Wysłany: 2009-07-24, 12:52 Skrzynka bezpieczników kabiny - logan/sandero I, duster I f1
Skrzynka bezpieczników kabiny jest dość wdzięcznym obiektem do wykorzystania przy różnych przeróbkach, warto więc chyba przedstawić ją dokładniej.
Nie udało mi się niestety znaleźć jakiejś nowej wersji dokumentacji - dostępna w Internecie jest już trochę nieaktualna (z 2004 r.) - więc uzupełniłem ją trochę "na piechotę". Przy okazji chciałbym prosić o sprawdzenie, jak to wygląda w waszych autach i ewentualne zgłoszenie różnic oraz poprawek.
1. Umiejscowienie:
- lewa strona deski rozdzielczej:
2. Oznaczenia i objaśnienia:
Uwaga: obecność niektórych bezpieczników (i samych podłączeń) jest uwarunkowana poziomem wyposażenia i opcjami dodatkowymi.
bezpiecznik - amperaż - opis (w nawiasie: nr części wg schematu elektrycznego)
F1 - 20A - Bezpiecznik silnika wycieraczki przedniej szyby (212) - dźwigni zespolonej wycieraczek i spryskiwacza szyby (145) - modułu UCH (645) - płytki przekaźników akcesoriów (299-235)
F2 - 5A - Bezpiecznik: tablicy wskaźników (247) - przekaźnika układu wtrysku (1047) - modułu zespolonego wtrysku (120)
F3 - 10A - Bezpiecznik: włącznika świateł stop (160)
F4 - 10A - Bezpiecznik: modułu zespolonego w kabinie (645) - gniazda diagnostycznego (225) - modułu transpondera (957) - gniazda przekaźnika świateł dziennych (1034)
F5 - 5A - Bezpiecznik automatycznej skrzyni biegów
F6 - Nie używany
F7 - 30A - Bezpiecznik gniazda przyczepy
F8 - Nie używany
F9 - 10A - Bezpiecznik: reflektora lewego (227) - tablicy wskaźników (247) - pompy spryskiwaczy reflektorów (219)
F10 - 10A - Bezpiecznik: prawy reflektor (226)
F11 - 10A - Bezpiecznik lewego reflektora (227) - tablicy wskaźników (247)
F12 - 10A - Bezpiecznik: prawy reflektor (226)
F13 - 30A - Bezpiecznik: sterowania elektrycznym podnośnikiem szyby tylnej prawej(130) - sterowania elektrycznym podnośnikiem szyby tylnej lewej (131)
F14 - 30A - Bezpiecznik: sterowania elektrycznym podnośnikiem szyby po stronie kierowcy (132)
F15 - 10A - Bezpiecznik: modułu elektronicznego ABS (118)
F16 - 15A - Bezpiecznik: sterowania ogrzewanym fotelem kierowcy (615) - sterowania ogrzewanym fotelem pasażera (616)
F17 - 15A - Bezpiecznik: głównego elektromagnetycznego sygnału dźwiękowego (105)
F18 - 10A - Bezpiecznik: lewego światła pozycyjnego (185) - światła lewego tylnego (173)
F19 - 10A - Bezpiecznik: prawego światła pozycyjnego (184) - światła prawego tylnego (172) - oświetlenia schowka po stronie pasażera (168) - oświetlenia środkowego tablicy rejestracyjnej (1324) - tablicy wskaźników (247) - modułu zespolonego w kabinie (645) - sterowania światłami awaryjnymi (125) - konsoli sterowania klimatyzacją (319) - radioodtwarzacza (261) - sterowania centralnym zamkiem (123) - zapalniczki w pierwszym rzędzie (101) - sterowania ogrzewaniem tylnej szyby (128) - sterowania podnośnikiem szyby po stronie kierowcy (132) - sterowania odszranianiem z impulsowym trybem działania (1456) - sterowania funkcją "bezpieczeństwo dzieci" (135)
F20 - 7,5A - Bezpiecznik: światła przeciwmgielnego tylnego (światło lewe tylne 173) - tablica wskaźników (247)
F21 - 5A - Bezpiecznik: Ogrzewanych lusterek wstecznych kierowcy i pasażera (239-240)
F22 - Nie używany
F23 - (5A) - Bezpiecznik czujnika deszczu - czujnika zmrokowego - czujnika temperatury w kabinie klimatyzacji automatycznej
F24 - 5A - Bezpiecznik: zespół pompy układu wspomagania kierownicy (186)
F25 - 5A - Bezpiecznik układu wtrysku CNG (997)
F26 - 5A - Bezpiecznik: centralnego modułu airbag i napinacza pasów (756)
F27 - 20A - Bezpiecznik: silnika wycieraczki tylnej szyby (211)
F28 - 15A - Bezpiecznik: wyłącznik odbiorników prądu: tablicy wskaźników (247) - radioodtwarzacza (261) - modułu zespolonego w kabinie (645) - oświetlenia bagażnika (165) - lampki sufitowej w 3. rzędzie (1425) - środkowej lampki sufitowej (529)
F29 - 15A - Bezpiecznik: modułu zespolonego w kabinie (645) - gniazda diagnostycznego(225)
F30 - 20A - Bezpiecznik: moduł zespolony w kabinie (645)
F31 - 15A - Bezpiecznik: zasilania płytki przekaźników akcesoriów (299-231)
F32 - 30A - Bezpiecznik: sterowania ogrzewaniem tylnej szyby (128) - płytki przekaźników akcesoriów (299-235)
F33 - Nie używany
F34 - (??A) - Bezpiecznik włącznika napędu 4x4
F35 - Nie używany
F36 - 30A - Bezpiecznik: zasilania nawiewu zimnego powietrza (233)
F37 - 5A - Bezpiecznik: sterowania elektrycznym zewnętrznym lusterkiem wstecznym (134)
F38 - 10A - Bezpiecznik: radioodtwarzacza (261) - zapalniczki w pierwszym rzędzie siedzeń (101) - wspornika przekaźnika świateł dziennych (1034)
F39 - 30A - Bezpiecznik: konsoli sterowania klimatyzacją (319) - przekaźnika nawiewu zimnego powietrza (233)
Uwaga: napięcie podawane jest w przypadku "małych" bezpieczników (F1-F27) na lewy styk, natomiast w "dużych" (F28-F39) na dolny.
Oraz F27 jest obecny i jest to bezpiecznik od świateł cofania też tak mówi instrukcja.
Co ciekawe bezpiecznik F3 z napisem STOP jest od światła STOP i również od światła cofania -
czemu dwa bezpieczniki są od światła cofania - no nie wiem - schematy tego nie uwzględniają bo są za stare :) Pewnie trzeba będzie sprawdzić to organoleptycznie, wyciągać bezpiecznik
F3 a następnie F27 i sprawdzić co będzie gasło w aucie :)
Sądząc po innych renówkach oraz prądzie bezpieczników to z F4 do F26 został wydzielony tylko podsystem poduch i napinaczy, więc tak to na razie zmienię.
F27 - bardzo słusznie, w moim aucie też już tak jest, chociaż w instrukcji tego jednak nie mam...
F3 - sprawdzę przy okazji, ale obstawiam, że to jednak błąd w instrukcji, w której nie zostało uwzględnione wydzielenie światła cofania do F27. Tylko dlaczego ten ostatni taki wielki???
Dzięki za pomoc! (:
Z ciekawostek:
* W tegorocznych autach pojawiło się już oznaczenie F34 [:
* Symbol F36 jest chyba błędny (fizycznie, na klapce w naszych autach, też): jak się wydaje, powinien to być sam wiatraczek, bez "opakowania", bo tak występuje w znakomitej większości innych Renault
* F5 jest już na klapce skrzynki w moim aucie...
* Ciekawe kiedyż to w Dacii będzie dostępne coś do podłączenia do F23? (((;
* U mnie - mimo braku odpowiedniego wyposażenia - obecne są (tylko) doprowadzenia napięcia do F13 i F16.
Ostatnio zmieniony przez laisar 2009-08-27, 11:06, w całości zmieniany 1 raz
Mi chyba podczas wsuwania radia w szuflade strzelil F28.
tablicy wskaźników (247) - podswietlenie dziala
radioodtwarzacza (261) - dziala
modułu zespolonego w kabinie (645) - nie wiem co to
oświetlenia bagażnika (165) - nie dziala
lampki sufitowej w 3. rzędzie (1425) - nie mam
środkowej lampki sufitowej (529) - nie dziala
F28 to bezpiecznik na linii [prawie] bezpośrednio do aku (po drodze jest jeszcze jeden bezpiecznik - 597-3-F2), więc poszkodowane będą tylko odbiorniki niezależne od stacyjki oraz korzystające z zasilania przy wyłączonej stacyjne (np właśnie zegarek, ale być może także licznik przebiegów częściowych czy pamięć radia).
Fajnie, dzięki - ale jakbyś zrobił opis jednak zgodnie z wcześniejszym sposobem (czyli zaczynając na klapce od prawego górnego rogu), to byłoby jednak łatwiej porównywać...
Ostatnio padł mi bezpiecznik od zapalniczki i zgłupiałem ... zadzwoniłem do ASO, gadali ze mną jak z głupkiem, a potem czekałem 10 minut na słuchawce aż sami znajdą gdzie jest ten bezpiecznik ... co ciekawe radio grało ...
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-04-20, 16:42
Koniu, bezpiecznik od zapalniczki to F38, a radio bez niego będzie normalnie grać i nic w tym dziwnego. Już to kiedyś pisałem na forum, zasilanie radia to bezpiecznik F28, a F38 jest podłączone do radia tylko po to, aby się samo włączało przy przekręceniu kluczyka.
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-04-20, 16:45, w całości zmieniany 1 raz
Sadze, ze funkcja bezpiecznikow w danym miejscu sie nie zmienia, ew. przybedzie dodatkowy dla 4WD - moj schemat mial byc bardziej sciagawka dla kogos, kto np zapomni skad wyjal bezpiecznik i jaki :) Ale w chwili wolnej zrobie rysunek wg forumowego schematu.
Oj widze, ze chlopaki lubicie lapac za slowka (zawsze lepiej za slowka niz za cos innego...).
Jack - schemat z dokumentacji technicznej Dacii, ale przyjety na forum za wzor, ktorego mamy sie trzymac, a wiec forumowy
laisar - miejsce dla niego uwzgledniono, ale w moim go nie ma (patrz zdjecie), tak wiec napisalem ze moze przybyc dodatkowy bezpiecznik (w domysle: u tych co maja 4WD)
Mam nadzieje, ze wyjasnilem wszelkie niejasnosci :)
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-04-20, 19:41
bushi napisał/a:
ale przyjety na forum za wzor, ktorego mamy sie trzymac, a wiec forumowy
Nie, nie musisz się trzymać i możesz sobie opisywać tak jak chcesz, ale korzyści z tego są żadne. Gdyż to co oznaczyłeś i opisałeś to każdy widzi na pokrywce bezpieczników od spodu.
A te opisy od spodu klapki są niekiedy mało trafne np. bezpiecznik 4 według twojego opisu z rysunku to oświetlenie wnętrza czyli lampka sufitowa i niestety to bardzo nikła informacja, gdyż ten bezpiecznik to również zasilanie radia, tablicy wskaźników, modułu UCH.
A z kolei według twojej nomenklatury bezpiecznik 10 to radio(a raczej tylko włączenie radia po przekręceniu kluczyka), ale również 10-tka to zasilanie zapalniczki.
I takich kwiatków jest bardzo wiele.
Napisałeś, że 3 to ogólne zasilanie :), a tak naprawdę 3 to zasilanie modułu zespolonego w kabinie UCH oraz gniazda diagnostycznego.
Także rozpisana funkcjonalność bezpieczników opierająca się na rysunkach z klapki jest bardzo mało dokładna, a nawet nieraz prowadzi w kozi róg, o czym przekonał się już niejeden kolega, jak np. koniu parę postów wyżej.
I nikt nie łapie cię za słówka, ani nawet nie ma takiego zamiaru, po prostu staramy się grzecznie ci to wyjaśnić - tak sądzę:)
_________________
Ostatnio zmieniony przez jackthenight 2011-04-20, 20:35, w całości zmieniany 4 razy
Hmm ... dziwne to wszystko ... w Citroenie to jakoś inaczej śmigało ... przynajmniej w instrukcji to powinni opisać porządnie ... 2 raz w życiu mi się bezpiecznik przepalił i 2 raz w życiu było to gniazdko 12V (swoją drogą przez kompresorek, który i tak nic nie daje, kupuje nożną albo ręczną pompkę) ... ciekawe co na to statystyki, ale najlepsze było zdziwienie pana elektryka
I znowu mi padł ten sam bezpiecznik ... czy 15A to nie za mało na to gniazdo? Czy to kompresor jakiś zwalony na kablu ... wsadziłem 25A, bo już nie miałem innego.
Marka: Dacia, Fiat
Model: Sandero, Tipo
Silnik: 1.4 MPI, 1.4 16V
Rocznik: 2008, 2016
Wersja: Laureate 5 os. Pomógł: 66 razy Dołączył: 10 Sie 2008 Posty: 3233 Skąd: Łódź
Wysłany: 2011-05-04, 19:30
Koniu pali ci się bezpiecznik F38 = 15 A który jest sygnałem do włączania radia po przekręceniu kluczyka oraz jest zasilaniem zapalniczki.
Sygnał do włączenia radia to jakieś mikro ampery albo i mniej.
Całe obciążenie na ten bezpiecznik to właśnie zapalniczka. Skoro ci się pali bezpiecznik to urządzenie które podłączasz pobiera prądu więcej niż 15 i dlatego ci się pali bezpiecznik - no proste jak konstrukcja młotka i nie wiem nad czym się ty jeszcze dłużej zastanawiasz - krótko mówiąc twój kompresor przepala ten bezpieczni, a czy to będzie kabel od kompresora czy coś w środku samego kompresora to już musisz niestety sprawdzić.
15A dla wcale nie jest za małe, możesz i wstawić 100A, ale nie zdziw się któregoś pięknego dnia że popalisz sobie instalację w aucie.
Spoko, spoko, wiem jak działają i po co są bezpieczniki
To jest zawsze na starcie, po włożeniu wtyczki - kompresor nie rusza w ogóle, a jest charakterystyczne "cyk" od przepalonego bezpiecznika. No i oczywiście nie dzieje się to zawsze. Na kompresorze jest 10A.
koniu, czy ten kompresor uruchamia się tylko poprzez włożenie wtyczki do gniazda, czy ma swój włącznik/wyłącznik?
Wtyczka pasuje idealnie, czy trzeba nią manipulować żeby złapać kontakt?
_________________
Ostatnio zmieniony przez Beckie 2011-05-04, 21:24, w całości zmieniany 1 raz
koniu, czy ten kompresor uruchamia się tylko poprzez włożenie wtyczki do gniazda, czy ma swój włącznik/wyłącznik?
Wtyczka pasuje idealnie, czy trzeba nią manipulować żeby złapać kontakt?
No właśnie nie ma wyłącznika i w sumie pasuje dobrze ta wtyczka ... oczywiście wszystko robię przy włączonym silniku. Teraz wpadłem na to, że chyba miałem najpierw zaciśniętą końcówkę na zaworku od opony, a dopiero potem włączałem. Może to jest jakiś trop - większe ciśnienie - większa moc - większy pobór
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum