W zeszłym tygodniu daćka doznała pierwszej "poważniejszej" awarii - puściło uszczelnienie lewej półosi od strony skrzyni biegów, co spowodowało wyciek olejku z przekładni. Naprawa nie wymaga co prawda większego majstrowania przy skrzyni, a jedynie wyjęcia półosi, ale poczułem się zmobilizowany (;
Zakupiłem zatem koła zębate 5 biegu o indeksie 47/31 (fabrycznie było 39/32) i dziś zostały zamontowane.
Efekty - idealnie zgodne z planem! C: Czyli spadek obrotów silnika o 20% przy tej samej prędkości auta lub o 25% większa prędkość przy takich samych obrotach jak przed zmianą.
W liczbach bezwzględnych wygląda to tak, że fabrycznie prędkość autostradowa 140 km/h wymagała 4000 obr/min, a po modyfikacji jest tylko nieco ponad 3200 obr. Znacząco przekłada się to spadek na hałasu - oraz zużycia paliwa. (Z szybkich pomiarów wynika, że różnica w spalaniu jest podobnej wielkości jak zmniejszenie obrotów, ale przetestuję dokładniej przy okazji dalszych wyjazdów).
Kółka zębate kosztowały mnie 200 zł, a wymiana w warsztacie niezależnym - drugie tyle (w ASO wychodzi podobnie).
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-03, 18:58 Re: MAM!
laisar napisał/a:
W zeszłym tygodniu daćka doznała pierwszej "poważniejszej" awarii - puściło uszczelnienie lewej półosi od strony skrzyni biegów, co spowodowało wyciek olejku z przekładni. Naprawa nie wymaga co prawda większego majstrowania przy skrzyni, a jedynie wyjęcia półosi, ale poczułem się zmobilizowany (;
Zakupiłem zatem koła zębate 5 biegu o indeksie 47/31 (fabrycznie było 39/32) i dziś zostały zamontowane.
Efekty - idealnie zgodne z planem! C: Czyli spadek obrotów silnika o 20% przy tej samej prędkości auta lub o 25% większa prędkość przy takich samych obrotach jak przed zmianą.
W liczbach bezwzględnych wygląda to tak, że fabrycznie prędkość autostradowa 140 km/h wymagała 4000 obr/min, a po modyfikacji jest tylko nieco ponad 3200 obr. Znacząco przekłada się to spadek na hałasu - oraz zużycia paliwa.
Rewelacja.
Naprawdę dla mojej wersji skrzyni nie ma możliwości zrobienia czegoś takiego?
W skrzyniach 6 biegowych trzeba by wyjąć cała skrzynie a nie tylko zdjąć dekiel .
Co drastycznie podwyższa koszty
Teoretycznie jest wyższe przełożenia (ty masz 47/39 )
50/28
nie jest to dużo większe ale zawsze coś
Teraz niby masz 129,5 km/h przy 3 tyś obr na 6 biegu
po zmianie było by to 142 km/h
Przy 140 masz 3245 obr/min
miał byś 2945 obr/min
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-10-03, 19:32, w całości zmieniany 4 razy
Efekt w % jest być może dość spektakularny, ale to głównie przez efekt "niskiej bazy" - wyjściowo przełożenie 5 biegu wynosiło 39/32, czyli tylko 32,86 km/h przy 1000 obr. Obecne 40,88 km/h przy tych obrotach wcale nie jest jakieś nadzwyczajne - duster 4x2 dCi 110 ma 46,60, a lodgy dCi 110 54,41.
Karenzo napisał/a:
do ile kręcisz na 4 ?
Zależy oczywiście od sytuacji.
Do spokojnej jazdy po w miarę płaskim terenie wystarcza 2000 obr - czyli przedtem 5 bieg mogłem wrzucić przy ok 65 km/h, a teraz jest to dopiero 80 km/h. Na 4 biegu jest to 3 tys. obr.
Do normalnego przyśpieszania optymalna strategia to osiągnięcie obrotów na tyle wyższych od tych dla momentu maksymalnego, by po zmianie biegu na wyższy spadły do wartości w okolicach tego szczytu. Czyli przedtem najlepiej było przyśpieszać na 4 biegu do 100 km/h (ok. 3800 obr), bo po zmianie na 5 bieg lądowałem na 3000 obr. Teraz jest to teoretycznie 120 km/h, co na 4 biegu daje niecałe 4600 obr.
(Gdyby jednak nie zmieniać nawyku i dalej włączać 5 bieg przy 100 km/h, to też nie byłoby tragedii, bo przy 2500 obr, jakie ma wtedy mój silnik, moment wynosi ok 93% maksymalnego).
Do maksymalnego przyśpieszania powinno się ciągnąć do nieco ponad obrotów mocy maksymalnej - czyli u mnie pomiędzy 5500 a 6000 obr. Na 4 jest to prędkość pomiędzy 144 a 157 km/h, co po zmianie biegu na 5 daje obroty pomiędzy 3600 a 3900.
(Przy nieco bardziej opływowej karoserii można by więc nawet dalej w miarę sprawnie przyśpieszać d; Może też o tym pomyślę - obniżone zawieszenie, spoilery, bajery... C: ).
Jak widać, w zasadzie wszystkie parametry dalej mieszczą się w normalnym wartościach użytkowych. Zyskałem natomiast sporo niższe obroty przy prędkościach ekspresowo-autostradowych, a straciłem jedynie możliwość snucia się po ulicach na 5 biegu pomiędzy 65 a 80 km/h. Wydaje mi się, że jakoś to ostatnie przeżyję... (;
Karenzo napisał/a:
Gdzie kupiłeś zębatki ?
Okazja na Allegro - żadna firma "skrzyniowa" nie miała 47/31 (a o inne nie pytałem).
Karenzo napisał/a:
W skrzyniach 6 biegowych trzeba by wyjąć cała skrzynie a nie tylko zdjąć dekiel.
Co drastycznie podwyższa koszty
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 07:46
Karenzo napisał/a:
W skrzyniach 6 biegowych trzeba by wyjąć cała skrzynie a nie tylko zdjąć dekiel .
Co drastycznie podwyższa koszty
Teoretycznie jest wyższe przełożenia (ty masz 47/39 )
50/28
nie jest to dużo większe ale zawsze coś
Teraz niby masz 129,5 km/h przy 3 tyś obr na 6 biegu
po zmianie było by to 142 km/h
Przy 140 masz 3245 obr/min
miał byś 2945 obr/min
Od jakiej skrzyni te zębatki 50/28, czy na pewno wejdą do mojej?
10% to w sumie i tak sporo (17 km/h szybciej, 1 l spalania mniej, no i sporo ciszej).
ASO mi wisi jeszcze usługę darmową, więc roboczogodziny by nie były problemem.
Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014 Pomógł: 8 razy Dołączył: 27 Paź 2013 Posty: 3019 Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 09:56
Karenzo napisał/a:
W skrzyniach 6 biegowych trzeba by wyjąć cała skrzynie a nie tylko zdjąć dekiel .
Co drastycznie podwyższa koszty
Teoretycznie jest wyższe przełożenia (ty masz 47/39 )
50/28
Moment, albo źle czytam, ale ja w skrzyni TL8-005 mam 47/29.
Czyli różnica już jest praktycznie żadna.
Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy] Pomógł: 35 razy Dołączył: 22 Maj 2009 Posty: 4270 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-05, 01:32
Kurcze, teraz wyznacznikiem klubowej daci nie będzie naklejka ale "stjuningowana skrzynia" W sumie do mojego 1.5 dci by się też taki myk przydał + chip by silnik 68KM nie zdechł na pseudo-6-tce
Jakie refleksje po prawie tygodniu używania ? :)
W wolnej chwili możesz dać znać na PW - gdzie dokładnie wymienili Ci zębatki - namiary na warsztat ?
Czy ta "okazja" na allegro ma więcej skrzynek renowskich na części ? Dzwoniłem w parę miejsc i niestety większość nie była chętna sprzedaży na części ...
Ostatnio zmieniony przez corrado 2014-10-09, 10:46, w całości zmieniany 1 raz
Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004 Pomógł: 26 razy Dołączył: 02 Sie 2010 Posty: 2384 Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-20, 12:01
Zbliża mi się termin przeglądu po 60 kkm/4 latach, to przy okazji zleciłbym jeszcze i to. :]
Proszę tylko o potwierdzenie - zamówić mam zębatki 42/31 (nr 82 00 611 303 oraz 82 00 607 983)? I rozumiem, że to jest maks, co można wyciągnąć z V biegu w silniku K4M ze skrzynią JR5-149?
laisar, szacun - prawdziwy z Ciebie fachowiec.
Rozumiem tuning w postaci Kuk-a, ale zmiana przełożeń w skrzyni rewelacja :)
Sporo osób ma silniki 1.6 16v 5 - biegowe ( jak wyżej wskazano 6 biegowe raczej nieopłacalne ekonomicznie w przeróbce) i chciało by się dowiedzieć jaki rozmiar i typ kół zębatych dał by największy spadek obrotów.
Czy możliwa by była ewentualna kalkulacja o ile % spadną obroty przy powiedzmy 140 km/h ?
Powiedzcie koledzy, czy te przeróbki tyczą się tylko logana, czy dustera też można w ten sposób zaczarować?
Sprawa druga, czy ASO taką usługę wykona bez mrugnięcia okiem? Czy trzeba na nich jakiejś metody?
4x2: tak - i każdą inną dacię (i renówkę) z 5-biegowymi skrzyniami JH/JR.
Cytat:
czy ASO taką usługę wykona bez mrugnięcia okiem?
Powinno - może być jedynie potrzeba upewnienia się, że pamiętają o możliwości zrobienia tego bez demontażu skrzyni biegów. Konkretna procedura nazywa się: "wymiana synchronizatora 5 biegu".
Cytat:
gdzie dokładnie wymienili Ci zębatki - namiary na warsztat ?
(Aczkolwiek jak już pisałem wcześniej - w przypadku innej osoby należy dobrze rozważyć, czy minusy nie przesłonią plusów. Np jeśli ktoś często jeździł dotychczas w przedziale 50-80 km/h, to raczej bym nie polecał aż takiego wydłużenia V biegu. Zwłaszcza w przypadku silników 1.6 Euro5 84 KM wybór przełożenia 42/31 może się okazać bardziej kompromisowy - spadek obrotów i zmniejszenie hałasu powinno być już dobrze zauważalne, a obniżenie elastyczności jeszcze zbytnio nie doskwierać).
można ale jest to bardziej pracochłonne .
Trzeba rozłożyć cała skrzynie bo 6 bieg znajduje się na końcu wałka .
W 5 biegowych znajduje sie na początku więc zdejmujemy dekiel i zamieniamy zębatkę
Nie "w ten sposób" = "wymieniając łatwo, szybko i tanio koła zębate V biegu bez wymontowania i rozebrania skrzyni".
W ogóle wymiana kół zębatych na takie innego rozmiaru jest możliwa chyba w większości istniejących skrzyń - i w TL też - bo na tym właśnie polega ich fabryczne zestopniowywanie. Także w dusterze - wbrew opowiadanym czasem na ten temat banialukom.
Laisar - wielki szacun za wiedzę i pomoc.
Pomęczę Cię jeszcze - na temat mechaniki sam, jestem kompletnie zielony (wiem co z czym) - mam zamiar w poniedziałek zadzwonić do ASO i ich zapytać, o wykonanie takiej usługi. Oprócz tego że nazywa to się wymiana synchronizatora 5tego biegu - to podajesz różne przełożenia. Ja nie mam pojęcia jaką mam skrzynię w aucie - czy jest sposób określić na podstawie parametrów mojego auta, czy taki zabieg ma sens i jakie konkretnie "hasło" mam zapodać do ASO, aby wiedzieli jakie przełożenie mają zastosować?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum