Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: Marcin
2008-01-11, 22:01
Hamowanie z ABS
Autor Wiadomość
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 97
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-09-07, 12:21   

Jak myślicie, do Sandero da się to zamontować:
https://www.youtube.com/watch?v=Ihqbk-fU_EA?
Na taki ABS może bym już nie narzekał.
 
velomar 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.0 SCE
Rocznik: 2020
Wersja: Laureate
Dołączył: 12 Lip 2020
Posty: 97
Skąd: Lubelskie
Wysłany: 2020-09-07, 14:05   

laisar napisał/a:
Black Dusty napisał/a:
proponowane 9 lat powinno mu wystarczyć do nauczenia się

Ta "nauka" to zwykłe wyrobienie prostego nawyku naciskania hamulca do oporu i - ociupinkę mniej proste - skupienie się na ominięciu przeszkody.

Tyle że w przypadku starych kierowców - stażowo lub metrykalnie - zastąpienie dawnego, mocno wdrukowanego odruchu nowym może już nie być aż takie proste, bo z biegiem czasu układ nerwowy jednak staje się coraz mniej elastyczny...

W takim przypadku pozostaje już tylko życie z przekonaniem o własnych wybitnych umiejętnościach i jeżdżenie wyłącznie starymi pojazdami.


https://www.youtube.com/watch?v=bxOz6VeP0zs

Kierowca Hyundaya z powyższego filmu (założę się, że tam już na pewno jest ABS) robi wszytko tak, jak mu "fachowcy" kazali, czyli wciska hamulec do oporu, bo przecież ABS zapewni optymalne hamowanie i pozwoli zachować sterowność. I co z tego wyszło?
Gdyby miał pozostałość odruchów wyuczonych na zwykłych hamulcach wiedziałby, że sunie już na zablokowanych kołach (bo ABS "myśli", że auto już stoi) i odpuściłby na chwilę hamulec żeby odzyskać sterowność, o potem zaczął hamować pulsacyjnie. Nie wiem czy by się w końcu zatrzymał (szosa ma tu faktycznie spore nachylenie i jest "szklanka"), ale przynajmniej może nie wpadłby na słup.

Więc gadanie, że z ABS-em zawsze naciskamy pedał do końca z maksymalną siłą jest kłamstwem, a ci którzy je głoszą mają krew tysięcy istnień na rękach.

ABS nie wie wszystkiego o aktualnej sytuacji z samochodem, nawet nie zna jego prawdziwej prędkości (może ją tylko szacować na podstawie sygnałów z obracających się kół i często robi to źle). Nie wie też, co jest pod kołami. Nie wie, czy koło jest na lodzie, czy akurat na chwilę podskoczyło na nierówności i dlatego przestało się kręcić.

Ciągle słyszę o tym omijaniu przeszkody i że to dzięki ABS-owi możemy to robić.
Nie wiem jak Wam, ale mi hamulce służą do hamowania, a od skręcania jest układ kierowniczy. Hamuje się po to, by zmniejszyć prędkość, czy to przed zakrętem, przed skrzyżowaniem czy przed hamującym nagle przed nami innym pojazdem. Omijanie jest przereklamowane i bardzo rzadko jest to opcją w przeważającej większości sytuacji, gdy musimy użyć hamulca. ABS to psucie skuteczności hamulców w imię jakiejś idei, a narzucanie ich siłą przepisami jest terrorem. Ten terror zabija jednych (odbierając im możliwość maksymalnego skrócenia drogi hamowania) w imię ratowania innych (których karygodne błędy czasem naprawi). Mi taki układ nie pasuje.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 348 razy
Wiek: 44
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 16539
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-07, 15:49   

Czy ABS jest system idealnym?

Nie, bo takie nie istnieją - ale jest lepszy niż 99% kierowców.

Kurtyna.

EOT.
 
toka93 


Marka: Dacia
Model: Sandero II Stepway FL
Silnik: 0,9 TCE
Rocznik: 2017
Wersja: Stepway
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 02 Mar 2019
Posty: 1168
Skąd: Radzionków
Wysłany: 2020-09-07, 19:50   

Dalej nie odczekałem się odpowiedzi jak potrafisz pokonać układ ABS przy hamowaniu, gdy jedno z kół jest na innej nawierzchni/inaczej dociążone? ABS to potrafi...
Laisar chyba większość osób ma takie zdanie jak i Ty.

Cytat:
Ciągle słyszę o tym omijaniu przeszkody i że to dzięki ABS-owi możemy to robić.
Nie wiem jak Wam, ale mi hamulce służą do hamowania, a od skręcania jest układ kierowniczy. Hamuje się po to, by zmniejszyć prędkość, czy to przed zakrętem, przed skrzyżowaniem czy przed hamującym nagle przed nami innym pojazdem. Omijanie jest przereklamowane i bardzo rzadko jest to opcją w przeważającej większości sytuacji, gdy musimy użyć hamulca. ABS to psucie skuteczności hamulców w imię jakiejś idei, a narzucanie ich siłą przepisami jest terrorem. Ten terror zabija jednych (odbierając im możliwość maksymalnego skrócenia drogi hamowania) w imię ratowania innych (których karygodne błędy czasem naprawi). Mi taki układ nie pasuje.

Miałem swego czasu przygodę, że z naprzeciwka wyskoczyło mi auto na czołówkę. Wcisnąłem hamulec i odbiłem do rowu(właściwie to wpadłem do rowu dachując) mając jakieś 70-80 km/h. Czy w takim wypadku lepiej wcisnąć hamulec PULSACYJNIE i uderzyć na czołówkę przy prędkości 60? Ja w to szczerze wątpię.

To mniej więcej jakbyś gadał, że ten kto wymyślił pasy to chce ludzi zabić, bo Ty się lepiej złapiesz i lepiej przytrzymasz.


Co do sytuacji z górką i lodem. To akurat dowodzi, że kierowca jest idiotą, a nie że system ABS jest głupi.
_________________
Sprzedaż części nowych i używanych
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 282
Skąd: Mazury
Wysłany: 2020-09-08, 00:47   

Ilu z Was na kursie na prawko uczono awaryjnego hamowania ?
Ilu z Was z własnej woli , bez rzeczywistej konieczności , ćwiczyło awaryjne hamowanie ?
I tu lezy chyba główny problem .
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
Killer King 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 100
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2020-09-08, 06:54   

Oj tam, przyjedziecie z lutym na ferie zimowe w góry ( np. Szczyrk, Przełęcz Salmopolska ) to zobaczycie co to szukanie przyczepności, żeby ABS cokolwiek zrobił.
Zima w górach to obserwowanie drogi i szukanie trakcji. Wystarczy, że przyjedzie taki, co całą zimę na posolonym jeździł i to jeszcze może na letnich. Następnie wszystko sto, bo pod górkę nie umie ruszyć a na śliskim zjechać.
Pierwszy odruch po wyjechaniu na drogę, to rozpędzenie na dwójce, spojrzenie w lutersko, czy nikt nie jedzie i hamowanie, żeby sprawdzić, czy ta piękna czarna droga, to nie tylko warstwa lodu.
Następnie dostosowanie do warunków na drodze.
Kurła podstawa i dla tego Bielsko, Szczyrk i okolice stoją zablokowane w niedziele po południu.
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2020-09-08, 06:56, w całości zmieniany 2 razy  
 
defunk 


Marka: Dacetti
Model: Dusterio
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 11 razy
Wiek: 48
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 464
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-09-08, 09:42   

toka93 napisał/a:
Co do sytuacji z górką i lodem. To akurat dowodzi, że kierowca jest idiotą, a nie że system ABS jest głupi.


A czy właśnie aby się nie radzi, żeby na lodzie zblokować koła -- pod wpływem tarcia powstanie ciepło, lód się możliwie stopi, opona zagrzebie w wytartej koleinie?
 
Killer King 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.2
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Dołączył: 07 Kwi 2019
Posty: 100
Skąd: Bielsko Biała
Wysłany: 2020-09-08, 13:20   

[quote="defunk"] Na filmiku tak zrobili i są efekty.
Jedyny ratunek to szukanie żwiru, trawy lub czegokolwiek na poboczu/chodniku, co złapie przyczepność.
W zeszłej zimy były kilka takich marznących opadów deszczu.

Efekty poniżej - film z zeszłego roku Link Youtube
Ostatnio zmieniony przez Killer King 2020-09-08, 13:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
EBmazur 



Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1,0 SCe
Rocznik: 2018
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 24 Mar 2019
Posty: 282
Skąd: Mazury
Wysłany: 2020-09-09, 00:35   

Cytat:
A czy właśnie aby się nie radzi, żeby na lodzie zblokować koła -- pod wpływem tarcia powstanie ciepło, lód się możliwie stopi, opona zagrzebie w wytartej koleinie?

Gdyby tak było to nie ślizgalibyśmy się po lodzie w butach . A nawet jakby jakimś cudem tak się działo to lód topiłby się za oponą , więc nie miała by się w czym zagrzebywać
_________________
Czerwone jeżdżą szybciej
 
defunk 


Marka: Dacetti
Model: Dusterio
Silnik: 1,6 SCe
Rocznik: 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 11 razy
Wiek: 48
Dołączył: 25 Lis 2017
Posty: 464
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2020-09-09, 09:11   

EBmazur napisał/a:
Cytat:
A czy właśnie aby się nie radzi, żeby na lodzie zblokować koła -- pod wpływem tarcia powstanie ciepło, lód się możliwie stopi, opona zagrzebie w wytartej koleinie?

Gdyby tak było to nie ślizgalibyśmy się po lodzie w butach . A nawet jakby jakimś cudem tak się działo to lód topiłby się za oponą , więc nie miała by się w czym zagrzebywać


Wydaje mi się, że but nie wytwarza tyle ciepła (energii wynikającej z ruchu), ani też nie ma takiej masy. Natomiast substancja (piach, lód) spychany przez koło tworzy przed nim zaspę -- tego jestem pewien.
(Niemniej przyznam, że teoretyzuję, bo chociaż dawno temu udało mi się polecieć do rowu na czarnym lodzie, to w podobnej sytuacji nigdy nie byłem.)
 
HWfreak 


Marka: Renault
Model: Megane
Silnik: 1.6
Rocznik: 2006
Dołączył: 15 Lip 2020
Posty: 56
Skąd: Kraków
Wysłany: 2020-09-09, 09:11   

toka93 napisał/a:
Co do sytuacji z górką i lodem. To akurat dowodzi, że kierowca jest idiotą, a nie że system ABS jest głupi.

dodał bym jeszcze, że systemy ABS w pierwszej kolejności (szczególnie te prostsze i bardziej "prymitywne") mają za zadanie wspomóc hamowanie przy dużej prędkości i utracie przyczepności a nie zatrzymanie nas na lodzie przy prędkości 3-5km/h.
Ja osobiście rzadko kiedy dopuszczam do załączenia się ABS, ale to dlatego, że swego czasu w zimie 2-3 godziny w tygodniu spędzałem na nauce hamowania na granicy przyczepności, hamowania z międzybiegiem, lewą stopą itp. Ale mimo tego, zdarzają się sytuacje, gdzie lepiej jest przypie*** z całej siły w hamulec i skupić się na kontrolowaniu toru jazdy a nie jednoczesnym redukowaniu z międzygazem (żeby nie zerwać przyczepności silnikiem), dohodowywaniu hamulcem i jeszcze szukaniem miejsca, żeby uciec z toru kolizyjnego.
A co dopiero od kogoś kto nigdy nie próbował wymagać czegoś więcej od auta i siebie, a technikę ma gdzieś bo go to nie interesuje.

A i jeszcze co do hamowania pulsacyjnego... Przy ABS to jest bez sensu bo w tych ułamkach sekund gdzie opona traci przyczepność ABS będzie próbował to korygować a kierowca tylko przeszkadzał puszczając hamulec, a bez ABS dalej lepszą techniką jest wymiana opon na lepsze i hamowanie na granicy przyczepności.
 
Prezes 



Marka: Dacia
Model: Duster 2
Silnik: 1.2 TCe
Rocznik: 2017(m2018)
Wersja: Prestige
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 20 Kwi 2010
Posty: 1381
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2020-09-09, 13:29   

Hamowałem kiedyś na lodzie bez ABS, na tym czarnym lodzie.. W Warszawie było na plusie ze dwa stopnie, za miastem jak się okazało był minus. Miałem wtedy Poloneza Caro, droga czarna.. wyjeżdżając z miasta patrzę, co ten przede mną tak zamula, kierunek, redukcja, zmiana pasa i.. jeden raz w życiu wyprzedzałem samochód świecąc kierowcy reflektorami w boczne okno :mrgreen:
Polonez przestał reagować, jakoś go wyprostowałem i pomyślałem, że skoro coś nie halo, zjadę na przystanek sprawdzić o co chodzi. Każda próba wciśnięcia hamulca (ciągle myślałem, że droga jest tylko mokra) powodowała, że samochód zaczynał się okręcać, wyhamowałem biegami - przejechałem w tym czasie ze trzy przystanki autobusowe. Wyszedłem z auta i zaliczyłem fikołka do tyłu - wtedy już wiedziałem o co chodzi i zamarzyłem o termometrze zewnętrznym. Zanim dojechałem do domu, mijałem pełno powgniatanych latarni, skoszonych świateł i barierek.. Tak czy inaczej na tym lodzi ni jak nie dało się wyhamować hamując hamulcem..
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne