Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej
Cytat:
6.19. Światło do jazdy dziennej (regulamin nr 87) ( 18 )
6.19.1. Stosowanie
Obowiązkowe w pojazdach silnikowych. Zabronione w przyczepach.
6.19.2. Liczba
Dwa.
6.19.3. Układ
Brak oddzielnych wymogów.
6.19.4. Położenie
6.19.4.1. W kierunku poprzecznym: odległość między krawędziami wewnętrznymi dwóch powierzchni widocznych w kierunku ich osi odniesienia musi wynosić co najmniej 600 mm.
Odległość ta może być zmniejszona do 400 mm, gdy całkowita szerokość pojazdu jest mniejsza niż 1 300 mm.
6.19.4.2. W pionie: nad podłożem, nie mniej niż 250 mm i nie więcej niż 1 500 mm.
6.19.4.3. W kierunku wzdłużnym: z przodu pojazdu. Warunek ten uważa się za spełniony, jeżeli emitowane światło nie utrudnia kierowcy jazdy w sposób bezpośredni lub pośredni poprzez urządzenia widzenia pośredniego lub inne powierzchnie pojazdu odbijające światło.
6.19.5. Widoczność geometryczna
Poziomo: na zewnątrz 20° i do wewnątrz 20°.
Pionowo: do góry 10° i do dołu 10°.PL L 323/102 Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 6.12.2011
( 18 ) Umawiające się Strony niestosujące regulaminu nr 87 mogą zabronić stosowania świateł DRL (jak określono w ppkt 5.22) w oparciu o przepisy krajowe.
6.19.6. Ustawienie kierunkowe
Do przodu.
6.19.7. Połączenia elektryczne
6.19.7.1. Światła do jazdy dziennej muszą włączać się automatycznie, kiedy urządzenie włączające lub wyłączające silnik (układ napędowy) ustawione jest w położeniu umożliwiającym pracę silnika (układu napędowego), przy czym światła do jazdy dziennej mogą być wyłączone, jeżeli występują następujące warunki:
6.19.7.1.1. dźwignia zmiany przełożeń automatycznej skrzyni jest w położeniu P (postój); lub
6.19.7.1.2. zaciągnięty jest hamulec postojowy; lub
6.19.7.1.3. przed pierwszym uruchomieniem pojazdu po każdym ręcznym włączeniu układu napędowego.
6.19.7.2. Światła do jazdy dziennej mogą być wyłączane ręcznie, jeżeli prędkość pojazdu nie przekracza 10 km/h, z zastrzeżeniem, że następuje ich samoczynne włączenie wraz z przekroczeniem przez pojazd prędkości 10 km/h lub kiedy pojazd przebył odcinek dłuższy niż 100 m – pozostają one wówczas włączone aż do momentu ponownego, zamierzonego wyłączenia.
6.19.7.3. Światła do jazdy dziennej muszą wyłączać się automatycznie, kiedy urządzenie uruchamiające lub wyłączające silnik (układ napędowy) ustawione zostaje w położeniu uniemożliwiającym pracę silnika (układu napędowego) lub kiedy włączone są przednie światła przeciwmgłowe lub reflektory, z wyjątkiem sytuacji, gdy światła te wykorzystywane są do wysyłania przerywanych sygnałów świetlnych w krótkich odstępach czasu ( 19 ).
6.19.7.4. Światła, o których mowa w pkt 5.11, nie włączają się, jeżeli włączone są światła do jazdy dziennej, z wyjątkiem przypadku, gdy światła do jazdy dziennej działają zgodnie z pkt 6.2.7.6.2.
6.19.7.5. Jeżeli odległość między przednim światłem kierunkowskazu a światłem do jazdy dziennej jest mniejsza lub równa 40 mm, połączenia elektryczne światła do jazdy dziennej po odpowiedniej stronie pojazdu muszą być takie, że:
a) jest wyłączone; lub
b) jego światłość jest zredukowana przez cały czas, w którym uruchomione jest przednie światło kierunkowskazu (zarówno w cyklu świecenia, jak i przerwy w świeceniu).
6.19.7.6. Jeżeli przednie światło kierunkowskazu jest wzajemnie sprzężone ze światłem do jazdy dziennej, połączenia elektryczne światła do jazdy dziennej po odpowiedniej stronie pojazdu mogą być wykonane tak, że światło do jazdy dziennej jest wyłączone przez cały czas (tj. w cyklu świecenia i przerwy w świeceniu), w którym uruchomione jest światło kierunkowskazu.
6.19.8. Wskaźnik kontrolny
Wskaźnik kontrolny załączenia nieobowiązkowy.
6.19.9. Inne wymagania
Brak.
Ostatnio zmieniony przez wojtek_pl 2012-03-09, 11:20, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-03-09, 23:07
Zaraz, bo mnie coś chyba ominęło. :) W końcu obowiązuje ten przepis o dziennych maksymalnie 40 cm od krawędzi czy nie? Ustawa/rozporządzenie mówi, że zgodnie z EKG ONZ, czy zgodnie z tabelką (i tu stara tabelka z EKG ONZ)? Diagności-praktycy się wypowiedzieli?
Marka: Dacia
Model: Journey
Silnik: 1,2 TCe
Rocznik: 2025 Pomógł: 10 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 814 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2012-03-10, 12:11
Ja troszeczkę z innej beczki - np. ku przestrodze. Postanowiłem zainstalować sobie światła do jazy dziennej w miejsce świateł przeciwmgielnych. Zamówiłem na allegro dedykowane do Daci. Montaż w serwisie. I tutaj - zonk - okazuje się, że, by zainstalować te światła w zderzaku, który firmowo nie został wyposażony w światła przeciwmgielne, nie ma uchwytów umożliwiających taki montaż. Dlatego też oprócz kosztów zakupu samych świateł, usługi, trzeba doliczyć około 250 zł. za komplet (2 szt.) uchwytów umożliwiających osadzenie świateł w otworze zderzaka. Watro więc wziąć pod uwagę ten fakt planując montaż dziennych. Oczywiście problemu takiego nie ma w przypadku zamiany świateł przeciwmgielnych na dzienne.
Ale tam jest napisane, że Ty sądzisz, a mnie interesuje treść rozporządzenia i zdanie diagnostów, których swego czasu gnębił laisar. :) Przepisy, które cytujesz, to dyrektywy UE i/lub ONZ, a policję i diagnostów obowiązuje ustawa/rozporządzenie. Stąd moje pytanie.
DYREKTYWA KOMISJI 97/30/WE
z dnia 11 czerwca 1997 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 76/758/EWG odnoszącą się do świateł obrysowych, przednich świateł pozycyjnych (bocznych), tylnych świateł pozycyjnych (bocznych) i świateł stopu pojazdów silnikowych i ich przyczep
- podkreślenia moje; o dziennych nijak tam nic nie widzę?
leszeks [Usunięty]
Wysłany: 2012-03-10, 15:00
laisar napisał/a:
No, nie wiem, mam poważne wątpliwości
...
podkreślenia moje; o dziennych nijak tam nic nie widzę?
Zobacz Artykuł 8 - przepisałem go z oryginalnego tekstu, do którego podałem link
Ostatnio zmieniony przez leszeks 2012-03-10, 15:01, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Journey
Silnik: 1,2 TCe
Rocznik: 2025 Pomógł: 10 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 814 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2012-03-10, 15:45
laisar napisał/a:
BLACHA_997 napisał/a:
250 zł. za komplet (2 szt.) uchwytów umożliwiających osadzenie świateł w otworze zderzaka
???!!!
PODP. SWIATLA DOD. L - 6001549321 - ... 21 zł brutto.
PODP. SWIATLA DOD. P - 6001549322 - j.w.
Do tego zdaje się 4 szt. SPINKI - 7703076118 - 7 zł/szt. brutto.
Zatem te 250 to może jednak w większości robocizna?
"laisar" proszę Cię o link do tych części ponieważ wujek Google nijak nie może tego zlokalizować, a z naszą szukajką nie mogę tego odnaleźć. Będę wdzięczny :)
Dzięki serdeczne.
Zdaje się jednak, że oprócz tych kołnierzy, które kosztują 21 euro (x 4 daje 80 zeta) trzeba jeszcze założyć te elementy "tylne" uszczelniające samą lampę. Jeśli dobrze zrozumiałem tłumaczenie z google elementy te, jak i uszczelka kupuje się oddzielnie. Stąd wniosek, że kwota 120 zł. (jak poinformował mnie pracownik salonu) jest jak najbardziej osiagalna - niestety
trzeba jeszcze założyć te elementy "tylne" uszczelniające samą lampę
Widzę jedynie taśmę uszczelniającą przód lampy - owszem, kupowaną jest osobno, ale jakoś wątpię, żeby kosztowała 40 zł na obie strony.
120 zł to jednak znacząco mniej niż 250 - zwłaszcza, że 20E to cena za 2 szt. kołnierzy, razem ze spinkami oraz że podałem Ci wcześniej jakie są ceny w polskich ASO.
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2012-03-10, 17:10
Doczytałem wczorajszy urobek na liście diagnostów, doczytałem, czym jest Unia Europejska :) , i wyszło mi, co nastepuje:
Rozporządzenie Wspólnoty Europejskiej jest tak naprawdę prawem w krajach należących do Wspólnoty, wchodzi z automatu, kraje członkowskie nie muszą nic robić ze swojej strony.
tyle tylko, że dostosować przepisy do Regulaminu EKG ONZ nakazuje Dyrektywa, a Dyrektywa "wiąże każde Państwo Członkowskie, do którego jest kierowana, w odniesieniu do rezultatu, który ma być osiągnięty, pozostawia jednak organom krajowym swobodę wyboru formy i środków" (Art. 288 Traktatu UE, dawny Art. 249 TWE)
w związku z czym znowelizowany Regulamin EKG ONZ nie obowiązuje w Bolandzie, dopóki szanowni parlamentarzyści i ministranci, oby żyli wiecznie, nie ruszą zadów i nie wydadzą stosownego rozporządzenia krajowego
co oznacza, że jeśli chodzi o światła dzienne w MCVce, to wuj bombki strzelił, choinki nie będzie. :(
Ano widzę - faktycznie, dotyczy zatem również dziennych.
Co więcej, w załącznikach wprost odwołuje się do odpowiednik regulaminów EKG (:
Tyle że... wciąż pozostaje jednak kwestia: to są dyrektywy, a nie rozporządzenia - czyli stosują się pośrednio, nakładając obowiązek dostosowania do nich [dyrektyw] przepisów krajowych. Można co prawda wygrać w razie problemów, bo dyrektywa i tak jest nadrzędna, ale faktem pozostaje, że jak na razie obowiązuje nas rozporządzenia krajowego ministra...
Mam pytanie - jakie dokładnie są obwarowania co do możliwości stosowania świateł dziennych? Chodzi mi o to, że światła można stosować od świtu do zmierzchu przy normalnej przejrzystości powietrza, a jakieś szczegóły? I co np. z autostradą? Rzadko widuję tam kogoś na dziennych, a jak ja jadę na swoich to walą mi długimi po lusterkach, ja sam zresztą mam wątpliwości co do widoczności mojego auta z tyłu ...
Ostatnio zmieniony przez koniu 2012-03-10, 18:14, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Dacia
Model: Journey
Silnik: 1,2 TCe
Rocznik: 2025 Pomógł: 10 razy Dołączył: 17 Sie 2011 Posty: 814 Skąd: ŚLĄSK
Wysłany: 2012-03-10, 19:56
laisar napisał/a:
BLACHA_997 napisał/a:
trzeba jeszcze założyć te elementy "tylne" uszczelniające samą lampę
Widzę jedynie taśmę uszczelniającą przód lampy - owszem, kupowaną jest osobno, ale jakoś wątpię, żeby kosztowała 40 zł na obie strony.
120 zł to jednak znacząco mniej niż 250 - zwłaszcza, że 20E to cena za 2 szt. kołnierzy, razem ze spinkami oraz że podałem Ci wcześniej jakie są ceny w polskich ASO.
Faktycznie laisar masz rację. Początkowo sądziłem, że ten trzeci element na schemacie jest dodatkowym zabezpieczeniem "tyłu" lampy, a to jest rysunek lampy z kołnierzem. Na usprawiedliwienie mam jedynie to, że rysunek techniczny miałem dziesiąt lat temu.
Jeszcze jedna prośba, masz może dostęp do polskiego (ASO-wskiego) cennika tych części, gdyż z tego wynika, że ktoś w ASO próbuje zrobić mi "kuku". Będę bardzo wdzięczny.
Nie wiem czy było, czy nie. Bo już tyle jest przedstawionych tych aktów prawnych, że się trochę gubię. Jeżeli nie było to tu daję link do Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
Status aktu prawnego jest jako obowiązujący, tekst jest w PDF do pobrania. Jest tam tabelka z warunkami zamontowania wszelakich świateł, między innymi są światła dzienne.
http://isap.sejm.gov.pl/D...=WDU20090750639
Błędnie zinterpretowałem opis połączenia DRLów przez Chrikkba. Dopiero teraz zapoznałem się ze schematem, który dołączył. oczywiście nie ma mowy o zmostkowaniu dwóch obwodów. Przepraszam wszystkich za zamieszanie a szczególnie Chriskba.
Ostatnio zmieniony przez grzech 2012-03-11, 08:52, w całości zmieniany 2 razy
W BIP. Min. Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej nie znalazłem żadnych zmian, które by nastąpiło i zmieniało w/w rozporządzenie. O dyrektywach UE nie wypowiadam się, ale wydaje mi się, że dyrektywa UE wchodzi w życie i zaczyna obowiązywać w państwie członkowskim dopiero wtedy, kiedy państwo członkowskie je dostosowuje do przepisów obowiązujących w tym toż państwie.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2012-03-10, 21:52
chriskb napisał/a:
W załączeniu przesyłam schemat podłączenia który zastosowałem:
Teraz widać dopiero jak podłączyłeś. Sądziłem że zwarłeś dwa obwody, a tutaj okazuje się, że dobrze podłączyłeś. Jeden led podłączyłeś do F18, a drugi led podłączyłeś pod F19, czyli wszystko OK.
Już widzę, gdzie zaistniało nieporozumienie, cytat z poprzedniego postu "Ale ja podłączyłem kabel tzw "masy - minus" (czarny) oddzielnie dla plusa lewego i prawego światła pozycyjnego (drugi pin od prawej wtyczki wiązki kabli lampy zespolonej - kolor niebieski i łososiowy)." Powinienem użyć w opisie liczny mnogiej "... podłączyłem kable tzw "masy - minusy (czarne)..,. Przepraszam.
W związku z tym, nie mogłem zrozumieć w waszych postach, jaki wpływ ma moje połączenie DRL na bezpieczniki F18 i F19.
Kolega grzech, załączył schemat z diodami i połączeniem oby świateł pozycyjnych mostkiem, ja uważam, że taki obwód nie jest najlepszym rozwiązaniem, ale jako stary praktyk (studia elektroniczne skończyłem w 1970 roku) mogę się mylić.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum