Dzisiaj padła tylna wycieraczka. Nie reaguje na przełączanie także w pozycji ze spryskiwaniem.
Ale działa spryskiwacz, przełączanie komputera pokładowego i przednie wycieraczki, działa także światło wstecznego biegu. W związku z tym bezpiecznik musi być dobry (z resztą zlokalizowałem i sprawdziłem).
Cz macie jakieś sugestie na szybko? Akurat przed świętami musi coś nawalić... nie bardzo mam czas żeby rozbierać przełącznik.
Rozebrałem osłonę kierownicy ale trochę nie wiem o które 2 śruby chodzi żeby odpiąć przełącznik. Czy pilot do radia jest zamontowany osobno czy trzeba go też zdemontować?
Czy może lepiej najpierw sprawdzić silnik wycieraczki?
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1955 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-12-22, 11:45
Według mnie do sprawdzenia silniczek wycieraczek. Rozbierz tylną klapę i ustaw przełącznik ich pracy na włączony. następnie sprawdź czy do silniczka wycieraczek dochodzi 12v jak dochodzi to do wymiany jest silniczek wycieraczki, manetka raczej sie nie rozsypała przynajmniej nie słyszałem o takim przypadku
Dzięki, a tam jest jeszcze jakiś przekaźnik pod maską do tylnych wycieraczek?
Może coś z nim? Nie mam schematu do Sandero II.
Próbowałem zdjąć tą osłonę z tyłu ale widzę, że poza śrubami trzymają ją jeszcze jakieś spinki. Jest za zimno i na 100% popękają przy wyjmowaniu. Wolę się na razie wstrzymać.
Marka: Dacia
Model: LOGAN MCV II
Silnik: 0,9Tce 121KM@186Nm
Rocznik: XII 2017
Wersja: Stepway Outdoor Pomógł: 52 razy Dołączył: 21 Mar 2017 Posty: 1955 Skąd: Ząbki
Wysłany: 2018-12-22, 12:17
Zdjęcie osłony klapy bagażnika zajmuje 30 sekund a same spinki są o dziwo bardzo wytrzymałe i ani razu nie udało mi się uszkodzić choćby jednej a czesto rozbierałem klapę w MCV II i w Lodgy. Podaję 2 linki na szybko nie widziałem nic na temat przekaźnika tylnej wycieraczki ale może jak spokojnie wszystko się przejrzy to coś będzie na ten temat.
Nie wiem jak w sandero II jest ale w jedynce z tego co widzę w opisie jest bezpiecznik oznaczony F27 - 20A - Bezpiecznik: silnika wycieraczki tylnej szyby (211) i jest on tylko i wyłącznie do tylnej wycieraczki wiec warto sprawdzić czy u Ciebie taki występuje i czy jest sprawny.
Ostatnio zmieniony przez dudu$ 2018-12-22, 12:20, w całości zmieniany 1 raz
To super że się łatwo zdejmuje. Spróbuję jeszcze dzisiaj zmierzyć napięcie przy silniku. Jeśli chodzi o bezpieczniki to wg instrukcji jest wspólny bezpiecznik nr 17 "Wsteczny bieg, wycieraczka" - biały więc z tego co widziałem 1.5A (?). Po jego wyjęciu nie działała pompa spryskiwacza tylnego oraz światło cofania (w domyśle pewnie także silnik wycieraczki). Sprawdziłem - bezpiecznik jest sprawny. Nie mam niestety żadnego spisu bezpieczników pod maską ale zakładam że jeśli nie ma tam przekaźnika tylnej wycieraczki to poza silnikiem tylko manetka zostaje do sprawdzenia.
Sprawdziłem miernikiem napięcie na wtyczce przy silniku wycieraczki tylnej.
Są tam 3 przewody czerwony, środkowy szary, czarny. Na włączonym biegu wycieraczek nie ma napięcia 12V - pomiędzy żadnym z przewodów.
Natomiast między czarnym i środkowym-szarym jest stałe napięcie 4,65V (niezależnie od pozycji manetki). Oczywiście wszystko przy przekręconym kluczyku. Nie wiem jak to interpretować, nie jestem elektrykiem...
Mam wielką prośbę o poinstruowanie mnie w przeprowadzeniu testu silnika tylnej wycieraczki. Chciałbym przy pomocy 12V akumulatora sprawdzić na krótko działanie wycieraczki aby wykluczyć jej awarię. Na podstawie schematu wygląda, że podpięcie dwóch skrajnych pinów nie ruszy wycieraczki - jest jeszcze ten kabel sterujący (środkowy, jak rozumiem sterujący wewnętrznym przekaźnikiem). Proszę instrukcję czy mam podać jednocześnie 12 V na dwa piny (+ i sterujący)? Czy pin 1 na schemacie to masa (jaki kolor kabla jest tam masą)? Nie jestem do końca biegły w czytaniu schematów elektrycznych natomiast przy odpowiednim poinstruowaniu poradzę sobie z samym testowaniem.
OK. poradziłem sobie. Wykluczyłem awarię silnika wycieraczki - podpięty na krótko pracuje prawidłowo. Wychodzi na to, że jest problem po drodze i nie ma zasilania na kostce.
Na schemacie jest widoczny bezpiecznik 1016 (F27) tylko nie mam pewności czy występuje w nowym Sandero (bo jeśli się nie mylę schemat chyba dotyczy poprzedniej wersji pojazdu). W mojej instrukcji pojazdu tylna wycieraczka jest na wspólnym bezpieczniku ze światłem biegu wstecznego (nr 17, 15A) a światło oraz czujniki cofania zasilanie z + działają bez problemu.
Manetkę raczej też wykluczam bo przy załączeniu funkcji wycieraczki tylnej słychać cyknięcie jakiegoś przekaźnika po lewej stronie pod kokpitem. O co tu może chodzić?
Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2019-04-02, 10:53, w całości zmieniany 1 raz
cyknięcie przekaźnik słychać znaczy że on niby załącza więc wychodzi że albo sam przekaźnik do końca jednak nie przekazuje albo wiązka pomiędzy przekaźnikiem a silnikiem jest gdzieś przerwana
cyknięcie przekaźnik słychać znaczy że on niby załącza więc wychodzi że albo sam przekaźnik do końca jednak nie przekazuje albo wiązka pomiędzy przekaźnikiem a silnikiem jest gdzieś przerwana
Tylko co to za przekaźnik i gdzie schowany? Jeszcze dzisiaj dla zasady zdemontuję manetkę i sprawdzę przewody. Przy okazji rozepnę akumulator żeby zresetować komputer. Jeszcze przypominam sobie, ze w dniu kiedy przestała działać wycieraczka, wyzerował mi się zegar na tablicy. Może to świadczyłoby o jakimś zwarciu? Na kablu w kostce przy wycieraczce 12 V nie ma...
Wg niego włącznik na manetce podaje napięcie na pin A2 czarnej wtyczki UCH - http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=11906 - a moduł następnie zasila samą wycieraczkę z pinu D4 wtyczki beżowej.
Kiedy wycieraczka po pełnym cyklu pracy wraca do położenia pierwotnego - podaje napięcie na pin A6 czarnej wtyczki, żeby UCH mogło ją wyłączyć w przypadku wyłączenia pokrętła manetki.
Pomiędzy modułem a wycieraczką przewody przechodzą jeszcze przez złączkę, umieszczoną gdzieś pod plastikiem lewego tylnego słupka (nad lampą tylną) - pin 15 to zatrzymanie wycieraczki, a pin 16 to jej zasilanie.
Zaraz obok znajduje się także punkt masy, do którego podłączony jest minus wycieraczki.
Skoro działają wycieraczka, manetka, i samo UCH (którego częścią jest faktyczny przekaźnik), to trzeba sprawdzić wtyczki i przewody, bo to któreś z nich musi być winne.
No właśnie przeanalizowałem schemat dla mojego modelu i też mam podejrzenie co do wtyczek. Sprawdzę na przewodach wtyczki w bagażniku - znalazłem jedno połączenie oznaczone na schemacie R297. Nie wiem czy to ta wtyczka w bagażniku czy tak jak wspomniałeś gdzieś wcześniej na słupku. Będę szukał napięcia.
Do modułu UCH dostanę się od spodu pod kierownicą?
Tak - na rysunku wygląda, że na słupku, dlatego tak to opisałem, ale może to tylko wina perspektywy i naprawdę znajduje się na burcie? Widziałeś naocznie, to wiesz lepiej (:
sobol1976 napisał/a:
Do modułu UCH dostanę się od spodu pod kierownicą?
Tak jak podejrzewałeś, winny jest złamany przewód właśnie w peszlu elastycznym (foto).
Przewody są bardzo sztywne i mocno napięte, przy każdym zamknięciu bagażnika są łamane - nie wiem dlaczego w tym miejscu zastosowano taki rodzaj materiału.
Teraz mam problem czy w ogóle jest jakaś metoda by to połączyć bez wyciągania wiązki.
Macie jakaś w miarę prostą propozycję, która będzie trwała?
Dziękuję wszystkim zaangażowanym za pomoc. Wycieraczka już działa. Zamiast lutowania założyłem jednak łącznik izolowany bo nie miałem szansy w dzisiejszym wietrze lutować.
Łącznik trzyma, dodatkowo zaizolowałem cały odcinek kabla taśmą. Myślę że trochę posłuży a w razie czego polutuję. Teraz wiem gdzie szukać :)
Po 3 tygodniach niestety złączka zaciskowa puściła - tam jest wszystko tak naprężone, że dosłownie wyrwało przewód po kilkunastu otwarciach bagażnika. Nie ma zbyt dużego pola manewru jeśli chodzi o poprawienie luzu wiązki bo wszystko jest owinięte izolacją łącznie z plastikowymi łącznikami do karoserii.
Jako że wczoraj była idealna pogoda na lutowanie za zewnątrz, załatwiłem sprawę (mam nadzieję :) ostatecznie, dolutowując dodatkowy przewód i izolując wszystko taśmą. Teraz przy otwieraniu bagażnika dodatkowy przewód będzie kompensował naprężenia w wiązce.
Ostatnio zmieniony przez sobol1976 2019-04-27, 10:43, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum