DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Diesel czy LPG?
Autor Wiadomość
Endi85 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 MPI + LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 159
Skąd: 100 lica
Wysłany: 2009-03-17, 08:40   

hmmm może się źle wyraziłem chodzi mi o te cykanie właśnie jaksię rozgrzewa na PB to takie pojedyncze a jak przeskoczy na LPG to już seria...
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-03-17, 08:51   

No to mówimy o tym samym. Podobno to jest naturalne działanie sekwencji, przed założeniem już mi to powiedziano. Nie mam porównania z innymi sekwencjami innego producenta ale chyba powinny chodzić tak samo ?

A z ciekawości się spytam jak u ciebie spalanie LPG? też podobnie czy mniejsze?

W moim przypadku może mieć znaczenie to że przesiadłem się z diesla do Pb+LPG i może dlatego nie doznałem szoku akustycznego ;-)
Ostatnio zmieniony przez gigi303 2009-03-17, 08:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
Endi85 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 MPI + LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 159
Skąd: 100 lica
Wysłany: 2009-03-17, 08:59   

w miesice tak 9,5/10 trasa hmmm różnie jak ją troszkę przepałowałem po autostradzie to tak 9 ale jak jechałem do wrocławia w najgorszą śnieżycę, max prędkośćpodróżna 80 km/h to wyszło coś koło 7, tylko że ja mam ciężą nogę imało cierpliwości niestety
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-03-17, 09:03   

ja też miałem ciężką nogę do puki nie pojawiło mi się 18 punktów :mrgreen: :-/
 
Endi85 


Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1,6 MPI + LPG
Rocznik: 2015
Wersja: Laureate
Dołączył: 20 Wrz 2008
Posty: 159
Skąd: 100 lica
Wysłany: 2009-03-17, 09:08   

ja najwięcej pkt złapałem jeżdżąc maluchem, potem była meganka a teraz daćka, po sprzedaniu malucha kontrole i dziwne wpadki sięskończyły przynajmniej narazie :mrgreen:
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2009-03-17, 09:13   

ja niestety wszystkie punkty na dacii za prędkość :-P w poprzednich autach konto czyste :mrgreen:

Teraz staram się być spokojnym kierowcą ;-)
 
Konrad 


Marka: Renault
Model: Laguna Grandtour
Silnik: 1,8 16V + Gaz
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 03 Cze 2008
Posty: 213
Skąd: Powiat Piaseczno
Wysłany: 2009-03-17, 09:25   

Te odgłosy to praca wtrysków gazu. Normalne i idzie się przyzwyczaić.
_________________
Poprzednie auto : Dacia Logan 1,4 MPI B+G.
Obecnie : Laguna II 1,8 16 V B+G
 
marcio 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV Ambiance
Silnik: 1,4 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Ambiance 5 os.
Dołączył: 31 Mar 2008
Posty: 127
Skąd: Zagłębie Dąbrowskie
  Wysłany: 2009-11-22, 19:42   benzyna c/a diesel

Temat dawno "nie raportowany", ale przypomniałem sobie o starej dyskusji na temat wyższości diesla ( szczególnie nie produkowanego już "klekota" ) nad beznyniakiem. Sam problem dziś z Dacią ma niewiele wspólnego, bo jakość paliwa do silników wysokoprężnych musi być nie gorsza, a może i lepsza niż benzyny.
Porównałem sobie natomiast, ile można "zaoszczędzić" kupując diesla. Do porównania przyjąłem wartości cennikowe i katalogowe samochodów z aktualnych danych ze strony Dacii. Porównałem model jaki mam z 1,5 dCI ( 85 KM ), zatem:
- Dacia Logan MCV 1,4 Ambiance kosztuje obecnie 36.050 PLN, ma spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 7,6 l/100 km,
- Dacia Logan MCV z silnikiem 1,5 dCI o mocy 85 KM kosztuje obecnie 46.650 PLN i ma spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 5,2 l/100 km,
- cena paliw: Pb 95 - 4,40 PLN/litr, ON - 3,90 PLN/litr ( różnica to 0,50 PLN/litrze ),
- przyjąłem przebieg 10.000 km ( bo łatwo go zwielokrotnić )

Wynik - na każdych 10.000 km mamy "zysk" na paliwie równy 1316 PLN.

Wynik nie uwzględnia innych mierzalnych i nie mierzalnych wartości mających wpływ na rzeczywistą ocenę tego wyliczenia, od takich jak styl jazdy kierowcy do takich jak ceny przeglądów i różnica w cenie paliwa.
_________________
Marek
Ostatnio zmieniony przez marcio 2009-11-22, 19:44, w całości zmieniany 4 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-11-22, 21:12   

Im tańsze paliwa, tym chyba różnica mniejsza - a co prawda na ON nie spojrzałem, ale "95" dziś na Neste po 4,15...

Bardziej istotne jest jednak co innego: nie wszystko co nawet faktycznie dobre dla kieszeni wychodzi na dobre patrząc na sumaryczne efekty: vide bardzo słuszne "PS" w http://www.daciaklub.pl/f...p?p=42044#42044
 
borys68 


Marka: Kia
Model: cyd kombi
Silnik: 1.6 a/t
Rocznik: 2008
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Kwi 2009
Posty: 219
Skąd: Warszawa Bielany
Wysłany: 2009-11-22, 22:24   

laisar napisał/a:
Im tańsze paliwa, tym chyba różnica mniejsza - a co prawda na ON nie spojrzałem, ale "95" dziś na Neste po 4,15...


Tankowałem wczoraj na Auchanie - 4,07 ... i jak zwykle gęba mi sie cieszyła przy mijaniu Orlenów i innych takich - 4,26, 4,33, itd.
Borys
 
tomi 


Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1,6 SCE 115
Rocznik: 2018
Wersja: Prestige
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 31 Sie 2008
Posty: 314
Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-11-23, 07:27   Re: benzyna c/a diesel

marcio napisał/a:

- Dacia Logan MCV 1,4 Ambiance kosztuje obecnie 36.050 PLN, ma spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 7,6 l/100 km,
- Dacia Logan MCV z silnikiem 1,5 dCI o mocy 85 KM kosztuje obecnie 46.650 PLN i ma spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 5,2 l/100 km,

Porównując ceny samochodów wziąłbym pod uwagę samochód z takim samym wyposażeniem co dizel i z podobną mocą czyli MCV 1,6 Laureate - 39650zł (stosunek cen korzystniejszy).
 
kwak80 
Zielony listek


Marka: Dacia
Model: Logan Van
Silnik: 1,6 MPI
Dołączył: 24 Lis 2009
Posty: 9
Skąd: Krakow
Wysłany: 2009-11-25, 22:36   

wg mnie najbardziej oplaca sie benzyna i zalozenie LPG :) we wszystkich autach tak mam pojemnosci od 1,6- 2,7l V6 i gaz sie zwraca po 32-42tys km w zaleznosci od silnika i instalacji
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4270
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-16, 21:31   

Witam

Pozwole sobie zamiescic moje wyliczenie kosztow zakupu i eksploatacji Stepway 1.6 z LPG oraz 1.5 DCI. Zalozylem swoj przbieg roczny na ok 6300 km wiec stosunkowo niewiele. Nie dodalem do kosztu LPG zwiekszonej ceny przegladu ani przerejestrowania auta na LPG. Samo spalanie. Nie wiem czy realnie zalozylem jego apetyt na paliwo. Moze koledzy mnie w czyms poprawia. Czasem wyniki zaokraglaem lekko w gore.

Sandero Stepway. Kierowca ok 6300 km rocznie. Zalozylem ze cena montazu lpg do stepwaya powinna nie przekroczyc 3100 zl.

Ceny srednie na styczen 2010 r.

PB - 4.3 zl
ON 3.9 zl
LPG 2.2 zl


Miasto:

Stepway DCI - 6.5 l/100 - 26 zl 100km 260 zl 1000 km

Stepway Benz - 9/100 - 39 zl 100 km 390 zl 1000 km

Stepway LPG - 10l/100 - 22 zl 100km 220 zl /1000 km


Trasa:

DCI 5l/100 - 19 zl 100 km - 190 zl 1000 km

Benz 6.5l/100 - 28 zl 100 km 280 zl 1000 km

LPG 8l/100 - 18 zl 100 km 180 zl 1000 km


Warszawa:

10 km dziennie x 30 dni x 11 mcy - 3300 km

Trasa/wakacje:

3000 km



STEPWAY


Benzyna rocznie 2127 zl/ 6300 km

3300 km 1287 zl miasto + 3000 km 840 zl trasa --> 2127 zl


Diesel rocznie 1362/6300 km

3300 km 858 zl miasto + 3000 km 570 zl trasa --> 1428 zl


LPG rocznie 1266 zl/6300 km


3300 km 726 zl miasto + 3000 km 540 zl trasa --> 1266 zl





Roznica diesel/benzyna = 699 zl rocznie na paliwie.

Roznica benzyna/gaz = 861 zl rocznie na paliwie


Cena samochodu 1.6 benz/LPG 42 000 ( koszt lpg 3100 )

Cena samochodu 1.6 benz - 38 900

Cena samochodu 1.5 dci - 43 600


Roznica w cenie:

Diesel do benzyny zakup - roznica 4700 zl

4700 zl / 699 === po 6,7 latach sie zwroci koszt zakupu diesla przy tym samym przebiegu.

Benzynaz + LPG do benzyna - 3100 zl

3100/861 ==== 3.6 roku zwrot kosztow instalacji LPG.
 
Pawlo 


Marka: Dacia
Model: Logan MCV, Dokker
Silnik: 1,5dci, 1,5dci
Rocznik: 2007, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 06 Sty 2008
Posty: 332
Skąd: Kraków
Wysłany: 2010-01-16, 22:47   

Ale czy w tych obliczeniach wziąłeś pod uwagę że autko na LPG też pije benzynke?
Bo w moim poprzednim aucie w zimie to sporo jej szło za nim auto się zagrzało i przełączyło na gaz. Dlatego teraz wybralem diesla.
_________________
Pawlo
Ostatnio zmieniony przez laisar 2010-01-17, 00:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4270
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-16, 23:21   

Pawlo napisał/a:


Ale czy w tych obliczeniach wziąłeś pod uwagę że autko na LPG też pije benzynke?
Bo w moim poprzednim aucie w zimie to sporo jej szło za nim auto się zagrzało i przełączyło na gaz. Dlatego teraz wybralem diesla.


Przyznam sie ze nie wzielem tego pod uwage. Mam w AX tak prosta instalacje LPG ze wymuszam recznie gaz po przjechaniu 1-2 km w zimie, tyle jak poczuje powiew cieplego powietrza z nadmuchu wentylacji. Z nowymi juz sie tak nie da ;-(. Czyli bedzie trzeba w rachunku doliczyc pare zloty na koszt jazdy lpg/benzyna. Co jeszcze wydluzy czas amortyzacji instalacji LPG w samochodzie. Przy moich "szalonych" przbiegach.. ktore nawet niech wzrosna do 10.000 rocznie zakup diesla chyba nie bedzie bardzo oplacalny. Poza tym przyznam sie, ze obawiam sie w stepwayu strasznej mulowatosci jednostki 68 KM.. zas 85 KM nie ma jak na dzien dziesiejszy w Stepway. Ktos z forumowiczow obilczal statystycznie przy jakich przbiegach rocznych zaczyna sie sensowny robic zakup diesla?
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2010-01-17, 01:09   

mekintosz napisał/a:
Ktos z forumowiczow obilczal statystycznie przy jakich przbiegach rocznych zaczyna sie sensowny robic zakup diesla?

Zależy jak długo ktoś chce eksploatować auto.
Przy moich przebiegach (30 tys. km/rok) na samym paliwie zyskuję rocznie ok. 2500 zł.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-17, 02:08   

Cytat:
obawiam sie w stepwayu strasznej mulowatosci jednostki 68 KM

Bez przesady - 68 daje sobie radę z MV-ką (choć faktycznie nie jest to wtedy demon szybkości...), więc ze Stepwayem tym bardziej nie powinno być problemu.

Ale najprościej rozwiać obawy wybierając się po prostu na jazdę próbną [:
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2010-01-17, 08:51   

Przy tak małych przebiegach to i instalacja LPG nie jest opłacalna.

Jeśli masz auto na gwarancji musisz do każdego przeglądu doliczyć 190 zł za przegląd gazu co roku + przegląd techniczny co rok 160zł (co rok 190zł + bon serwisowy :lol: ) plus koszty wymiany świec filtrów i kabli co pewien okres dodatkowo koszt regulacji zaworów co 20-25 tys km (w moim przypadku raz w roku - bez kabli). Dodatkowo auta z LPG nie lubią długich postojów ( tzn autem trzeba jeździć ale to pewnie wiesz)

W okresie zimowym potwierdzam że dłużej czeka się na przełączenie LPG z PB przynajmniej w mojej instalacji Landi Renzo ale zanim odśnieżę auto odmrożę drzwi ( bo w tym roku mi zamarzają) to na postoju silnik już się rozgrzeje w takim stopniu że jak ruszam to się już przełączy - nie zmienia to jednak faktu że przez ten czas wyżłopie PB :mrgreen: 50 zł miesięcznie trzeba założyć na zakup PB ( ja nie dopuszczam jazdy na rezerwie PB)

Reasumując jeśli masz takie przebiegi auta sądzę że wystarczyłoby ci samo PB i silnik 1.4 który nieznacznie mniej pali(nie pamiętam czy w stepwayu dostępny) od 1.6 i rozsądek w jeździe i nie będzie tragedii w ekonomicznej jeździe, jeśli jednak chcesz się cieszyć małym spalaniem to tylko ON.

Ja osobiście mam LPG ale robię rocznie ponad 30 tys. po samym mieście ( może nie jest dużo jeśli patrzeć na przebiegi tych którzy robią trasy)ale LPG szybko mi się zwróciło a na koszty poboczne auto na siebie zarobiło gdybym robił mniej km nie byłoby to kompletnie opłacalne bo oszczędność byłaby znikoma a patrząc na koszty poboczne to śmiem twierdzić że praktycznie żadna
Ostatnio zmieniony przez gigi303 2010-01-17, 09:09, w całości zmieniany 9 razy  
 
Ikarusiarz 


Marka: Dacia
Model: Logan, Logan MCV Outdoor
Silnik: 1.5 dci
Rocznik: 2009, 2017
Wersja: Laureate
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 11 Cze 2009
Posty: 365
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: 2010-01-17, 11:11   

Przestrzegam przed kupowaniem diesli!!! Wraz z małym spalaniem wzrasta apetyt na jazdę :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ja miałem Japończyka Pb + LPG. Robiłem 6700km w roku, czasami dojeżdżałem do pracy do drugiej zajezdni.

Teraz mam Rumunkę, nie dojeżdżam do pracy (idę 8minut piechotą), a od 18 sierpnia przejechałem już 5300km.

Małe spalanie powoduję zachętę do wycieczek, a tankowanie po 1023km powoduję jeszcze większą chęć wyjazdów.

UWAGA: To jest ZARAŹLIWE!!!
 
kakus 


Marka: dacia
Model: Stepway II
Silnik: Tce 90
Wersja: Laureate
Pomógł: 3 razy
Dołączył: 06 Wrz 2009
Posty: 432
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 2010-01-17, 12:56   

mnie sie wydaje ze wyjazdach cena paliwa to jakis maly ulamek kosztow jest.......duzo wiecej kosztuja np... karnety, bilety, noclegi, wyzywienie, i inne uciechy :mrgreen:

no chyba ze ktos jezdzi dla samej jazdy tylko..... :mrgreen:
 
Seal 


Marka: Dacia
Model: Duster 4X2
Silnik: 1,5 dCI 110 KM
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 01 Mar 2009
Posty: 846
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-17, 12:57   

mekintosz napisał/a:
Ktos z forumowiczow obilczal statystycznie przy jakich przbiegach rocznych zaczyna sie sensowny robic zakup diesla?

Dla mnie ok. 20000 km rocznie.
Trzeba też uwzględnić to, że jak się kupi nowe autko (a w szczególności diesla) to jest chęć na zwiększone wypady wiem coś o tym bo robiłem rocznie przez 3 lata po 30 tyś na benzynie.
Zresztą kolega Ikarusiarz o tym wspomina:
Ikarusiarz napisał/a:
Przestrzegam przed kupowaniem diesli!!! Wraz z małym spalaniem wzrasta apetyt na jazdę :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Małe spalanie powoduję zachętę do wycieczek, a tankowanie po 1023km powoduję jeszcze większą chęć wyjazdów.
UWAGA: To jest ZARAŹLIWE!!!
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2010-01-17, 19:49   

Ale z LPG też tak jest mając świadomość taniego jeżdżenia bardzo rośnie ochota na dłuższe i dalsze wypady niekoniecznie tańsze w efekcie końcowym :mrgreen:

Jednakże plusem diezla jest to że nie ma przy nim tylu przygód i jeżdżenia do serwisu jak przy LPG :mrgreen:
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 424 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18091
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2010-01-17, 20:57   

Ależ niektórzy także z gazem nie mieli przygód... (;
 
akifue 


Marka: Dacia
Model: Sandero
Silnik: 1.5 dCi
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 28 Paź 2009
Posty: 22
Skąd: Växjö - Szwecja
Wysłany: 2010-01-18, 00:39   

A to ja właśnie swoją Daćkę kupuję pod kątem długich wycieczek :D
I dla tego diesel - bo robi tysiąc kilometrów na raz i nic.

Mam matiza na gazie - obecnie prawie gazu nie włączam bo silnik jest za zimny - jeżdżę na benzynie.
Nie pamiętam ile razy wymieniam kable wysokiego napięcia - ale zawsze na dłuższe trasy biorę zapasowe - przepalają się,głównie w lecie i w wyższych temperaturach.

W lecie jak się jedzie to trzeba robić przerwy, bo się strasznie silnik grzeje - czuć jak się plastiki topią. Niby chłodzenie ok, ale stan wszystkich gumowych rurek po 160 tys jest tragiczny.

Dużo rzeczy się psuje - dużo częściej niż w matizach nie przerobionych na gaz.

Elektronika sterująca zapłonem przy gazie często dostaje kota. i nic się z tym nie da zrobić. Silnik chodzi nierówno, ma inną kompresję na każdym cylindrze i raczej tak mu zostanie - mechanicy rozkładają ręce.

Wybuchający kolektor ssący. To nawet bywa zabawne - ludzie na przystanku podskakują, ptaki się płoszą. :) Kolektor do wymiany, wszystkie patenty na wentylację nic nie dają, gazonik regulował i mówił że z tym silnikiem to już się nic więcej nie zrobi.

To jak ktoś dalej się przy LPG upiera, to ja myślę że to dla firmy dobry pomysł - zajeździć na śmierć i opchnąć jakiemuś jeleniowi jak będzie miał 100 tys. na liczniku :P

pozdrowionka - jeszcze miesiąc i będzie nowa Daćka :D
Ostatnio zmieniony przez akifue 2010-01-18, 00:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
gigi303 



Marka: Opel
Model: Astra IV
Silnik: 1.7 cdti
Rocznik: 2011
Pomógł: 2 razy
Dołączył: 13 Kwi 2008
Posty: 888
Skąd: W-WA
Wysłany: 2010-01-18, 07:11   

Każdy ma przygody z LPG nawet jeśli mówi że wszystko jest dobrze, a aby wszystko dobrze działało trzeba odwiedzać ASO częściej choćby po to aby dokonywać wymian elementów eksploatacyjnych związanych z używaniem LPG i regulacją samej instalacji która samoczynnie się rozreguluje po jakimś czasie. .
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne