OK.
Poza tym coś powinienem zrobić jeszcze przed wymianą pompy(modułu)?
ps. 2 Przewody z serwo beda biegly pod lekko innym katem ale mysle ze sie pomiesci wszystko.
Czy ktos zna jakis patent jak bezpiecznie otworzyc wtyczke BOSCHa do ABS/ESP ?
Tak by dodac tam nowe piny ?
Kiedys wydawalo mi sie ze umiem ale teraz juz nie pamietam jak to sie robilo, a juz troche zmasakrotwalem ja chociaz tego nie widac moze na zdjeciu . Przy aucie rowniez chcialbym to w miare sprawnie zrobic nie uszkadzajac istniejacego okablowania.
Może komuś się przyda, przy okazji szukania dla sprawdzenia jak wyzwalana jest lampka "ESP/ASR" w zegarach... - masą z modułu ESP/ABS ... Przed podlaczeniem przewodu sprawdzę ...
JEst tu kilka innych ciekawych lampek - jak np... ostrzezenie o wodzie w ukladzie paliwa ... oczywiscie dioda sterowana masa ... wiec mozna by dorobic sobie ostrzezenie jesli ktos nie ma w filtrze paliwa - jak np ja .
Czy do zamontowania modulatora ESP/ABS i właczenia funkcji ESP w Dacii z 2010r bedzie potrzebny CLIP? Auto ma fabrycznie tylko ABS - czyli modulator z ABS bez funkcji ABS/ESP . Sprawdziłem już instalacje i wiem gdzie muszę poprowadzić /dodać dodatkowe okablowanie m.in. z OBD dwie linie CAN H i L do ESP + oczywiscie okablowanie dotyczące czujnika katu skretu kierownicy i czujnika przeciązenia .
Czy będę musiał jakoś póżniej konfigurować ABS/ESP ?
corrado, nie robiłem takich operacji, zdecydowanie to przekracza moje kompetencje :)
ale jak chcesz zrobić dobrze to bez clipa się nie obejdzie bo CLIP ma opcję kalibracji mnóstwa czujników z ABS/ESP. Jeśli w tamtym okresie wychodziły wersje z ESP to musiałbyś zdobyć VIN takiego auta, żeby podać w clipie (może nie być konieczne). DDT4ALL włączysz w zegarach lub przyuczysz clipem UCH o ile ma opcję dla ESP.
Ogólnie spore ryzyko bo może działać bez kalibracji ale może działać niebezpiecznie.
corrado, nie mogę edytować więc:
-zegary muszą obsługiwać abs z esp, bez tego będzie błąd w module ABS/ESC
-wszystkie parametry w zegarach muszą być skonfigurowane nie może być żadnego NIEOKREŚLONY bo inaczej błąd jak wyżej, możliwe, że konfigurować trzeba będzie DDT4ALL
-do samego modułu ABS da się wgrać automatyczną konfigurację i potem ewentualnie kalibrować (nie mam pojęcia co zeruje zerowanie)
-nie wiem jak to będzie z UCH, może nie mieć wpływu a może być z zegarami jak wyżej
-niekoniecznie może wystarczyć konfiguracja, może zaistnieć konieczność wymiany zegarów i/lub UCH
-testuj, powinno działać :) jak nie to nie Daj znać co wyjdzie bo potem znowu będzie bez odpowiedzi.
Dostępne procedury:
Parametry, gdzie kalibracja dotyczy chyba ciśnienia w oponach po ABS:
Ostatnio zmieniony przez tosiek 2018-09-28, 14:41, w całości zmieniany 1 raz
dzieki Tosiek za dodatkowe informacje , nalezy sie dobre whisky.
Nie wiem czemu nie dostalem powiadomienia o odpowiedzi .
Mam nadzieję, że obędzie się bez CLIPA, a druga sprawa z tego co zobaczylem to w moim liczniku instalacja dodatkowa w przypadku ESP vs zwykly ABS, to dodatkowe sterowanie dioda na bodajze 24 albo 22 pinie szarej wtyczki ( dioda ASR ) .
Jeszcze pamietam ze ktos pisal ze dodal w Dacii ESP/ASR i nic nie konfigurowal w CLIPie, samo sie dokonfigurowalo ... ?! A licznika tez nie zmienial...
corrado, ściągnij jeszcze pyrena. Pyren korzysta z baz clipa. Nie zrobisz w nim żadnych procedur ale większość rzeczy z wbudowanymi wartościami (konfiguracje niektóre) będą działać. Pyren najbardziej ci się przyda do czytania błędów po polsku :) Minus taki, że będziesz musiał ręcznie odczytywać z każdego modułu a clip sobie skanuje wszystko.
http://www.daciaklub.pl/f...pic.php?t=15189
W ddt4all możesz musieć ręcznie wybrać teraz ABS a po wymianie ABS + ESC bo nie wykryje poprawnie modułu. Pamiętaj, że będziesz potrzebował pełnego ddt4all - z bazami waży około 134MB. Bo jest jeszcze odchudzona wersja dla Dacii.
Także bez dobrego elm327 się nie obejdzie :)
Gdzieś na forum renault widziałem wątek z posiadaczami clipa i lokalizacjami, gdzie można się zgłaszać w razie czego.
Ostatnio zmieniony przez tosiek 2018-10-04, 09:52, w całości zmieniany 1 raz
Ja bardzo bym czekal na opis montażu ESP ASR w dacii z samym ABSem:)
Mam części ( chyba wszystkie } ale przydałoby się info jak to zrobić by na pewno działało.
Corrado, k..wa, myślałem, że Ty już dawno to zamontowałeś, to Ty mnie natchnąłeś pomysłem poniekąd- trafiłem na Twój post... To jest banał gdy ma sie schemat, pompę ABS musisz wymienić u mechanika (na dwa przewody wchodzące nad cylindrem silnika potrzebujesz przejściówki, bo jest inny gwint), odpowietrzyć, a całą resztę sam robisz. Montujesz przełącznik zespolony z czujnikiem (ja musiałem wymienić całość, bo miałem inny niż Ty, a przez to też zewnetrzne obudowy plastikowe) i czujnik pod fotelem pasazera, prowadzisz od czujnika przyspieszenia pod fotelem do czujnika skrętu przy kierownicy 4 przewody, spinasz wszystko przy czujniku skrętu: +12v po zapłonie, masę, Can L i Can H. Wychodzisz do komory silnika trzema przewodami: Can L i H i przewód kontrolki- wpinasz się w odpowiednie piny wg schematu. Ciągniesz od gniazda OBD2 II dwa przewody i wychodzisz do komory w prawym górnym rogu pod deska rozdzielcza, tam gdzie wchodzi do kabiny przewód tylnego spryskiwacza, wpinasz się w odpowiednie piny na pompie- jeżeli myślisz o zrobieniu doświetlenia zakretow, to je łączysz na pompie z przewodami od czujnika skrętu, które wyprowadzałes wcześniej nad pedałami Can L z Can L i Can H z Can H.
Wystarczyło włączyć zapłon, wszystko już było zaprogramowane, nic nie musiałem ustawiać ani poprawiac- może miałem szczęście.
Tyle, 3 godziny roboty, a robiłem to zima w garażu.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2020-07-20, 00:33, w całości zmieniany 9 razy
Haha super ex-perimental Przepraszam, że tu zadam pytania ale może później się post przeniesie do innego tematu !
Cytat:
pompę ABS musisz wymienić u mechanika (na dwa przewody wchodzące nad cylindrem silnika potrzebujesz przejściówki, bo jest inny gwint)
Włąśnie zastanawiałem się czy przejściówki będą OK. Mam takie i miedziane i aluminiowe ale bałem się , że przejściówki na nie nie wystarczą i trzeba wymienić też pompę serwo z przewodami dwoma zielonymi o innych średnicach trochę gwintów.
Cytat:
Montujesz przełącznik zespolony z czujnikiem (ja musiałem wymienić całość, bo miałem inny niż Ty, a przez to też zewnetrzne obudowy plastikowe) i czujnik pod fotelem pasazera, prowadzisz od czujnika przyspieszenia pod fotelem do czujnika skrętu przy kierownicy 4 przewody, spinasz wszystko przy czujniku skrętu: +12v po zapłonie, masę, Can L i Can H.
Rozumiem :) Czy miałeś orginalne wtyczki do czujnika skrętu kierownicy i czujnika przyśpieszenia? Bo kiedyś szukałem długo i nie mogłem znaleźć używek na allegro a orginalnych numerów nie znalazłem żeby zakupić w ASO . Czy można wpiąć małymi przewodami np od urządzeń elektronicznych w te piny bo tak się przymierzyłem i np zalać to jakimś klejem na ciepło żeby się nie ruszało ?
Cytat:
przewód kontrolki- wpinasz się w odpowiednie piny wg schematu
No właśnie ... Mówisz o kontrolce diody "ASR" na zegarach ? Bo właśnie znalazłem że ten przewód we wtyczce z tyłu zegarów już był zajęty ( z tego co pamiętam to chyba był pin 24 ?!)
Ale nie było ani na nim masy ani napięcia przy zapalaniu itd... Z ciekawości właśnie go pomierzyłem miernikiem. Z tego co tak zobaczyłem , to chyba ten sygnał diodki ASR jest wyzwalany masą - a przynajmniej tak powinno być . U Ciebie po prostu polączyłeś ten pin z zegarów do odpowiedniego pinu w pompie ABS/ESP przewodem ? I diodka ładnie sie zapala i gaśnie?
Cytat:
Wystarczyło włączyć zapłon, wszystko już było zaprogramowane, nic nie musiałem ustawiać ani poprawiac- może miałem szczęście.
Tyle, 3 godziny roboty, a robiłem to zima w garażu.
To naprawdę super wiadomość, jestem pełen podziwu!
Czy testowałeś jakoś później ten moduł - choćby ASR - podczas ruszania na śliskim się odpalał ?Wszystko było OK ?
Ostatnio zmieniony przez corrado 2019-12-17, 09:45, w całości zmieniany 2 razy
Marka: Dacia
Model: Duster/ Logan II
Silnik: 1.5 dCi/ 1.2
Rocznik: 2013/ 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 13 Lut 2015 Posty: 243 Skąd: Next to WRO
Wysłany: 2019-12-19, 13:07
Corrado...
Ja mam przejściówki stalowe, wszystko pasuje, tylko trochę będziesz musiał przewody "podprofilowac", ale na luzie bo są aluminiowe i nie ma z tym problemu. Żadnych przewodów nie wymieniałem, ani pompy- a mam tarcze z tyłu i też nie było takiej potrzeby. Oddychaj i idź na zywiol :)
Wtyczki kupisz na pierwszej lepszej aukcji z "wiązkami na części Renault/Dacia". Szkoda się bawić w jakieś piny i zalewanie klejem na gorąco. Ja za jedną wtyczkę dałem 10 zł, a za drugą 15 zł.
Co do kontrolki, to faktycznie przewód był podłączony, trzeba go przeciąć i przylutowac ten poprowadzony od pompy. Dioda zapala sie i gaśnie oraz sygnalizuje poslizg ASR/ESP, tak jak powinna.
Wszystko było skonfigurowane, jedynie przez parę pierwszych km uczyl się ustawień offsetu, w tym czasie nic nie świeciło na desce- działało od razu.
Wszystko śmiga, ASR, ESP, byłbym mega zadowolony, jakby udało się zmusić pompę do aktywacji HSA, bo pompa odczytuje zmianę położenia samochodu w osi pionowej... Ta sama pompa była montowana w Fiacie Bravo 2, Citroenach, Smarcie, Masterze/Trafficu i kilku innych z czujnikiem przyspieszenia Boscha pod fotelem pasazera.. Tam Hill Holder jest standardem. Podejrzewam, se poj..y z Renault w ramach cięcia kosztów zamówili oprogramowanie w wersji uboższej... W Fiatach podobno trzeba większej górki, żeby zadziałał, ale tam informacja o włączeniu hamulca leci do pompy po CANie, tutaj wchodzi do pompy osobnym pinem- może o to chodzi. Jakbym dorwał pinout pompy ABS 8.0 z Fiata Bravo czy Citroena C4, to bym wiedział więcej... Zastanawiam się też, czy to nie kwestia czujnika, ten z Fiata i Citroena miał oznaczenie 080, a mój ma 658 (ten jest nowszy i np w Trafficu z HSA jest właśnie ten), ale skoro widzi zmianę położenia względem osi pionowej, to myślę, że nie ma znaczenia...
Ostatnio zmieniony przez ex_perimental 2019-12-19, 13:45, w całości zmieniany 6 razy
Marka: Dacia
Model: Duster/ Logan II
Silnik: 1.5 dCi/ 1.2
Rocznik: 2013/ 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 13 Lut 2015 Posty: 243 Skąd: Next to WRO
Wysłany: 2019-12-20, 10:29
Dopadłem schemat z Citroena...
Wygląda na to, że wszystko się pokrywa idealnie ze schematem ABS/ESP z Dustera. Brakuje kilku przewodów- 3 od czujnika sprzęgła (czujnik 3 pinowy taki, jak w Megan, Scenicu II, Koleos, Laguna III, Kadjar) na pin 9, 12, 10 sterwnika.
Przewód +12 V na pin 7, przewód czujnika zbiorniczka płynu hamulcowego pin 8 i "przewód wzbudzający" (nie wiadomo co ma na nim być) wychodzący z UCH na pin 35 sterownika pompy.
IMG_20191220_101921.jpg
Plik ściągnięto 9645 raz(y) 60,01 KB
Ostatnio zmieniony przez ex_perimental 2019-12-20, 10:44, w całości zmieniany 2 razy
Ja mam przejściówki stalowe, wszystko pasuje, tylko trochę będziesz musiał przewody "podprofilowac", ale na luzie bo są aluminiowe i nie ma z tym problemu. Żadnych przewodów nie wymieniałem, ani pompy- a mam tarcze z tyłu i też nie było takiej potrzeby. Oddychaj i idź na zywiol :)
Wtyczki kupisz na pierwszej lepszej aukcji z "wiązkami na części Renault/Dacia". Szkoda się bawić w jakieś piny i zalewanie klejem na gorąco. Ja za jedną wtyczkę dałem 10 zł, a za drugą 15 zł.
Co do kontrolki, to faktycznie przewód był podłączony, trzeba go przeciąć i przylutowac ten poprowadzony od pompy. Dioda zapala sie i gaśnie oraz sygnalizuje poslizg ASR/ESP, tak jak powinna.
Wszystko było skonfigurowane, jedynie przez parę pierwszych km uczyl się ustawień offsetu, w tym czasie nic nie świeciło na desce- działało od razu.
Wszystko śmiga, ASR, ESP, byłbym mega zadowolony, jakby udało się zmusić pompę do aktywacji HSA, bo pompa odczytuje zmianę położenia samochodu w osi pionowej...
Dzięki ! super mi pomogłeś! Wszystko już się wyjaśniło chyba. Mimo, że może nawet tych wtyczek nie znajdę to przynajmniej zrobię to po amatorsku jak ich nie znajdę na allegro. Teraz myślę , że już bez obaw , że utknę zacznę montaż !
Dużo zdrowia w nowym roku!
Odnośnie tego HSA, to myślę, że jest właśnie tak jak piszesz, czyli musieli na czymś przyciąć żeby nie było, ale sam hardware to czyli sterownik wspiera tę funkcję! Myślę, że skoro CI to podłączanie tak dobrze idzie to mogłbyś spróbować to podłączyć jak w Citroenie itp...
Marka: Dacia
Model: Duster/ Logan II
Silnik: 1.5 dCi/ 1.2
Rocznik: 2013/ 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 13 Lut 2015 Posty: 243 Skąd: Next to WRO
Wysłany: 2019-12-21, 12:09
No jasne Corrado, ze sprobuje, w koncu nick zobowiazuje... Najwiekszy problem bedzie z tym czujnikiem sprzegla, ale juz mam pomysl i kumpla z migomatem... Pewnie gdzies w styczniu zaczne przeciagac i podlaczac jakies przewody.
Tobie tez wszystkiego dobrego.
Marka: Dacia
Model: Duster/ Logan II
Silnik: 1.5 dCi/ 1.2
Rocznik: 2013/ 2014
Wersja: Laureate 5 os.
Dołączył: 13 Lut 2015 Posty: 243 Skąd: Next to WRO
Wysłany: 2020-01-04, 13:26
Ogarnalem temat- przewody poprowadzone i podlaczone... Oprocz jednego przewodu, ktory w Citorenie odopowiada za "wake up", ale nie wiem co na nim ma byc- +12v, +5 v, masa, czy data...???
Niestety slepa uliczka, nie dziala HSA. Dalej zakladka ESP swieci pustkami walac napisem po oczach "ESP nieskonfigurowany", choc samo ESP i ASR oczywiscie działa.
Po prostu..., nie ten soft- wersja dla ubogich.
Ostatnio zmieniony przez ex_perimental 2020-01-04, 13:28, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum