DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: laisar
2008-12-16, 00:48
Usterki, awarie, naprawy.
Autor Wiadomość
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-02-18, 10:45   

Akon a co się zepsuło w tym rozruszniku ?
Sam silnik ? czy elektromagnes ? czy bendix ? czy coś innego ?
Kręcił rozrusznik a nie kręcił silnikiem ? Czy nie kręcił w ogóle rozrusznik ?
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-02-18, 10:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
DrOzda 



Marka: Dacia
Model: Lodgy
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 85 razy
Dołączył: 12 Maj 2010
Posty: 3763
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-02-18, 10:45   

Jeszcze tylko pytanie co się stało w starym rozruszniku że wymagał aż wymiany ?
Może spaliło się uzwojenie a może wystarczyłoby tylko wymienić szczotki ?
Niestety obecne pokolenie mechaników jest przyzwyczajone do metody "nie działa - wymień".
 
DUCATI 



Marka: DACIA
Model: LOGAN
Silnik: 1.6
Rocznik: 2005
Wersja: Ambiance
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 887
Skąd: POZNAŃ
Wysłany: 2011-02-18, 16:29   

Ceny...
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 814
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-02-20, 19:53   

Ja dziś właśnie dostałem kamieniem w szybę. Jest odprysk i pajęczynka w koło :-/
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2011-02-20, 20:39   

Jeśli nie jest to większe niz 5 zł, zbyt blisko krawędzi, w polu widzenia kierowcy, to za około 100 zł można zakleić. Ja kleiłem http://www.daciaklub.pl/f...p?p=79423#79423
 
matucha 



Marka: Skoda / VW
Model: Rapid / Up!
Silnik: 1,0 TSI / 1,0 MPI
Rocznik: 2019/2017
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 24 Maj 2010
Posty: 814
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-02-20, 21:38   

Jest wielkości 20-groszówki. Mam ubezpieczenie Auto-szyba, tylko nie chce mi się jeździć ztym po prostu.
_________________
Było Sandero Stepway 1,6MPI + LPG 2010 i Logan MCV 1,6MPI + LPG 2012
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2011-02-20, 21:50   

Mnie też się nie chciało "jeździć" i naprawiać z AC. Naprawa trwała około godziny.

Jak masz auto-szybę (nie wiem na jakich warunkach), to raczej wykorzystaj to. Szyba może, ale nie musi pęknąć (ale tego już nikt nie przewidzi).
 
Alien 



Marka: FSO / TOYOTA
Model: Caro i Corolla
Silnik: 1.6GLE i 1.4VVTi
Rocznik: 1992 i 2001
Dołączył: 26 Cze 2009
Posty: 153
Skąd: ze Śląska
Wysłany: 2011-02-22, 15:17   

Panowie, Panowie ale proszę nie psuć statystyk w tym poście - tu się pisze a awariach a nie o zdarzeniach losowych :-P
oczywiście żartuję ale muszę napisać że Dacki, po śledzeniu forum spisują się naprawdę doskonale - w wolnej chwili polecam forum Klubu Hyundaia, i zakładkę dla właścicieli i30 - galopująca rdza w autach które opuściły salon rok wcześniej, choć są i przypadki że korozja wyłazi po 2-4 miesiącach! I to nie jednostkowe przypadki tylko właściwie wszyscy o tym piszą. To jest dopiero problem :-/
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-03, 14:11   

Wczoraj wymiana sworzni wahaczy. Przebieg 81.000 km. Cena 345 zł z ustawieniem zbiezności.

Przednie zwieszenie było robione co roku, w tym sworznie i końcówki.

Szwankuje układ kierowniczy-będzie kolejna naprawa maglownicy.

Terkocze sprzęgło.

Wysiadły podświetlenia panelu nawiewów i przycisków.

Zaczymam przeżywać coraz większe rozczarowania nawracającymi awariami tych samych elementów.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-03, 23:52   

A te sworznie i końcówki to oryginały czy jakieś zamienniki?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-04, 00:14   

Kratylos napisał/a:
Konrad napisał/a:
sworzeń jest wbity w wahacz i jest wymienny

fabryczne wahacze maja sworznie wprasowane, oczywiscie mozna na sile mlotkiem je wybic a potem nowy równie elegancko tam u miescić ale kwestija jaka bedze wytrzymałość tak zamocowanego sworznia.

Znalazłem! (:

Nota Techniczna nr 5114A podaje sposób wymiany sworznia (ref. 401604793R - 205 zł brutto) oraz twierdzi, że można to uczynić to wyłącznie jeden raz, właśnie ze względu na brak wystarczającej wytrzymałości wahacza po powtórce.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2011-03-24, 12:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-09, 18:53   

Kratylos napisał/a:
mysle ze kolega uzywa jako czesci zamiennych nie zbyt wyszukanych zamiennikow
1. raz wymienilem koncowki przy przebiegu 48.000 teraz 86.000 i sa ok
raz wyminilem lozysko przy 45.000 teraz nie mam problemu
i raz wymienilem lacznik stabilizatora
wszstko czesci orginalne
a jakis rok temu wymienilem wahacz na zamienik bo mialem wybity sworzen i juz czuje ze sworzen znow nadaje sie do wymiany..
jak kupujemy czesc 3x tansza to 3x krocej na niej pojezdzimy...


A ja myślę, że MCV jest większy i cięższy od sedana a elementy zawieszenia ma takie same więc się częściej zużywają...
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
 
stempik 



Marka: dacia
Model: logan
Silnik: 1,4mpi
Rocznik: 2005
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 7 razy
Dołączył: 02 Maj 2008
Posty: 698
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-03-10, 12:29   

Kratylos napisał/a:
a jakis rok temu wymienilem wahacz na zamienik bo mialem wybity sworzen i juz czuje ze sworzen znow nadaje sie do wymiany..
jak kupujemy czesc 3x tansza to 3x krocej na niej pojezdzimy...


Przy obliczeniach nie został ujęty współczynnik zdziurawienia łódzkich ulic :mrgreen:
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-10, 21:39   

Kratylos napisał/a:
stempik napisał/a:
Kratylos napisał/a:
a jakis rok temu wymienilem wahacz na zamienik bo mialem wybity sworzen i juz czuje ze sworzen znow nadaje sie do wymiany..
jak kupujemy czesc 3x tansza to 3x krocej na niej pojezdzimy...


Przy obliczeniach nie został ujęty współczynnik zdziurawienia łódzkich ulic :mrgreen:


oj tak tak inflancka przy zagajnikowej to horrror a co dzien tam jade do pracy


Hm... Ponoć logana zaprojektowano na kraje trzeciego świata...
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-10, 21:44   

Ale z tego może wynikać jedynie - faktycznie obecna - ponadprzeciętna dzielność terenowa, a nie niezniszczalność (;

A już zwłaszcza, jak pisze Kratylos, po zastosowaniu niefabrycznych zamienników - trudno o ich jakość oskarżać akurat Dacię...
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-10, 22:14   

laisar napisał/a:
Ale z tego może wynikać jedynie - faktycznie obecna - ponadprzeciętna dzielność terenowa, a nie niezniszczalność (;

A już zwłaszcza, jak pisze Kratylos, po zastosowaniu niefabrycznych zamienników - trudno o ich jakość oskarżać akurat Dacię...


Cóż, FABRYCZNE tylne amortyzatory rozsypały mi się po pół roku (wymiana na gwarancji), a FABRYCZNA koncówka prawa poszła po 17 tysiącach km. (gwarancja), FABRYCZNE sprzęgło terkocze od dwóch lat, a FABRYCZNA maglownica złapała luzy przy 80 tys. km. FABRYCZNY termostat wytrzymał mniej 40 tys. km. O FABRYCZNYCH tulejach i sworzniach nawet nie wspomnę...

Uwaga! Trwałość NIEFABRYCZNYCH elementów zawieszenia wcale nie jest gorsza. Fabryczne czy nie fabryczne lecą do diabła mniej więcej co roku.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Ostatnio zmieniony przez jan ostrzyca 2011-03-10, 22:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-18, 14:13   

Być może faktycznie niezbyt jasno to napisałem, ale w efekcie zupełnie się nie zrozumieliśmy - spróbuję więc jeszcze raz (:


Z "przystosowanie do kiepskich dróg" nie musi wynikać super-trwałość - i w Daciach rzeczywiście raczej nie wynika. Wydaje się bowiem, że producent postawił z jednej strony na własności trakcyjne (prześwit, skok zawieszenia), z drugiej na łatwość naprawy, a z trzeciej - na stosunkowo niewysoką cenę. Ale ponieważ jednak "trójkąt ograniczeń" obowiązuje właściwie w każdej dziedzinie życia, więc poszkodowana jest właśnie trwałość...

...Co jednak można oczywiście dość łatwo w pewnym zakresie zmienić: zamiast kupować co roku silentbloki za 20zł/szt., można spróbować zamontować super-markowe za 50. I jakkolwiek daleki jestem od głębokiego przekonania, że cena zawsze i idealnie odzwierciedla różnice w jakości (czego dowodzi wybór przeze mnie Dacii), to jednocześnie sądzę, że zazwyczaj jakiś związek jednak występuje - powinny więc pewnie wytrzymać te 1,5-2x dłużej.

Czy satysfakcjonowałby Cię, janie ostrzyco, ten nawet - przyjmijmy - 100% przyrost trwałości? <;

Bo jeśli tak, to można by pójść jeszcze dalej, i wymienić wszystkie - bądź chociaż niektóre - "marne" (bo tanie, bo proste, bo stare) rozwiązania Dacii na, być może faktycznie, lepsze, np prawdziwie renówkowe. No ale... "Nie ma darmowych obiadów" - w efekcie końcowym dostaniemy więc np... Scenica czy inne Kangoo, z wszelkim dobrodziejstwem inwentarza. Czyli razem z cenami - zakupu, serwisowania, części...

To właściwie czemu wziąłeś Daćkę? Czyżbyś liczył na cud, że będzie piękną, mądrą, zdrową i bogatą księżniczką? <;
* * *

Druga kwestia: ja nie twierdziłem, że części fabryczne są lub nie są trwalsze od niefabrycznych - a jedynie, że bezsensowne jest krytykowanie producenta auta, że te drugie są marne...
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 425 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18100
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2011-03-18, 14:25   

61134 km: na przeglądzie okazało się, że trzeba wymienić (100 zł) tym razem drugi, lewy wahacz (260 zł, z okazji tulei), końcówkę stabilizatora z tej samej strony (150 zł) oraz... żarówkę oświetlenia tablicy rejestracyjnej z tyłu (3 zł). Ceny promocyjne.
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-18, 18:55   

laisar napisał/a:


Czy satysfakcjonowałby Cię, janie ostrzyco, ten nawet - przyjmijmy - 100% przyrost trwałości? <;




Oczywiście. Tylko skoro fabryczne części i podzespoły poddają się po kilkunastu/kilkudziesięciu tysiącach km, to ile by kosztowały w ASO "oryginalne" częsci które wytrzymają 100% dłużej? Jeśli dwukrotność cen z ASO to by wyjaśniało zagadkę dlaczego nie ma ich na rynku...

Sprecyzuję: ile w ASO ma kosztować maglownica, która wytrzyma 100 % dłużej niż fabryczna? 8 a może 10 tys. zł?
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
Ostatnio zmieniony przez jan ostrzyca 2011-03-18, 19:00, w całości zmieniany 10 razy  
 
jackthenight 



Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os.
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 3233
Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-03-18, 19:40   

Ale Janie jesteś akurat wyjątkiem, a jak wiemy jedna jaskółka wiosny nie czyni - u pozostałych fabryczne części wytrzymują zdecydowanie najdłużej. Ja już auto posiadam 3 lata, przejechałem nim dopiero 25tyś. i nic się jeszcze nie zepsuło. Sądzę że następne dwa lata przejeżdżę jeszcze bez żadnych awarii - a jak już wymienię po 5 latach w ASO jakąś uszkodzoną część to jestem pewny, że tyle czasu co fabryczna na pewno nie wytrzyma.
Może twoją MCV-kę akurat składali po pijanemu w fabryce, może części również montowali jacyś praktykanci ale przypadki niestety się zdarzają.
_________________

Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-03-18, 19:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-18, 19:55   

jackthenight napisał/a:
(...) Ja już auto posiadam 3 lata, przejechałem nim dopiero 25tyś. i nic się jeszcze nie zepsuło. (...)

No to gratulacje. To samo mogli powiedzieć użytkownicy Ład 2107, Skód 135 i Dacii 1310. Jeśli Dacia by Renault w XXI w. ma trzymać standarty jakości jak fabryki Nikolaii Caucescu w latach '80 słusznie minionego wieku to pogratulować. Ponownie.

P.S Moja cyganka jeszcze nie rdzewieje. I to jest jakiś plus...
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
 
wox 


Marka: Renault/Suzuki
Model: Espace/Jimny
Silnik: 1,6 TCe/1,3
Rocznik: 2016/2012
Pomógł: 16 razy
Dołączył: 29 Gru 2007
Posty: 1411
Skąd: Nowy Sącz
Wysłany: 2011-03-18, 20:06   

No to ja przelicytuję: 3 lata skończone, ale 90 tys. km przekroczone - zero napraw
 
jan ostrzyca 


Marka: FIAT
Model: Doblo
Silnik: 1.4 FIRE
Pomógł: 11 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 2127
Skąd: Lublin
Wysłany: 2011-03-18, 20:11   

wox napisał/a:
No to ja przelicytuję: 3 lata skończone, ale 90 tys. km przekroczone - zero napraw


To jest argument. Będzie jeszcze lepszy przy przebiegu x2 i x3.
_________________
MCV RED ROOSTER 2007 1.6 MPI+LPG, 87 km, 7 os.113 000 km
MCV SILVER BULLET 2012 1.6 MPI+fabryczny LPG, 84 km, 7 os. 104 000 km
FIAT DOBLO RED SKIN 2017 1.4, LPG Tartarini 95 KM, 7 os., 150 000 km
DUSTER PRESTIGE SNOW WHITE 1.0+LPG 60 000 km
 
lep 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.5 dCi 90 FAP
Rocznik: 2011
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 12 Lis 2010
Posty: 89
Skąd: DG
Wysłany: 2011-03-18, 20:25   

Na awaryjność samochodu ma wpływ wiele czynników, o których czasem się zapomina.
Sama technika jazdy może prowadzić do spustoszenia. Zwieszenie na polskich drogach
to daje znać o sobie bardzo szybko i tu nie dopatrywał bym się słabości daci.
Nawet wielokrotna wymiana tych samych elementów o niczym nie świadczy bo
przyczyną może być kiepski mechanik lub kiepskie montaż. I wcale nie chodzi
o to że oryginalne są dużo lepsze. Zawsze starałem się sam naprawiać usterki w swoim
poprzednim aucie i wiem że trzeba się przyłożyć do pracy, nasmarować, dokręcić
z odpowiednimi momentami śruby itd. W warsztatach mechanik nie wkłada w tą prace
serca :-) to jest po prostu kolejny złom do naprawy. Nie wiem czy w wersjach benzynowych
są osłony silnika od spodu bo już samo to rozwiązanie ograniczy dostęp wilgoci i w konsekwencji kolejne uszkodzenia. Czasami taki właściciel ma auto i szanuje a nie ma pojęcia
że synalek uczestniczy w rajdach na setkę pod nieobecność taty. O auto trzeba dbać tak jak o konia dawniej :-) bo my siedzimy a ono nas wiezie niezależnie od pogody.
 
Beckie 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2008
Wersja: Arctica 5 os.
Pomógł: 22 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 2064
Skąd: Poznań
Wysłany: 2011-03-18, 20:32   

lep napisał/a:
Nie wiem czy w wersjach benzynowych
są osłony silnika od spodu

W 1.6 MPI jest.

U mnie 65 000 km na liczniku i mimo iż zawieszenie nie jest specjalnie pieszczone pokonywaniem przeze mnie nierówności, póki co nie ma żadnych niepokojących objawów. A do tej pory nie było nic wymieniane.
_________________
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne