W ASO diagnozy mi nie dali (to znaczy mam wszystko "na gębę". Skasowali nie za jakieś 0.8h i tyle). Tyle samo co w ASO wcześniej zapłaciłem w serwisie gdzie przebadali cały układ, uzupełnili czynnik - to znaczy spuścili stary i nabili nowy, podłączali na boku samą cewkę aby sprawdzić czy zadziała i zadziałała dobrze, na chwilę wstawili swój czujnik ciśnienia i nic nie pomogło, sprawdzili rezystory i więcej pomysłu nie mieli (ale też nie są specjalistami od DACII) - poradzili aby jednak udać się do ASO bo mogą mieć lepszy sprzęt albo wiedzieć coś czego oni nie wiedzą.
W ASO powiedziałem co miałem zrobione w poprzednim serwisie(aby uniknąć ponownego nabijania klimy, za którą pewnie musiałbym zapłacić) więc na paragonie z ASO mam tylko pozycję
"3999 Diagnostyka komputerowa CLIB " (ilość 0,7) i nic więcej. Faktem jest, ze siedziałem w tym ASO 6h więc nie wiem czy tylko to wpisali abym za coś zapłacił a w rzeczywistości siedzieli nad tym 6h. Przedstawili wnioski i propozycje, które opisałem powyżej.
Stąd nie wiem nawet co temu elektrykowi/elektronikowi musiałbym powiedzieć aby miał co porównać.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-05-04, 19:48
Wystarczy sprawdzić czy na wyjściu ECU pojawia się napięcie załączajace sprzęgło sprężarki - miernik uniwersalny i sprawdzamy odpowiedni pin we wtyczce złącza komputera wtrysku.
Może być wszystko. Od zbyt dużego ciśnienia w układzie i zaklejonego zaworu upustowego, aż po zatartą sprężarkę.
Gdzie był robiony serwis układu? W porządnym warsztacie czy w namiocie pod marketem?
Pozostaje podjechać do mechanika i zrobić przegląd.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.5 110 hp
Rocznik: 2013
Wersja: Prestige 7 os. Pomógł: 57 razy Dołączył: 15 Wrz 2013 Posty: 2951 Skąd: Romilly sur Seine/Siemianowice Sl.
Wysłany: 2019-05-05, 03:08
Na początek sprawdź czy dochodzi zasilanie do sprężarki. Następnie podaj napięcie na krótko ( tylko na chwilę) i w ten sposób wykluczysz usterke elektryczna i sprawdzisz czy sprężarka klimatyzacji pracuje.
_________________ Rzeczy niemozliwe robie od reki, a na cuda trzeba dzien poczekac.
Marka: Dacia
Model: Sandero I oraz MCV II
Silnik: 1.5 dci oraz 1.2 16V LPG Pomógł: 11 razy Dołączył: 10 Paź 2010 Posty: 1103 Skąd: Mikołów
Wysłany: 2019-05-05, 06:48
miałem taki przypadek w robocie że klima raz za kiedy się włączała, na prawdę sporadycznie, po podaniu prądu na sprzęgiełko klima chodziła winowajcą był uszkodzony czujnik ciśnienia (presostat)
_________________ Dacia jest bogiem, prędkość nałogiem, sandero podstawą, turbo zabawą
Witaj Gość :)
Panowie? Gdzie trzeba serwisować żeby mieć za dużo czynnika :)
Widzę że mało rzeczy widziałeś. Pójdziesz do Mietka co robi w garażu, albo pod market gdzie mają kombajn, usłyszysz Paniee to tylko Dacia, po co mi instrukcja" i napełni na oko.
Widziałem w Punto kumpla jak idiota napełnił układ a że czynnik uciekał przez zawór upustowy, to zalał go żywicą. Bo przecież im więcej tym lepiej.
Wlasnie dobijalem po znajomosci, nabil ale mowi ze sprezarka sie nie załącza i trzeba sprawdzać co jest jego przyczyną. Sprawdzal wg ksiazki, dopytal ile KW itd wiec myślę ze tutaj raczej w porzadku. Jak sprawdzic ten czujnik?
Ale mam jeszcze pytania:
>>sprawdzamy odpowiedni pin we wtyczce złącza komputera wtrysku.
A czy ktoś wie który to PIN (w komputerze widzę 3 wiązki więc sprawa dla mnie nie taka banalna).
Czy aby to sprawdzić muszę wypinać wiązki czy wystarczy gdzieś przyłożyć miernik i sprawdzić. Byłbym wdzięczny za odpowiedź bo nie chcę unieruchomić auta przez brak doświadczenia (wypnę, źle wepnę, zruszę coś innego itp)
>>Komputery do 1,5 dci chodzą po 50zł + programowanie pod auto
>>i zamykasz się w kwocie 300zł a nie jak w ASO 3500zł.
Z tymi cenami to różnie. Istotnie znalazłęm komp i za 40 PLN jak i 500,. I teraz pytanie. Który wybrać. Czy musi być pełna zgodność z numerami na moim komputerze ?
Druga sprawa. A jak programować. Czy to załatwia ASO ? 250 jak na ASO to chyba trochę niska kwota.
A jeśli samemu to czy są gdzieś jakieś poradniki jak się tym bawić ?
Zakładam, że ten ECU to jest sprzęt przykręcony tuż przy akumulatorze (w mojej DACIA).
Najbardziej boję się tego aby się nie okazało, że to jakaś duperela a ja zacznę rozkręcać komp, wymieniać go a po wszystkim dalej nie będzie działało.
Czy ktoś wie czy w komputerze jest może jakiś przekaźnik, który mógłby za to odpowiadać (np uszkodził się ze starości i nie załącza). Przekaźniki w zewnętrznej skrzynce sprawdziłem i one działają (zrobiłem chwilową przekładkę z przekaźnikiem ze świateł przeciwmgielnych ale nic nie pomogło).
Więc gdyby coś takiego jeszcze było w komputerze może było by wiadomo dlaczego mogło się uszkodzić.
A może pod obudową tego ECU są tylko scalaki i trzeba się dobrze znać na elektronice aby cokolwiek sprawdzić.
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-05-05, 11:52
Tu masz rozpiskę pinów w ECU K9K w Delphi - pin środkowej wtyczki B3, najlepiej zidentyfikować ten przewód , wbić w niego cienką igłę i sprawdzać czy pojawia się napięcie po włączeniu klimy. Z pinologii wynika że jest to drugi od góry w drugim rzędzie od prawej strony.
Delphi_ECU_pinout_4504753.jpg
Plik ściągnięto 302 raz(y) 208,84 KB
Ostatnio zmieniony przez DrOzda 2019-05-05, 12:26, w całości zmieniany 4 razy
Dobra podjade do niego i zapytam , dzieki za sugestie.
Z drugiej strony wlaczylem dzis klime po przejechaniu 70 km i za kazdym razem działała. Reagowala na kazdy wcisk guzika. Juz nie wiem co o tym myśleć, wyglada na jakis błąd elektroniczny..
Wbicie się igłą to jednak nie takie proste bo cała wiązka już od wtyczki jest owinięta taśmą izolacyjną. Więc trzeba by to wszystko odplątać.
No chyba, że wiadomo gdzie ten kabelek wchodzi (czy do skrzynki z bezpiecznikami pod maską - mógłbym tam przyłożyć miernik to może być coś pokazało).
Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os. Pomógł: 85 razy Dołączył: 12 Maj 2010 Posty: 3746 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2019-05-05, 17:17
No to wyjmij wtyczkę z Ecu i cieniutkim druckiem w izolacji wepnij się do tej złączki 3B we wtyczce a następnie ostrożnie wepnij ją z powrotem do Ecu tak aby nie zrobić zwarcia. Zresztą wystarczyłoby ustalić jaki kolor ma ten konkretny przewód patrząc od strong wtyczki a następnie odszukać go w wiazce i tam się wpiąć.
Marka: *
Model: *
Silnik: * Pomógł: 14 razy Dołączył: 19 Sie 2009 Posty: 336 Skąd: ABCD
Wysłany: 2019-05-05, 17:21 Re: Klimatyzacja - nie włącza się - wina komputera wtrysku
Przemek1500 napisał/a:
Mam problem z Klimatyzacją.
Od pewnego czasu nie włącza się. Myślałem, że problem jest z brakiem czynnika. W serwisie poza ASO uzupełnili wszystko i dalej problem. przejrzeli i sprawdzili wszystkie elementy (włącznie z czujnikiem ciśnienia) ale nic nie dało. Dalej się nie włącza. Jeśli podłączyli prąd bezpośrednio na cewkę klimatyzacja włącza się poprawnie i chłodzi. Poradzili aby udać się do ASO - może oni coś wymyślą.
W ASO stwierdzono, że "komputer wtrysku" (chyba komputer silnika) nie pozwala się klimatyzacji włączyć i to on (komputer) jest uszkodzony. W grę wchodzi więc albo kupno nowego (3500PLN) albo naprawa istniejącego przez sprawnego elektronika (mają takowego i mogą pośredniczyć w całej naprawie).
Tyle, że tutaj mam pewne obawy. Czy na pewno uda się naprawić, czy czegoś elektronik nie zepsuje w tym komputerze, czy w ogóle naprawa pomoże. O problemach z elektroniką w samochodach słyszałem już wiele rzeczy włącznie z tym, ze czasem problem może powodować
uszkodzona/sparciała wiązka.
Stąd mam pytanie do forumowiczów, czy ktoś spotkał się z tym problemem, jak oceniacie szanse naprawy takiego komputera itp.
Komputer DELPHI, 1.5 DCI 2009 rok.
Read out errors yourself and test climate relay control with Pyren and Elm Interface.
https://www.drive2.ru/b/501493851572142178/
If no electrical faults and the relaytest a have negative result,
then disconnect the climate relay from the engine control and install a separate switch.
Read out errors yourself and test climate relay control with Pyren and Elm Interface.
https://www.drive2.ru/b/501493851572142178/
If no electrical faults and the relaytest a have negative result,
then disconnect the climate relay from the engine control and install a separate switch.
Pytania.
1. Czy ktoś mógłby podać namiary gdzie kupić odpowiedni interfejs do wykonaniaa tego testu (zgodny z moją DACIA).
2. Czy ktoś robił takie obejście i wie gdzie wpiąć taki włącznik aby omijał komputer ? Jak najprościej podciągnąć go do kabiny albo i wpiąć się do oryginalnego włącznika (to byłoby jeszcze lepsze ).
Zgadzałoby się to z diagnozą pierwszego mechanika (podłączali napięcie bezpośrednio na cewkę i klimatyzacja poprawnie działała). Oczywiście układ będzie nieodporny np na wskazania czujnika ciśnienia (jak rozumiem sygnał z czujnika przetwarza komputer a skoro omijam komputer to omija i ten czujnik).
No to wyjmij wtyczkę z Ecu i cieniutkim druckiem w izolacji wepnij się do tej złączki 3B we wtyczce a następnie ostrożnie wepnij ją z powrotem do Ecu tak aby nie zrobić zwarcia. Zresztą wystarczyłoby ustalić jaki kolor ma ten konkretny przewód patrząc od strong wtyczki a następnie odszukać go w wiazce i tam się wpiąć.
1. Czy aby wypiąć wiązkę trzeba odłączyć akumulator ? jeśli tak czy wystarczy tylko + czy także - ?
2. Czy ktoś to już wypinał i można to zrobić bez wykręcania komputera. Jest mało miejsca ale może się da ? wiem, że jest tam pewna blokadka, którą trzeba odchylić. Ale czy muszę bardzo szarpać za wtyczkę czy nie trzeba specjalnie się wysilać ?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum