwisówki wersje z dieslami posiadają w układzie wentylacji "oporniki grzejne".
wox - 2009-10-14, 17:00

http://www.daciaklub.pl/f...p?p=40434#40434
laisar napisał/a:
dlatego, że diesle się wolno nagrzewają, Dacie z nimi są dodatkowo wyposażone w elektryczne elementy grzejne w układzie wentylacji


Tego "elektrycznego elementu grzejnego" nigdy nie sprawdzałem (nie szukałem) i nie wiem czy on istnieje, ale jeżeli tak, to czym sie go włącza?

Mogę potwierdzić, że nadmuch ciepłego powietrza zaczyna się właściwie dopiero po pojawieniu się 2 kresek (czyli po przejechaniu 2 - 3 km; przy obecnych temperaturach), ale po przejechaniu 8 - 10 km, to w autku już jest cieplutko (i to w MCV-ce).

laisar - 2009-10-14, 17:14

On się powinien włączać i wyłączać nie ręcznie, a automatycznie - przekaźnikiem sterowanym czujnikiem temperatury.

A umieszczony jest obok mieszalnika w bloku wentylacji (część nr 4):

flowerman - 2009-10-15, 06:00

laisar napisał/a:
Właśnie dlatego, że diesle się wolno nagrzewają, Dacie z nimi są dodatkowo wyposażone w elektryczne elementy grzejne w układzie wentylacji. Podobno powinny działać prawie natychmiast, dając ciepłe powietrze jeszcze szybciej niż w benzyniakach...



Potwierdzam słowa Laisara.

Dziś rano wyjazd z dzieckiem do przedszkola i po ok.10-15 s lekko ciepłe powietrze leciało na szybę.

Jeden warunek: ogrzewanie i wentylator na max.


Pozdro

wox - 2009-10-15, 15:54

Dzisiaj postanowiłem dokładniej przyjrzeć się kwestii ogrzewania.

Wnioski:
- faktycznie ciepłe powietrze pojawia się w kilkanaście sekund po odpaleniu silnika, ustawieniu ogrzewania na max i włączeniu wentylatora (wystarcza na 2);
- słychać też, że coś się załącza (a później wyłącza po wyłączeniu wentylatora) i obroty silnika lekko wzrastają tak jak po włączeniu klimatyzacji (co wskazuje na zwiększenie obciążenia pracy silnika); słychać zapewne przekaźnik;
- po przejechaniu niecałego 1 km dmucha już bardzo ciepłe powietrze (mimo, że do zapalenia się 2 kresek trzeba przejechać jeszcze ze 2 km); przypuszczam, że przekaźnik wyłącza to "ogrzewanie" po zapaleniu się 2 kresek.

Potwierdzało by to istnienie "elektrycznego elementu grzejnego" w dCi.

marchewa - 2009-11-07, 22:30
Temat postu: Dziwny dźwięk pod konsolą - przekaźnik?
Zauważyłem w swoim aucie dziwne rzeczy: po porannym uruchomieniu silnika usłyszałem dziwne"pstrykanie", dźwięk taki jaki towarzyszy pracy jakiegoś przełącznika/przekaźnika. Nie wiem czy to przypadek ale dźwięk pojawia się gdy po uruchomieniu zaczynam kręcić regulatorem temperatury i prędkości nawiewu. Po usłyszeniu owego "pstryknięcia" zauważam spadek obrotów silnika, zupełnie jakby uruchamiał się jakiś spory odbiornik prądu... Ale nie włączam ani klimatyzacji, ani ogrzewania tylnej szyby... Czyżby MCV miał jakiś ukryty bonus o którym nie napisali w instrukcji??

Czy ktoś z Was zauważył podobne rzeczy?

KaS602 - 2009-11-07, 22:35

Nie jest to przypadkiem zasługa wspominanego już nie raz na forum elektrycznego elementu grzejnego, który to występuje tylko w samochodach wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym?
Może posiadacze dCi coś więcej napiszą...

Beckie - 2009-11-07, 22:38

Też tak myśle: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?p=69
marchewa - 2009-11-07, 22:45

Czyżbym był szczęśliwym posiadaczem tego wynalazku? ;) A jeśli tak to pytanie czy to uruchamia się samo czy trzeba spełnić jakieś założone przez producenta warunki typu regulator ogrzewania na max, wentylatora na 1 lub 2...?
Beckie - 2009-11-07, 22:49

laisar napisał/a:
On się powinien włączać i wyłączać nie ręcznie, a automatycznie - przekaźnikiem sterowanym czujnikiem temperatury.

A umieszczony jest obok mieszalnika w bloku wentylacji (część nr 4):

marchewa - 2009-11-07, 22:53

Dzięki za odpowiedź :) Jutro muszę poobserwować, bo z tego co zauważyłem to u mnie "pstryka" kilka razy, jakby się włączał i wyłączał, może nie do końca działa tak jak powinien?
flowerman - 2009-11-08, 08:26

Dokładnie tak - to ten "podgrzewacz"
laisar - 2009-11-08, 10:19

Cytat:
u mnie "pstryka" kilka razy, jakby się włączał i wyłączał, może nie do końca działa tak jak powinien?

Pewne ryzyko zapewne zawsze istnieje, ale chyba niewielkie - ponieważ ten układ jest sterowany jakimś czujnikiem temperatury, to być może przy jej aktualnych wartościach na dworze oraz na niedługich trasach po mieście słabo grzejący się silnik diesla powoduje właśnie takie (normalne?) objawy...

A obserwacja rzecz jasna w niczym nie zaszkodzi (;

marchewa - 2009-11-08, 18:44

Obserwacje zostały poczynione ;) Tym razem darowałem sobie zbędne manipulacje regulatorami, ustawiłem temperaturę na maksimum, nawiew na 2, usłyszałem pstryknięcie i faktycznie po kilkunastu sekundach zaczęło lecieć troszkę cieplejsze powietrze (aczkolwiek bez szaleństwa, spodziewałem się że będzie bardziej ciepłe). Ale po kilku minutach miałem już całkiem sympatyczną temperaturę w autku :)
laisar - 2009-11-08, 20:30

To ma być tylko tymczasowe wspomaganie ogrzewania, dopóki silnik się nie nagrzeje, więc nie musi być jakieś ekstra gorące.

Po drugi, to dość energochłonny element - więc trzeba by dać większy alternator, który z kolei po nagrzaniu się silnika byłby kompletnie zbędnym ciężarem.


Tak czy owak - chyba i tak przydatny element wyposażenia... zwłaszcza w taniej Dacii, nieprawdaż? (:

kajos32 - 2009-11-08, 21:06

Ja jestem zadowolony z takiej funkcji.
marchewa - 2009-11-08, 23:00

Bardzo przydatna, nie przeczę :) Jestem ciekawy jak będzie się sprawowała gdy zrobi się naprawdę zimno.

Jedno mnie tylko dziwi, dlaczego w instrukcji nie ma o tym słowa? I dlaczego dowiedziałem się o tym dopiero z forum a nie np. przy kupnie auta? Przecież warto podkreślać że jest taki przydatny gadżet, to kolejny plus dla Daci...

laisar - 2009-11-09, 10:02

Bo klienta zazwyczaj nie interesuje, w jaki sposób jest podgrzewane powietrze? (; Ważne tylko, żeby takie było, a nie, czy robi to silnik, czy oporniki...
Potworny - 2009-11-10, 15:05

marchewa napisał/a:
I dlaczego dowiedziałem się o tym dopiero z forum a nie np. przy kupnie auta?

Masz rację ja też dowiedziałem się o istotnych informacjach o moim samochodzie dzięki uprzejmości innej osoby. Instrukcja obsługi jest tak lakoniczna, że ma się wrażenie, że ma służyć dla jedynie lekko rozgarniętych. Jeszcze gorzej jest w przypadku instrukcji radia firmowego :-) Ale to chyba przypadłość firmy...
A tak na marginesie, czy koledzy wiedzą, że do Sandero zaczęto montować tarcze hamulcowe wentylowane :?:

jurek - 2009-11-10, 19:30

Lakoniczna instrukcja ma służyć lepszemu zarobkowi serwisów. Tak samo jak skomplikowane zabudowy silników, niedostępność przy wymianie żarówek itp. pozdr
jantar - 2009-11-11, 15:51

marchewa napisał/a:
Bardzo przydatna, nie przeczę :) Jestem ciekawy jak będzie się sprawowała gdy zrobi się naprawdę zimno.

Jedno mnie tylko dziwi, dlaczego w instrukcji nie ma o tym słowa? I dlaczego dowiedziałem się o tym dopiero z forum a nie np. przy kupnie auta? Przecież warto podkreślać że jest taki przydatny gadżet, to kolejny plus dla Daci...


Też mnie to dziwi, ale chyba jest trochę tak jak to ktoś wcześniej napisał- pominięcie paru detali w książce powoduje pojawienie się klienta w serwisie.

Odbiór samochodu to ekscytująca chwila i wiekszość kupujących myśli zupełnie o czym innym niż o tym co mówi w tym czasie sprzedawca. Stąd przekazujemy tylko informacje pozwalające na bezproblemową eksploatację auta w pierwszych dniach użytkowania.
Ale wiesz Michał, że zawsze możesz zadzwonić :mrgreen: .

Potworny - 2009-11-11, 17:36

jantar napisał/a:
powoduje pojawienie się klienta w serwisie

Jantar czy to Ty byłeś tą "inną osobą" :oops: z którą tak zajmująco i niestety krótko rozmawiałem w sobotę po południu :?:

marchewa - 2009-11-11, 21:50

jantar napisał/a:
Ale wiesz Michał, że zawsze możesz zadzwonić .


Wiem że mogę zadzwonić ;-) Ale na etapie zamawiania auta tyle razy męczyłem Cię telefonami że wyczerpałem już całkowicie limit :mrgreen:

jantar - 2009-11-12, 16:49

Potworny napisał/a:
jantar napisał/a:
powoduje pojawienie się klienta w serwisie

Jantar czy to Ty byłeś tą "inną osobą" :oops: z którą tak zajmująco i niestety krótko rozmawiałem w sobotę po południu :?:


Jeśli to z Tobą dyskutowałem o tarczach to chyba tak :-) .

Potworny - 2009-11-12, 19:26

jantar napisał/a:
z Tobą dyskutowałem o tarczach to chyba tak

Jantar to bardzo miło :-D . Dziękuję za pomoc, wiedzę i nie tylko (prezent) :lol: . Uciekłem tak szybko, choć tak miło się rozmawiało bo musiałem odebrać córkę z zajęć. Serdecznie pozdrawiam :-)

Dusterjack - 2011-02-23, 19:53

http://www.daciaklub.pl/f...p?p=80431#80431
laisar napisał/a:
w dieslach w bloku wentylacji jest dodatkowa, elektryczna nagrzewnica ("farelka")

Czy taka "farelka" jest też w Dusterach, bo jakoś nie odczułem?
W Dusterze robi się ciepło po ok. 5-7 km.
Przy aktualnych mrozach -15 stop. deselki trudno się nagrzewają, po nagrzaniu pokrętło na full, wtedy jest ciepło. Ale na postaju szybko w kabinie robi się zimno, trzeba trzymać nawiew (wentylator) na II biegu. Na forum można spotkać opinie o kiepskim nawiewie na nogi, co potwierdzam. Szczególnie kiepsko rozwiązano nawiew na nogi od strony pedału gazu, tu trzeba coś pokombinować.
Dobrze że takich mrozów nie ma na codzień.

krakry1 - 2011-02-23, 20:07

Dusterjack napisał/a:
kiepsko rozwiązano nawiew na nogi od strony pedału gazu, tu trzeba coś pokombinować.
Najprostszym rozwiązaniem będą cieplejsze buty. :mrgreen:
wat - 2011-02-23, 20:22

Cytat:
Najprostszym rozwiązaniem będą cieplejsze buty. :mrgreen:

A najlepiej Walonki

krakry1 - 2011-02-23, 20:32

Tyż prowda. ;-)
laisar - 2011-02-23, 21:46

Dusterjack napisał/a:
Czy taka "farelka" jest też w Dusterach, bo jakoś nie odczułem?

Zdecydowanie - powinna być we wszystkich daćkach z dieslem:

http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=69

esdziewiaty - 2011-02-24, 00:09

Szalenie ciekawa sprawa. Jutro zapowiada się -20, sprawdzę i napisze jak to poszło. :mrgreen:
mekintosz - 2011-02-24, 20:31

.... i jak wyszlo ? Nie odpalil, ze Milczysz ;-)
rafals - 2011-12-22, 21:26
Temat postu: ogrzewanie / nagrzewnica elektryczna (z diesla)
Mam Logana z 2005 i chciałbym w nim zamontować elektryczną nagrzewnicę. Znalazłem taką na allegro, jrednak nikt mi nie odpisał na pytanie jaki model itp. Dlatego zwracam się do Was z pytaniem czy może ktoś już zrobił taką przeróbkę - miło byłoby zaraz po włączeniu silnika mieć ciepłe powietrze (oczywiście nie biorę pod uwagę webasto, które jest drogie). Wszystkich serdecznie pozdrawiam i życzę wesołych Świąt i niesamowitego Nowego roku. :lol:
Lukas87 - 2011-12-22, 21:37

http://allegro.pl/listing...=Mozilla-search :?:
rafals - 2011-12-28, 09:08

Tak na allegro znalazłem takie nagrzewnice, tylko nie wiem gdzie to się montuje i jak działa (tzn. zasady działania sie domyślam, tylko nie wiem, czy to np. dogrzewa wodę w samochodzie czy też ogrzewa powietrze w nadmuchu). Pozdrawiam
Lukas87 - 2011-12-29, 10:45

grzalki ogrzewaja powietrze lecace z dmuchawy tylko grzalki pobieraja ogromne ilosci prądu
rafals - 2012-01-01, 14:28

Jak myślisz alternator to wytrzyma???
Ammianus - 2012-01-02, 14:51

W dieslach wytrzymuje...
Lukas87 - 2012-01-02, 21:07

w dieslu chyba alternator ponad 100A w benzynie na pewno mniej
jackthenight - 2012-01-03, 06:36

Według tego : http://allegro.pl/dacia-l...1998200133.html
Alternator w benzynie ma 110 A.
W sklepach internetowych widziałem jeszcze dla benzyny alternatory 98 A dla Sandero oraz 75 A dla Loganów, także by kolega musiał dokładnie sobie odczytać ze swojego alternatora jaki ma prąd ładowania.
Takie grzałki mają moc 900W, czyli przy 14V jakieś 64 A pobór prądu.

rafals - 2012-01-03, 20:18

W takim układzie powinien wytrzymać parę minut po rozruchu aż się silnik nagrzeje. (Takie mem wrażenie). Tylko jeszcze pytanie czy starczy miejsca gdzieś koło nagrzewnicy, żeby to ustrojstwo zamontować:?:
grzech - 2012-01-03, 21:17

Po uruchomieniu silnika grzałki pobierały by prąd jednocześnie z alternatora i akumulatora.
Lukas87 - 2012-01-03, 21:35

nie wiem jak sie ma caly zespol w dieslu i benzynie ale wg mnie jest podobny a moze identyczny :roll: :roll:
rafals - 2012-01-03, 23:31

Tak, tylko, czy ktoś ma schemat, rysunki lub zdjęcia z montażu? Bo powiem szczerze, że nie mam warunków do montażu w zimie i chcę to zrobić latem a do tego czasu przydałaby mi się pomoc w postaci takich rzeczy, coby nie robić na ślepoz niespodziankami:) Dlatego jeżeli ktoś miałby taką dokumentację bardzo bym prosił o pokazanie jej na forum. Pozdrawiam
jackthenight - 2012-01-03, 23:52

Prosisz i masz (schemat w załączniku na dole):



1113 - to twoje grzałki
1067 i 1068 - to dodatkowe przekaźniki, które będziesz musiał sobie również dokupić
120 - komputer wtrysku
F01 - bezpiecznik 80A

Na oryginalnym schemacie komputer wtrysku włącza przekaźniki, które to podają napięcie na grzałki.
Ty zapewne zastosujesz jaki przełącznik, który to włączy przekaźnik itd.
Jak coś to pytaj.

laisar - 2012-01-04, 00:14

@rafals: Tu masz jeszcze kilka opisów ogólnych i ilustracji poglądowych - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=69
rafals - 2012-01-07, 16:19

Dzięki za schemat i rysunki, napewno mi pomogą w pracy, jak mi się uda, to postaram się wrzucić fotki i relacje czy to działa. sprawdziłem mam alternator do 98A, więc chyba mu nie zaszkodzę tą przeróbką. Nie wiecie czy może ktoś już montował taką grzałke w benzynie i z jakim rezultatem? Pozdrawiam.
Lukas87 - 2012-01-07, 17:25

ja juz bym bardziej wstawił coś takiego http://allegro.pl/grzalka...2036436364.html moc podobna do grzałek nagrzewnicy a ponadto wstawiając w mały obieg nasz silnik sie szybciej nagrzeje co ma swoje plusy bo mamy ciepło w kabinie a druga sprawa samochód mniej spali w zimie bo szybciej wyłączy sie ssanie ;-) a z ich schematu widze ze sklada sie to z 3 grzalek po 333W kazda mozna osobno wlaczyc
grzech - 2012-01-08, 15:36

Grzałki w nawiewie, podgrzewające nie płyn a bezpośrednio powietrze musiałyby grzać tylko przy włączonym wentylatorze nadmuchu. W przeciwnym razie w miejscu ich usytuowania wytworzyłaby się bardzo wysoka temperatura, dlatego dodatkowo dla bezpieczeństwa wstawiłbym przy tych grzałkach jakiś dodatkowy termostat chroniący przed przegrzaniem.. Przy dłuższym używaniu grzałek i jeździe na krótkich odcinkach przy częstym używaniu rozrusznika może dochodzić do nie doładowania akumulatora. Alternator 98A tj. ok. 1300W a zapotrzebowanie: oświetlenie 140W, dmuchawa 200W, ogrzewanie tylnej szyby 240W, dodatkowe grzałki 900W. To daje już ok. 1480W. Myślę, że to ogrzewanie najbardziej jest potrzebne do rozmrożenia szyb to w takim układzie odpadło by oświetlenie, bo nikt nie jechałby z zaszronionymi szybami. Można pomyśleć nad jakimś wyłącznikiem czasowym, lub termostatem, ( który wyłączy grzałki przy nagrzanym silniku) chyba, że będzie się pamiętało o szybkim wyłączaniu. Jak chcesz ręcznie uruchamiać to ogrzewanie to dobrze by było zastosować takie rozwiązanie by po wyłączeniu (przy włączonych grzałkach) i ponownym załączeniu zapłonu grzałki się same nie uruchomiły, włączyć je można byłoby dopiero po uruchomieniu silnika.
Propozycja Lukasa 87 jest rozwiązaniem godnym rozważenia. Jedyny plus przy grzałkach bezpośrednio ogrzewających powietrze to taki, że szybciej leciałoby ciepłe powietrze.
Przy mocy grzałki 900W przekrój przewodu prądowego nie powinien być mniejszy niż 10mm kwadrat. Przy trzech grzałkach po 300W, osobno zasilanych wystarczył by przewód 2,5mm kwadrat.

jackthenight - 2012-01-08, 16:40

grzech napisał/a:
Alternator 98A tj. ok. 1300W


Alternator 98A to 1420 W przy napięciu 14.5 V jakie wytwarza alternator.

laisar - 2012-01-08, 18:22

grzech napisał/a:
Grzałki w nawiewie, podgrzewające nie płyn a bezpośrednio powietrze musiałyby grzać tylko przy włączonym wentylatorze nadmuchu

I jak widać w podanych przeze mnie wcześniej linkach - w Daciach z dieslami tak to właśnie jest zrobione.

mekintosz - 2012-01-08, 20:51

laisar napisał/a:
grzech napisał/a:
Grzałki w nawiewie, podgrzewające nie płyn a bezpośrednio powietrze musiałyby grzać tylko przy włączonym wentylatorze nadmuchu

I jak widać w podanych przeze mnie wcześniej linkach - w Daciach z dieslami tak to właśnie jest zrobione.


Tylko nie wiem jakiej jest ta grzalka mocy, gdyz mimo jej dzialania od chwili wlaczenie wantylatora powietrze leci ledwo cieple i trzeba czekac az silnik i nagrzewnica zrobi swoje.

Marek1603 - 2012-01-08, 21:15

Włączanie można zrobić na pilota i właczać jeszcze przed wejściem do auta. Wstawiasz przekaźnik w obwód zasilania wentylatora i masz wybór z grzałki lub z obiegu płynu. Problem z odpaleniem auta przy dużych mrozach.
I druga sprawa trzeba pamiętać, aby zostawić dźwignię w położeniu obiegu wewnętrznego. W przeciwnym razie odmrozisz wszystko w około. ;-) Żartowałem.

laisar - 2012-01-08, 22:38

mekintosz napisał/a:
nie wiem jakiej jest ta grzalka mocy, gdyz mimo jej dzialania od chwili wlaczenie wantylatora powietrze leci ledwo cieple i trzeba czekac az silnik i nagrzewnica zrobi swoje

Pewnie słaba, ale biorąc pod uwagę, że większość modeli innych producentów podobno w ogóle nie ma tego wynalazku, to i tak jest to spory plus dla Daćki.

Lukas87 - 2012-01-08, 22:52

grzech napisał/a:
Propozycja Lukasa 87 jest rozwiązaniem godnym rozważenia. Jedyny plus przy grzałkach bezpośrednio ogrzewających powietrze to taki, że szybciej leciałoby ciepłe powietrze.


no nie wiem czy szybciej leci z grzalek nadmuchu jesli pomyslimy jak szybko grzeje czajnik ktory ma 2kW grzalke to 1kW powinien bardzo szybko ogrzać mały obieg płynu tym bardziej że silnik też wydziela sporo ciepła jak dla mnie to tyllko taka grzałka płynu w małym obiegu same plusy :mrgreen: a ingerencja w przeciecie weza i wstawieniu grzalki ;-) a druga sprawa czy nasze dci posiadają grzałki płynu?? bo gdzieś przeczytałem o grzałkach nurnikowych w clio :roll: :roll:

laisar - 2012-01-08, 23:15

Lukas87 napisał/a:
gdzieś przeczytałem o grzałkach nurnikowych w clio

W Daciach nie ma - to chyba jest albo-albo: jak w wentylacji jest "farelka", to grzałek płynu już fabryka nie daje.

mekintosz - 2012-01-08, 23:16

laisar napisał/a:
mekintosz napisał/a:
nie wiem jakiej jest ta grzalka mocy, gdyz mimo jej dzialania od chwili wlaczenie wantylatora powietrze leci ledwo cieple i trzeba czekac az silnik i nagrzewnica zrobi swoje

Pewnie słaba, ale biorąc pod uwagę, że większość modeli innych producentów podobno w ogóle nie ma tego wynalazku, to i tak jest to spory plus dla Daćki.



Gdyby lepiej zaprojektowali maly obwod chlodzenia, dobrali odpowiedni termostat, ktory by otwieral sie przy 85 stopniach to byc moze grzalka byla by zbedna jak w innych samochodach z silnikiem wysokopreznym ;-) Plus za probe wyjscia z sytuacji zimnego startu obronna reka - jest jakies ogrzewanie. Jakosc ogrzewania daci jest slaba - i jest to element ktory w zasadzie nie jest to sprawdzenia jazda probna, no moze zima przy odp mrozie. Teraz ciesze sie lagodna zima ale jak przymarznie to mi stopa zmarznie ;-(

laisar - 2012-01-08, 23:25

Największym problemem dacii jest raczej zerowa izolacja, niż niewydolność nagrzewania - parametry układów są chyba niemal identyczne jak w renówkach, tyle że ciepło po prostu ucieka z puszki na wszystkie strony...
mekintosz - 2012-01-09, 00:27

Moze zatem warto na poczatku w Daci polepszyc izolacje dachu, drzwi, grodzi silnika, podlogi by cieszyc sie normalanym ogrzewaniem w zimie i wydajna klimatyzacja w lecie ?
laisar - 2012-01-09, 00:37

MSZ: na pewno.
rafals - 2012-01-10, 21:35

Ja przy okazji rozbierałem podłogę - jest izolowana steropianem - oczywiście nie na całej powierzchni. Na ogrzewanie w Daćce nigdy nie narzekałem - pierwsza służbowa (10 kierowców 150 tys. km) i dlatego kupiłem dla siebie. Zawsze ogrzewanie było dobre - nigdy nie włączyłem na maxa. Moim zdaniem jest problem z rozprowadzeniem ciepła - brak wyprowadzenia nadmuchu na nogi (o ile z przodu jest, to z tyłu niestety nie) powoduje to, że kabina jest nierównomiernie ogrzana i dlatego z przodu jest gorąco, z tyłu zimno i trudno jest utrzymać dobrą temp. Myślę, że gdyby dorobić rozprowadzenie na nogi pasażera z tyłu, to sytuacja byłaby rozwiązana. mówię oczywiście o sedanie. Myślę, że nad tym też pomyślę jak uporam się z "szybkim nagrzaniem" - jestem raczej leniwy i nie lubię skrobać szyb w zimie - wolę jak się same "oskrobią" :-D . Dlatego teraz zabiliście mi klina Toważysze i nie wiem czy lepiej kupić grzałke do podgrzania powietrza czy wody - co będzie bardziej ekonomiczne i wydajne? Bo moim zdaniem zastosowanie obu to przeciążenie instalacji i prosty sposób na pozbycię się samochodu przez spalenie :-P . Pozdrawiam i dziękuję za takie zaangażowanie.
laisar - 2012-01-10, 22:47

rafals napisał/a:
brak wyprowadzenia nadmuchu na nogi (o ile z przodu jest, to z tyłu niestety nie)

Niektóre wersje posiadają (OIDP - z klimą):




rafals napisał/a:
co będzie bardziej ekonomiczne i wydajne?

Nie ma tak prosto - coś za coś: "farelka" szybciej działa, ale właśnie mniej wydajnie, natomiast grzałki płynu będą pewnie ekonomiczniejsze z punktu widzenia silnika.

rafals - 2012-01-11, 09:42

Właśnie takiego kanału (ogrzewania) w mojej Daci nie ma :cry: nie wiem czemu. czy można je gdzieś dokupić?
laisar - 2012-01-11, 10:14

rafals napisał/a:
można je gdzieś dokupić?

Używane np na Allegro, albo nówki w ASO - nazywają się "KRATKI WLOTU" i kosztują po 80 zł brutto/szt.: lewa ma ref. 6001547203, a prawa 6001547204. Potrzebne są też dwie SPINKI - ref. 7703077117, 3 zł/szt.

O montażu było dalej w przywołanym temacie.

rafals - 2012-01-11, 23:35

laisar napisał/a:
Używane np na Allegro, albo nówki w ASO - nazywają się "KRATKI WLOTU" i kosztują po 80 zł brutto/szt.: lewa ma ref. 6001547203, a prawa 6001547204. Potrzebne są też dwie SPINKI - ref. 7703077117, 3 zł/szt.

Powiem, że "na szybko"przejrzałem allegro i lipa, znalazłem część ale w Niemczech - też lipa, jutro sprawdzę w sklepie a jak nie to to w ASO. pozdrawiam

jkab - 2012-03-11, 22:29

Laisar - jak to jest z tymi rozprowadzeniami do tyłu? Fabrycznie powinny być czy nie? Wydaje mi się, że w mojej MCVce tego brakuje, ale skoro nie ma tego w aucie laureate + klima to jaka wersja by to miała ?
laisar - 2012-03-12, 00:00

A kto ich tam w tej fabryce wie... http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=464 - jeżeli istnieje jakaś prawidłowość, to nie udało się jej odkryć.
zachjan - 2012-03-16, 21:00
Temat postu: Ogrzewanie elektryczne w dusterze DCI
Temat trochę spóźniony bo nadchodzi wiosna.
Czy w Dusterach DCI występują elektryczne grzałki powietrza w nagrzewnicy ?
Zimą porównywaliśmy z kolegą nasze Dustery DCI 110 KM.
Mój - odbiór czerwiec 2011 - ciepłe powietrze z nagrzewnicy po 6 kilometrach
Kolega - odbiór listopad 2011 - ciepłe powietrze po 2 kilometrach. Temperatury obu silników po 6 kilometrach jazdy podobe - standard - dwie krechy na wyświetlaczu. Termostaty trzymają bo kroćce wylotowe na duży obieg były zimne.
Obecnie cztery kreski pojawiają bo 3 kilometrach czyli termostat ok.
Czyżby w czerwcu sprzedawali wersję letnią - bez grzałek a w listopadzie zimową - z grzałkami ? :-) :-) :-)

laisar - 2012-03-16, 21:07

zachjan napisał/a:
Czy w Dusterach DCI występują elektryczne grzałki powietrza w nagrzewnicy ?

Tak.


zachjan napisał/a:
Czyżby w czerwcu sprzedawali wersję letnią - bez grzałek a w listopadzie zimową - z grzałkami ?

Nie.

Lukas87 - 2012-03-16, 21:13

być może posiada inny termostat??
zachjan - 2012-03-16, 21:15

Z tymi wersjami to oczywiście żart.
Może u mnie grzałki nie załączają się. Awaria bezpiecznika czy przekaźnika ?

Lukas87 - 2012-03-16, 21:16

zachjan napisał/a:
Z tymi wersjami to oczywiście żart.
Może u mnie grzałki nie załączają się. Awaria bezpiecznika czy przekaźnika ?


jak jeszcze będzie zimno koło 0 to wystarczy że na biegu jałowym włączysz dmuchawe na 1 pozycje powinno to spowodowac wzrost predkosci obrotowej

laisar - 2012-03-16, 21:22

zachjan napisał/a:
Może u mnie grzałki nie załączają się. Awaria bezpiecznika czy przekaźnika ?

Może po prostu na krótko? Awaria też oczywiście jest możliwa, ale najlepiej to po prostu zdiagnozować u mechanika-elektryka, nie przez Internety... (;

z234 - 2012-03-16, 21:26

Ja dowiadywalem sie o te grzałki w serwisie, gdyż na poczatku zimy tez myslalem ze nie dzialaja (cos padło).
Okazło sie jednak ze te grzałki włączaja sie tylko w okreslonych warunkach, poniewaz zuzywaja bardzo duzo pradu i moglby powodowac rozladowywanie akumulatora.
Obciazenie silnika, wlaczone inne odbiorniki pradu i pewnie jeszcze kilka innych rzeczy ma na zalaczenie grzalek wplyw.
Grzalki ponoc sa dwie.
Pogrzewaja temperature zaledwie o kilka stopni, co moze korzystnie wplynac na rozmrozenie szyb (i nic wiecej, komfort termiczny odrobine poprawia sie).

kubalonek - 2012-10-02, 19:54
Temat postu: ogrzewanie / nagrzewnica elektryczna
Po 2 latach użytkowania MCV 1.5 dci, a po lekturze forum doszedłem do wniosku, że powinienem mieć elektryczne grzałki w nagrzewnicy do wspomagania ogrzewania. Czyli od razu po zapaleniu silnika (na zimno) powinno lecieć jako takie ciepłe powietrze . A u mnie nie ma... grzeje dopiero jak przejedzie ok. 5 km czyli z nagrzewnicy od silnika. Może Romki w fabryce nie włożyli jakiegoś przekaźnika? Jak to sprawdzić. Czy po prostu w ramach oszczędności TTTM??? Nie lubię zimy !
Marek1603 - 2012-10-02, 20:07

A po lekturze jakiego forum doszedłeś do takiego wniosku?

Podaj przykład gdzie jest napisane, że w 1.5 mogą być takowe zamontowane bo wyglądałoby na to, że mi coś umknęło.

jackthenight - 2012-10-02, 20:14

Marek - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=69
laisar - 2012-10-02, 20:25

@kubalonek: Jak widać z podanych przez jackthenighta linka - wystarczy sprawdzić, czy spod deski w okolice nagrzewnicy od strony kierowcy biegnie kabel, czy jest też odpowiednio podłączony pod deską oraz stan bezpiecznika. Nie ma opcji TTTM - ma działać i już. Jeśli nie będzie, to trzeba odnaleźć przyczynę - samemu lub zlecić warśtatowi.
kubalonek - 2012-10-02, 20:30

Bardzo dziękuję . Ale jednak wydaje mi się ,że powinien się szybciej nagrzewać. Coś musi być nie chalo. Gdzie jest bezpiecznik? Pod deską rozdzielczą? . Jutro sprawdzę wg rysunku . Wielkie dzięki za szybką reakcję.
Lukas87 - 2012-10-02, 21:04

Te grzałki grzeją jak jest poniżej/w granicy 0*C a można to łatwo zaobserwować jeśli włączy się dmuchawę to obroty jałowe są podwyższone podobnie jak przy klimie
monopios - 2012-10-02, 21:07

kubalonek, może trochę w innym kierunku ale myślę, że zainteresujesz się tym tematem:
http://www.daciaklub.pl/f...der=asc&start=0

laisar - 2012-10-02, 21:13

@kubalonek: Wszystko masz na schematach w linkach od jackthenighta - w skrócie: nagrzewnica zasilana jest przez 2 przekaźniki pod deską, które włączane są przez sterownik silnika i kolejny przekaźnik w skrzynce bezpieczników w komorze silnika, a zasilane od bezpieczników umieszczonych w tym samym miejscu.

(Przy pewnej dozie ostrożności można by układ przerobić na sterowany ręcznie, np takim czasowym przyciskiem jak od podgrzewania tylnej szyby i lusterek).

wiciu_r - 2012-10-02, 21:21

Innym rozwiązaniem jest zamontowanie grzałki silnika Defa. Miałem taka w citroenie ZX 1.9D, zamontowałem zamodzielnie w miejsce jednej z zaślepek silnika. Zwykły programator zegarowy za 18zł 0 5:00 rano włączał mi podgrzewanie wody w silniku i o 6:30 odpalałem ciepły silnik, nagrzewnica od razu działała. Jedyny minus, że auto musi mieć dostęp do zasilania 230V, czyli dom, garaż, ale pod blokiem ciężko.
mekintosz - 2012-10-02, 21:53

Lukas87 napisał/a:
Te grzałki grzeją jak jest poniżej/w granicy 0*C a można to łatwo zaobserwować jeśli włączy się dmuchawę to obroty jałowe są podwyższone podobnie jak przy klimie


Skad pewnosc, ze grzałki sie uruchamiaja przy zerze celcjusza ? Skad informacja dla komputera o temperatrurze ? U mnie niby sa ale jakies niewydolne ;-(

Lukas87 - 2012-10-02, 21:58

mekintosz napisał/a:
Lukas87 napisał/a:
Te grzałki grzeją jak jest poniżej/w granicy 0*C a można to łatwo zaobserwować jeśli włączy się dmuchawę to obroty jałowe są podwyższone podobnie jak przy klimie


Skad pewnosc, ze grzałki sie uruchamiaja przy zerze celcjusza ? Skad informacja dla komputera o temperatrurze ? U mnie niby sa ale jakies niewydolne ;-(


Chodzi o temp płynu chłodniczego albo także temp powietrza bo jest czujnik a zaobserwowałem w okolicy 0*C że grzałki się włączają gdyż wystarczyło włączyć dmuchawę i obroty automatycznie się podwyższały i leciało letnie powietrze

Marek1603 - 2012-10-03, 04:55

No faktycznie przeoczyłem. :roll: Zwłaszcza te ze stycznia tego roku. Narodziny młodego Janka.
wojtus - 2012-10-03, 10:47

Czy to jest grzałka, o której mowa powyżej:
Zdjęcie z aukcji allegro
http://moto.allegro.pl/na...2618311768.html

wojtus - 2012-10-03, 11:01

A to jest chyba miejsce gdzie ona jest umieszczona
laisar - 2012-10-03, 11:22

2 x TAK (:
BoloSr - 2013-06-19, 08:53
Temat postu: Elektryczna nagrzewnica - co to za cudo ???
Elektryczna nagrzewnica dogrzewacz Duster Sandero

Spotkał sie ktos z czyms takim ??

DrOzda - 2013-06-19, 09:05

Zwykła grzałka w nawiewie w wersjach z niedogrzanym silnikiem diesla.
BoloSr - 2013-06-19, 09:08

DrOzda napisał/a:
Zwykła grzałka w nawiewie w wersjach z niedogrzanym silnikiem diesla.


tzn ktorym ??? 90 czy tylko 110 ?? czy moze wszystkie diesle to maja ???
Pytam bo sie na dieslach wogole nie znam :(

Piotrek721015 - 2013-06-19, 11:31

BoloSr w obu dieslach masz grzałkę. Zimą po chwili już wieje ciepłe powietrze z nagrzewnicy dzięki temu.
laisar - 2013-06-19, 16:44

@BoloSr: http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=69
shrek - 2015-01-17, 11:24

Odswieze troszke temat.W DL nagrzewnica powietrza wystepuje i znajduje przy lewej nodze pasazera.Bylem ciekaw czy dziala. Dostep do wtyczki jest latwy i nie trzeba bylo nic demontowac.Wpiolem miernik bezposrednio do wytczki.Po zapaleniu auta z wylaczonym ogrzewaniem obroty okolo 1000 rpm( +2st )miernik nic nie wskazywal. Po wlaczeniu ogrzewania na poz.2 pojawilo sie napiecie 14v.Po przejechaniu okolo 500m zaczyna leciec letnie powietrze (Dziala).Po nagrzaniu sie silnika do okolo 30 st obroty spadaja na 800rpm a (nagrzewnica grzeje dalej)dopiero po osiagnieciu okolo 50st nagrzewnica sie wylacza i tu mozna powiedziec ze jak dla mnie wylacza sie za szybko bo po wylaczeniu odczuwalny jest spadek wdmuchiwanego powietrza.I tu nasowa mi sie pytanie czy mozna jakos wydluzyc czas grzania nagrzewnicy.Czy jest ona sterowana jakims termostatelm ktory mozna zmienic np. do 70st? Czy sterowana jest z kompa?.I waszym zdaniem czy mozemy wydluzyc czas pracy nagrzewnicy nie narazajac aku i alternatora na jakas awarie?
laisar - 2015-01-17, 14:48

shrek napisał/a:
Czy sterowana jest z kompa?

Tak - nie znalazłem dokładnego opisu, ale wygląda na to, że na podstawie sygnału z czujnika temperatury płynu chłodzącego.

shrek napisał/a:
czy mozna jakos wydluzyc czas grzania nagrzewnicy

Nie mam schematów do lodgy, ale ani w loganie, ani w dusterze, ani w sandero nie widziałem opcji do zmiany.

Zawsze natomiast można po prostu przerobić sterowanie - np dodając ręczny włącznik, ewentualnie także z autowyłącznikiem z dodatkowym czujnikiem temperatury.

shrek - 2015-01-17, 18:17

W przyszlym tygodniu zajmne sie przerobka nagrzewnicy. jak sie zalacz to slychac przekazniki odetne zasilanie cewek i podlacze na krodko na poczatek i zobaczymy co z tego wyjdzie. Nie zauwazylem zwiazku nagrzewnicy z ogrzewaniem szyb ani innymi urzadzeniami elektrycznymi .wylaczaja sie tylko tak jak pisalem przy przekroczeniu danej temp.Mam jeszcze jedno pytanie : w nagrzewnicy znajduja sie 2 grzalki sterowane 2-oma przekaznikami (wyraznie slychac ze sa zalaczane).Dlaczego zalacza sie pierwsze pierwsza a po sekundzie druga czy to ma zwiazek z ich moca i ma na celu nie obciazac alternatora zbyt duza moca w tym samym czasie ?
Hamil - 2015-01-21, 18:48

Jak dla mnie nie wszystko kaman, ale ogólnie można poczytać tutaj o ogrzewaniu samochodowym i innych webastach. :mrgreen:
kakus - 2017-11-09, 21:14

http://www.daciaklub.pl/f...1741391#1741391
MM napisał/a:
jest elektryczna nagrzewnica

Może się laisar wypowie odnośnie elektrycznej nagrzewnicy....... bo ja u siebie w dci w aucie z 2009 takiego wynalazku nie mam :cry:

Ikarusiarz - 2017-11-09, 22:19

kakus napisał/a:
Może się laisar wypowie odnośnie elektrycznej nagrzewnicy....... bo ja u siebie w dci w aucie z 2009 takiego wynalazku nie mam :cry:


A ja mam. Ale czy to coś daje...? Natomiast w obecnym bolidzie, czyli Outdoor 1,5 dCi po włączeniu ogrzewania (pokrętło niebieskie-czerwone) słychać dwa cyknięcia przekaźników i podwyższają się obroty, tak o 100 obr/min.

laisar - 2017-11-09, 23:26

kakus napisał/a:
ja u siebie w dci w aucie z 2009 takiego wynalazku nie mam

Kol. MM pisał o dieslach - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=69

shrek - 2017-11-11, 06:29

Ikarusiarz napisał/a:


A ja mam. Ale czy to coś daje...?


Daje w kabinie leci letnie powietrze zaraz po odpaleniu.

Ikarusiarz napisał/a:


słychać dwa cyknięcia przekaźników i podwyższają się obroty, tak o 100 obr/min.


Dokladnie, bo sa dwa obwody do elektrycznej nagrzewnicy. Wlacza sie zaleznie od temperatury zewnetrznej i wylacza gdy silnik osiagnie okolo 50 stopni.

goswee - 2017-11-14, 22:32

Dzisiaj wiwczorem wsiadlem do samochodu pierwszy raz tego dnia. Temp. 0 st C.
Odpalilem, wyjechalem z podworka, po 200-300 metrach z nawiewu polecialo cieple powietrze. No letnie...
Po kilometrze cieple.
Czy to mozliwe ze w benzyniaku jest jakas grzalka ?
Przeciez niemozliwe, zeby silnik sie nagrzal tak szybko...

route2000 - 2017-11-15, 11:15

Benzyniaki szybko się nagrzewają. U mnie też tak samo. ;-)
Ikarusiarz - 2017-11-15, 15:52

shrek napisał/a:
Daje w kabinie leci letnie powietrze zaraz po odpaleniu.


To się tyczyło pierwszego auta i tu mam wątpliwości, bo nic nie czułem.

W obecnej Dacii czuć wyraźnie. Po chwili letnie, po kilometrze ciepłe.

kristoff1177 - 2017-11-16, 21:47
Temat postu: Dacia Logan MCV I - nagrzewnica elektryczna
Hej, hej

Dawno nic nie pisałem, ale czas najwyższy poprosić Was o kolejną poradę. Otóż ponieważ chłodek dokucza to wszelkie sposoby na dogrzanie auta (wnętrza) są poszukiwane. Niedawno dowiedziałem się, że BYĆ MOŻE w moim aucie (DCI 85 KM, 2010r.) znajduje się nagrzewnica elektryczna farelką zwana gdzieś tam zblokowana w całym systemie wentylacji i ogrzewania. Znalazłem ją! Postanowiłem wyjąć (a nie było to łatwe, przez co zdecydowałem się na trwałe usuniecie małego fragmentu kokpitu, który ją zasłaniał i poszło wówczas już gładko) i sprawdzić. Najpierw podłączyłem na krótko i stwierdziłem, że grzeje ładnie. Po podłączeniu zaś do instalacji auta, do kostki, i odpaleniu auta oraz oczywiście uruchomieniu nadmuchu, organoleptycznie stwierdziłem, że nie nagrzewa się nic a nic. Testowałem to w garażu przy około 12 stopniach ciepła wewnątrz. I teraz pytanie - może się to nie włączało, bo było za ciepło w pomieszczeniu (silnik wówczas był zimny)? A może trzeba to jakoś aktywować w UCH, co może nie było nigdy zrobione? Tak czy siak pytanie zasadnicze do Was brzmi: gdzie i jakich bezpieczników i przekaźników obsługujących tą nagrzewnicę należy szukać aby je sprawdzić zanim pojadę na Clipa?

Pozdrawiam i liczę na podpowiedzi :-)

laisar - 2017-11-16, 22:54

http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + nagrzew* elektr* = http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=69

- wszystko pokazane i opisane.

kristoff1177 - 2017-11-17, 07:48

laisar napisał/a:
http://www.daciaklub.pl/forum/search.php + nagrzew* elektr* = http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=69

- wszystko pokazane i opisane.


Dzięki za przeniesienie i wskazanie tematu. Sorry, że zapodałem mój temat, jednak tego istniejącego jakoś nie zauważyłem.

Wciąż jednak nie znalazłem odpowiedzi które dokładnie przekaźniki i bezpieczniki odpowiadają za działanie tej "farelki" . Możecie jeszcze to jakoś precyzyjniej podpowiedzieć?

laisar - 2017-11-17, 09:40

Schemat - http://www.daciaklub.pl/f...p=113013#113013

Bezpieczniki i przekaźniki - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2302

goswee - 2017-11-18, 00:23

Dzis sprawdzalem znow, prosze o wyjasnienie, bo nie rozumiem jak.
3-5 stopni. Ale po calej nocy.
Auto stoi conajmniej 24 godz.
Odpalam fure.
Ruszam natychmiast. Po 100 metrach cieplejsze powietrze, po 200 m normalnie cieplutkie leci.
Jak to mozliwe bez grzalki elektrycznej?

laisar - 2017-11-18, 00:33

Może po prostu sprawdź czy masz tę farelkę, czy nie...
goswee - 2017-11-18, 11:47

Tylko jak to sprawdzic bez rozbierania kokpitu
shrek - 2017-11-18, 13:34

U mnie po prawej stronie pod schowkiem widac kable wchodzace do puszki mieszalnika.
laisar - 2017-11-18, 15:15

goswee napisał/a:
jak to sprawdzic bez rozbierania kokpitu

Wszystko jest na wierzchu i widoczne bez żadnego rozbierania - wszelkie rysunki poglądowe są w tym temacie.

kristoff1177 - 2017-11-19, 19:11

U mnie to jednak chyba działa, ale rzeczywiście musi być chyba około zera lub mniej na zewnątrz. Wówczas rzeczywiście tykają jakieś przekaźniki, wzrastają obroty silnika i dość szybko z nawiewów leci letnie powietrze :-)
luckyboy - 2017-11-20, 14:08

goswee napisał/a:
Dzis sprawdzalem znow, prosze o wyjasnienie, bo nie rozumiem jak.
3-5 stopni. Ale po calej nocy.
Auto stoi conajmniej 24 godz.
Odpalam fure.
Ruszam natychmiast. Po 100 metrach cieplejsze powietrze, po 200 m normalnie cieplutkie leci.
Jak to mozliwe bez grzalki elektrycznej?


Niemożliwe.

goswee - 2017-11-20, 18:07

Sprawdzalem juz 3 razy.
Wynik za kazdym razem taki sam i tak samo mnie zaskakiwal

GorącyMarian - 2017-12-01, 12:35

Mcv z dCi ma dogrzewacz powietrza elektryczny w ogóle? Bo w sedanie nie ma.
Ikarusiarz - 2017-12-09, 11:24

"Natomiast w obecnym bolidzie, czyli Outdoor 1,5 dCi po włączeniu ogrzewania (pokrętło niebieskie-czerwone) słychać dwa cyknięcia przekaźników"

Tak mi się wydawało. dziś wiem, że cyknięcia nie dotyczą temperatury, a pokrętła wiatraka.

shrek - 2017-12-09, 15:18

Te dwa cykniecia przekazniki nagrzewnic.
Ikarusiarz - 2017-12-09, 18:20

shrek napisał/a:
Te dwa cykniecia przekazniki nagrzewnic.


Po co cykają jak temperaturę mam ustawioną na zimne? U mnie cykają jak ruszam pokrętło wentylatora, pokrętło temperatury nie ruszane i ustawione na zimne.

shrek - 2017-12-09, 23:24

Komputer nie wie czy masz wlaczone cieple czy zimne. Cieple/zimne to tylko klapa w mieszalniku. Zalaczenie nawiewu to co innego, zalaczasz nawiew i nagrzewnice zalaczaja sie bez wzgladu czy masz ustawione zimne lub cieple powietrze.
Opisywalem juz zasade ich dzialania.

buladag - 2019-09-24, 13:58
Temat postu: Lodgy 1.6SCe - dogrzewanie małego obiegu/elektryczna nagrzew
Cześć, czy w Lodgy 1.6 SCe jest dogrzewanie małego obiegu albo elektryczna nagrzewnica? Auto zaskakująco szybko zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem z nawiewów.
laisar - 2019-09-24, 17:41

Na pewno jest w dieslach - http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=69

Benzyniaki same z siebie dość szybko się nagrzewają, ale łatwo można sprawdzić, czy auto jest wyposażone w nagrzewnicę elektryczną - http://www.daciaklub.pl/f...ad.php?id=11664

W daciach jak na razie nie było fabrycznego dogrzewania małego obiegu.

shrek - 2019-09-24, 19:42
Temat postu: Re: Lodgy 1.6SCe - dogrzewanie małego obiegu/elektryczna nag
buladag napisał/a:
Cześć, czy w Lodgy 1.6 SCe jest dogrzewanie małego obiegu albo elektryczna nagrzewnica? Auto zaskakująco szybko zaczyna dmuchać ciepłym powietrzem z nawiewów.


J/w. Z tym ,że poczekaj do zimy i w wtedy zobaczysz jaka masz sprawność układu ogrzewania, bo na pewno spadnie przy temp. np. -10.
W/g mnie najlepszym sposobem na dogrzewanie małego obiegu jest Webasto.
Do silników bezynowych te piecyki nie sa wcale takie drogie, a mamy dogrzany silnik , kabine i to wszystko jeszcze przed uruchomieniem pojazdu w zimie.

buladag - 2019-09-24, 20:14

O ile od strony pasażera coś widać, ale numery nic nie mówią, o tyle od kierowcy widać niewiele.

Pasażer


Kierowca

shrek - 2019-09-24, 20:35

W przypadku posiadania nagrzewnicy elek. widac dużą wtyczke z czterema grubymi przewodami po stronie pasażera. W twoim przypadku jej nie ma.
buladag - 2019-09-24, 20:50

Szukać gdzieś wiązki ewentualnie czy nie ma szans na jej obecność?

Co do sprawności układu, było już 3,5stC i z nawiewu na 2gim biegu ciepłe powietrze zaczęło lecieć na oko po 15-20 sekundach.

laisar - 2019-09-24, 22:16

buladag napisał/a:
Pasażer
Obrazek

To właśnie zaślepka otworu na nagrzewnicę elektryczną - czyli u Ciebie jej nie ma.

Cytat:
Szukać gdzieś wiązki ewentualnie czy nie ma szans na jej obecność?

Raczej niewielkie - rodzajów okablowania jest chyba ze 20, więc zapewne uwzględniają obecność lub brak nagrzewnicy.

witold123 - 2022-11-10, 21:41

Jeszcze jedna sprawa jakby ktoś szukał gdzie znajdują się przekażniki od tej nieszczęśliwej
elektrycznej nagrzewnicy to znajdują się pod kierownicą obok kolumny kierownicy w małym pudełeczku.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group