Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-12-16, 13:40
Wentylator nawiewu jest też nazywany wentylatorem nagrzewnicy. Stempik pisząc silnik nagrzewnicy zapewne miał na myśli wentylator nagrzewnicy czyli wentylator nawiewu :)
Ciekawe czemu chce go wymieniać ? Czyżby hałasował ?
U mnie w nowym aucie też hałasował silnik nawiewu. I wiecie co się okazało ?
Mianowicie wentylator nagrzewnicy wygląda tak jak na zdjęciu poniżej.
I w łopatki wentylatora powlatywały liście. Następnie te suche liście przy włączonym wentylatorze stukały, tarły o obudowę konsoli w której zamontowany jest wentylator.
Hałas duży, piski, trzaski - sądziłem również że to łożysko wentylatora - jednak na szczęście okazało się że nie, że to tylko suche liście.
Ten wentylator można wyciągnąć bez demontażu deski rozdzielczej.
Pozycja nie jest wygodna, bo pod deską w nogach pasażera, nad schowkiem jest właśnie ten wentylator. Wyciąga się go naciskając na zaczep widoczny na zdjęciu i przekręca w lewo/lub w prawo. Następnie się go wysuwa i w pozycji zwiniętego pieska, trzymając wentylator w powietrzu nad schowkiem można te liście usunąć.
Ja tak zrobiłem i pełny sukces - wreszcie cisza.
Teraz mam już filtr wstępny (siatka moskitiera na podszybiu) co skutecznie zatrzymuje liście przed wlatywaniem do otworu nawiewu.
nagrzewnica.jpg Wentylator nagrzewnicy
Plik ściągnięto 34217 raz(y) 21,75 KB
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-05-30, 20:04, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-12-16, 19:51
Tak, bo żeby wyciągnąć wentylator i położyć go na stole to niestety trzeba deskę rozdzielczą wymontować, a przynajmniej ją parę centymetrów odsunąć od szyby.
Natomiast aby wyczyścić wentylator z liści to nie trzeba demontować deski rozdzielczej, można to zrobić leżąc po stronie pasażera, głową pod schowkiem - rękoma można wtedy wysunąć wentylator tak jak to opisałem powyżej.
Nie, nie hałasuje. W zasadzie nie wydaje żadnych dzwięków. Mam napięcie na wtyku wpiętym w regulator obrotów, więc zasilanie chyba do niego dochodzi, ale nie działa.
Jeśli jest tak jak napisałeś to może nie trzeba będzie zdejmować deski ale starczy ją odkręcić i odsunąć.
Ostatnio zmieniony przez stempik 2009-12-17, 23:07, w całości zmieniany 3 razy
A na najszybszym biegu też nie działa wentylator ?
Nie działa
jackthenight napisał/a:
ale może tylko wtyczka od wentylatora się wysunęła
Nieżle by było, ale jak znam życie to przyczynę znajdę zaraz po wyjęciu deski :)
Nawiew zdychał mi już od ponad miesiąca, i co ważne stopniowo. więc może ?
Ostatnio zmieniony przez stempik 2009-12-17, 23:42, w całości zmieniany 1 raz
I już działa.
Jak się okazało do wymiany był przekażnik. Koszt naprawy 12 zł. Co prawda nie oryginalny ale z Fiata bo taki był pod ręką.
Będę musiał się przełamać bo przekażnik 40A, zamieniłem na 30A
Ostatnio zmieniony przez stempik 2009-12-18, 11:32, w całości zmieniany 3 razy
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2009-12-20, 12:25
Bezpiecznik jest 30 A to i przekaźnik na upartego może być 30 A.
Ale skoro przekaźnik był uszkodzony to jakim cudem miałeś napięcie na przełączniku regulacji obrotów wentylatora ?
Ze schematów wynika, że napięcie przekazuje przekaźnik na pokrętło regulacji obrotów wentylatora, a później na opornicę(biegi 1 do 3, 4 bieg bez opornicy) i na wentylator.
Zresztą zobacz sam na schemacie :
wentylator.JPG
Plik ściągnięto 746 raz(y) 75,43 KB
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2009-12-20, 12:28, w całości zmieniany 1 raz
Tobie ufam i koledze który to sprawdzał też ufam (bo od 20 lat ma własny warsztat elektromechaniczny).
No i mam problem bo w zasadzie obaj racji mieć nie powinniście.:))
Ale widziałem jak kontrolka włączona pomiędzy żółty - najgróbszy przewód w konektorze połączona z masą auta zaświeciła, .... stąd pewnie pomysł na wyjęcie silnika.
Ostatnio zmieniony przez stempik 2009-12-20, 21:44, w całości zmieniany 2 razy
Wysłany: 2017-10-17, 13:15 Jak się dostać do wentylatora nawiewu?
Witam,
muszę się dostać do wentylatora, coś go najpierw zablokowało, a teraz, kiedy znów zaczął działać, coś strasznie terkocze. Prawdopodobnie naleciało tam jakiś liści etc.
Może ktoś już próbował się tam dostać.
Liczę na pomoc,
pozdrawiam.
_________________ Mam ochotę na .... Dustera ;)
Zafiltrowany, zaczujnikowany wstecz.
Podepnę się do tematu , proszę o pomoc. Mam wersję angielską , ostatnio mój nawiew zaczął buczeć, zwłaszcza na największym biegu. Chciałem sprawdzić czy może nic nie wpadło do wentylatora , jednak nie wiem jak go zdemontować. On jest u mnie od strony kierownicy , nurkując pod nią widzę ten wentylator jednak nie mam pojęcia jak jest zamontowany , na czym się trzyma ani jak się do niego dobrać.
Czy wiatrak do europejczyka różni się od wersji angielskiej ? Takie coś usłyszałem od mechanika , że gdybym założył wiatrak od wersji europejskiej to będzie wiać w przeciwną stronę tzn nie do kabiny ? 🤔
Mam prośbę o pomoc. Wentylator w Lodgy przestał działać.
Bezpiecznik jest ok., przekaźnik zamieniłem z przekaźnikiem ogrzewania tylnej szyby, na włączniku dioda kilmatyzacji świeci się przy każdym położeniu więc pewnie rezystor jest ok. pozostało mi sprawdzenie wtyczki wentylatora ale nie mogę jej znaleźć. Ktoś podpowie w którym ona jest miejscu?
Ja już sobie poradziłem, niestety u mnie wentylator do wymiany.
Poniżej instrukcja wyjęcia wentylatora z lodgy.
1. Ściągamy schowek od strony pasażera. Żeby go zdjąć należy wybić 2 trzpienie na których on się obraca.
2. Przez dziurę po wyjęciu schowka zobaczymy wentylator. Należy odłączyć kostkę. Za pomocą zwykłej żarówki 12v sprawdzamy czy do kostki dopływa prąd. Trzeba pamiętać żeby włączyć przełącznik. Gdy żarówka zaświeci znaczy że prąd do wentylatora dopływa i awarii uległ San wentylator.
3. Wentylator jest przykręcony trzema wkrętami które mają łeb pod klucz nasadowy 5.5. po odkręceniu wkrętów wentylator bardzo łatwo jest wyjąć na zewnątrz.
Cała czynność jest bardzo prosta i nawet laik sobie poradzi.
Ostatnio zmieniony przez patrik2 2023-05-28, 19:00, w całości zmieniany 1 raz
Silnik wentylatora chciałem oddać do naprawy do serwisów które zajmują się przezwajaniem silników elektrycznych. Byłem w 3 miejscach w Warszawie, niestety nikt się nie chciał tego podjąć.
Postanowiłem więc samemu przyjrzeć się problemowi, okazało się że zawiesiła się szczotka, zmieniłem sprężynkę dociskającą szczotkę na mocniejszą i wentylator działa.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum