Strona korzysta z plikow cookie w celu realizacji uslug zgodnie z Polityka prywatnosci.

Mozesz okreslic warunki przechowywania lub dostepu do cookie w Twojej przegladarce lub konfiguracji uslugi.

DACIA Klub Polska  
  •  FAQ  •   Szukaj  •   Użytkownicy  •   Grupy  •  Rejestracja  •   Zaloguj  • 

 Ogłoszenie 
JEDNA SPRAWA = JEDEN TEMAT

Poprzedni temat :: Następny temat
Pseudo-VI. zamiast V. / wydłużenie 5 biegu
Autor Wiadomość
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-09-21, 14:17   

Ja sprawdzę najpierw czy to może nie winna instalacji LPG
Bo do 100 rozpędza się ładnie potem dziura do 120 a potem znowu ciągnie
_________________
Moje auto
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-09-21, 14:46   

Karenzo napisał/a:
sprawdzę najpierw czy to może nie winna instalacji LPG

Hamownia to w ogóle jest dobry pomysł żeby sprawdzić jak dany egzemplarz silnika ma się względem specyfikacji.
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-03, 18:53   MAM!

W zeszłym tygodniu daćka doznała pierwszej "poważniejszej" awarii - puściło uszczelnienie lewej półosi od strony skrzyni biegów, co spowodowało wyciek olejku z przekładni. Naprawa nie wymaga co prawda większego majstrowania przy skrzyni, a jedynie wyjęcia półosi, ale poczułem się zmobilizowany (;

Zakupiłem zatem koła zębate 5 biegu o indeksie 47/31 (fabrycznie było 39/32) i dziś zostały zamontowane.

Efekty - idealnie zgodne z planem! C: Czyli spadek obrotów silnika o 20% przy tej samej prędkości auta lub o 25% większa prędkość przy takich samych obrotach jak przed zmianą.

W liczbach bezwzględnych wygląda to tak, że fabrycznie prędkość autostradowa 140 km/h wymagała 4000 obr/min, a po modyfikacji jest tylko nieco ponad 3200 obr. Znacząco przekłada się to spadek na hałasu - oraz zużycia paliwa. (Z szybkich pomiarów wynika, że różnica w spalaniu jest podobnej wielkości jak zmniejszenie obrotów, ale przetestuję dokładniej przy okazji dalszych wyjazdów).

Kółka zębate kosztowały mnie 200 zł, a wymiana w warsztacie niezależnym - drugie tyle (w ASO wychodzi podobnie).
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-03, 18:55   

łomatko kochana to się jeszcze toczy ?do ile kręcisz na 4 ?
Gdzie kupiłeś zębatki ?
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-10-03, 18:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-03, 18:58   Re: MAM!

laisar napisał/a:
W zeszłym tygodniu daćka doznała pierwszej "poważniejszej" awarii - puściło uszczelnienie lewej półosi od strony skrzyni biegów, co spowodowało wyciek olejku z przekładni. Naprawa nie wymaga co prawda większego majstrowania przy skrzyni, a jedynie wyjęcia półosi, ale poczułem się zmobilizowany (;

Zakupiłem zatem koła zębate 5 biegu o indeksie 47/31 (fabrycznie było 39/32) i dziś zostały zamontowane.

Efekty - idealnie zgodne z planem! C: Czyli spadek obrotów silnika o 20% przy tej samej prędkości auta lub o 25% większa prędkość przy takich samych obrotach jak przed zmianą.

W liczbach bezwzględnych wygląda to tak, że fabrycznie prędkość autostradowa 140 km/h wymagała 4000 obr/min, a po modyfikacji jest tylko nieco ponad 3200 obr. Znacząco przekłada się to spadek na hałasu - oraz zużycia paliwa.


Rewelacja.
Naprawdę dla mojej wersji skrzyni nie ma możliwości zrobienia czegoś takiego?
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-03, 19:21   

W skrzyniach 6 biegowych trzeba by wyjąć cała skrzynie a nie tylko zdjąć dekiel .
Co drastycznie podwyższa koszty
Teoretycznie jest wyższe przełożenia (ty masz 47/39 )
50/28
nie jest to dużo większe ale zawsze coś

Teraz niby masz 129,5 km/h przy 3 tyś obr na 6 biegu
po zmianie było by to 142 km/h

Przy 140 masz 3245 obr/min
miał byś 2945 obr/min
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-10-03, 19:32, w całości zmieniany 4 razy  
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-03, 22:23   

Karenzo napisał/a:
to się jeszcze toczy?

Bez problemu (:


Efekt w % jest być może dość spektakularny, ale to głównie przez efekt "niskiej bazy" - wyjściowo przełożenie 5 biegu wynosiło 39/32, czyli tylko 32,86 km/h przy 1000 obr. Obecne 40,88 km/h przy tych obrotach wcale nie jest jakieś nadzwyczajne - duster 4x2 dCi 110 ma 46,60, a lodgy dCi 110 54,41.


Karenzo napisał/a:
do ile kręcisz na 4 ?

Zależy oczywiście od sytuacji.

Do spokojnej jazdy po w miarę płaskim terenie wystarcza 2000 obr - czyli przedtem 5 bieg mogłem wrzucić przy ok 65 km/h, a teraz jest to dopiero 80 km/h. Na 4 biegu jest to 3 tys. obr.

Do normalnego przyśpieszania optymalna strategia to osiągnięcie obrotów na tyle wyższych od tych dla momentu maksymalnego, by po zmianie biegu na wyższy spadły do wartości w okolicach tego szczytu. Czyli przedtem najlepiej było przyśpieszać na 4 biegu do 100 km/h (ok. 3800 obr), bo po zmianie na 5 bieg lądowałem na 3000 obr. Teraz jest to teoretycznie 120 km/h, co na 4 biegu daje niecałe 4600 obr.

(Gdyby jednak nie zmieniać nawyku i dalej włączać 5 bieg przy 100 km/h, to też nie byłoby tragedii, bo przy 2500 obr, jakie ma wtedy mój silnik, moment wynosi ok 93% maksymalnego).

Do maksymalnego przyśpieszania powinno się ciągnąć do nieco ponad obrotów mocy maksymalnej - czyli u mnie pomiędzy 5500 a 6000 obr. Na 4 jest to prędkość pomiędzy 144 a 157 km/h, co po zmianie biegu na 5 daje obroty pomiędzy 3600 a 3900.

(Przy nieco bardziej opływowej karoserii można by więc nawet dalej w miarę sprawnie przyśpieszać d; Może też o tym pomyślę - obniżone zawieszenie, spoilery, bajery... C: ).


Jak widać, w zasadzie wszystkie parametry dalej mieszczą się w normalnym wartościach użytkowych. Zyskałem natomiast sporo niższe obroty przy prędkościach ekspresowo-autostradowych, a straciłem jedynie możliwość snucia się po ulicach na 5 biegu pomiędzy 65 a 80 km/h. Wydaje mi się, że jakoś to ostatnie przeżyję... (;


Karenzo napisał/a:
Gdzie kupiłeś zębatki ?

Okazja na Allegro - żadna firma "skrzyniowa" nie miała 47/31 (a o inne nie pytałem).


Karenzo napisał/a:
W skrzyniach 6 biegowych trzeba by wyjąć cała skrzynie a nie tylko zdjąć dekiel.
Co drastycznie podwyższa koszty

Prawie 11 rbg zamiast niecałych 2...
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 07:46   

Karenzo napisał/a:
W skrzyniach 6 biegowych trzeba by wyjąć cała skrzynie a nie tylko zdjąć dekiel .
Co drastycznie podwyższa koszty
Teoretycznie jest wyższe przełożenia (ty masz 47/39 )
50/28
nie jest to dużo większe ale zawsze coś

Teraz niby masz 129,5 km/h przy 3 tyś obr na 6 biegu
po zmianie było by to 142 km/h

Przy 140 masz 3245 obr/min
miał byś 2945 obr/min


Od jakiej skrzyni te zębatki 50/28, czy na pewno wejdą do mojej?
10% to w sumie i tak sporo (17 km/h szybciej, 1 l spalania mniej, no i sporo ciszej).
ASO mi wisi jeszcze usługę darmową, więc roboczogodziny by nie były problemem.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-04, 09:53   

TL4 048
TL4 049
TL4 050
TL4 053
TL4 054
TL4 055
TL4 056
http://www.daciaklub.pl/u...acje_skrzyn.htm
ctrl + f "50/28"

Czy na pewno będzie pasować ? laisar, ?
Ostatnio zmieniony przez Karenzo 2014-10-04, 09:57, w całości zmieniany 2 razy  
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 09:56   

Karenzo napisał/a:
W skrzyniach 6 biegowych trzeba by wyjąć cała skrzynie a nie tylko zdjąć dekiel .
Co drastycznie podwyższa koszty
Teoretycznie jest wyższe przełożenia (ty masz 47/39 )
50/28


Moment, albo źle czytam, ale ja w skrzyni TL8-005 mam 47/29.
Czyli różnica już jest praktycznie żadna.
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-04, 10:02   

pomyłka przy pisaniu posta ale obliczenia dobre
możesz sam sprawdzić
http://www.unixnerd.demon.co.uk/revs.html

29/47 =0.6170212765957447
28/50 = 0.56
68/14= 4.857142857142857
tylko koła też uzupełnij
_________________
Moje auto
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-04, 10:06   

Karenzo napisał/a:
pomyłka przy pisaniu posta ale obliczenia dobre


Aha, no to ok.
Więc pozostaje pytanie - czy nie będzie przeciwskazań technicznych to założenia zębatki ze skrzyni TL4 do TL8.
 
mekintosz 



Marka: Citoren
Model: Berlingo
Silnik: 1.6 VTI
Rocznik: 2011
Wersja: [Inna].[nie dotyczy]
Pomógł: 35 razy
Dołączył: 22 Maj 2009
Posty: 4266
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-05, 01:32   

Kurcze, teraz wyznacznikiem klubowej daci nie będzie naklejka ale "stjuningowana skrzynia" ;-) W sumie do mojego 1.5 dci by się też taki myk przydał + chip by silnik 68KM nie zdechł na pseudo-6-tce ;-)
 
corrado 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.5 DCi (86KM/200Nm-130KM/300Nm)
Rocznik: 2010
Wersja: Laureate
Pomógł: 51 razy
Dołączył: 14 Cze 2013
Posty: 3680
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-06, 07:14   

fajnie ! Gratuluje Laisar pomyślnej modyfikacji ! :)

Edit:

Jakie refleksje po prawie tygodniu używania ? :)
W wolnej chwili możesz dać znać na PW - gdzie dokładnie wymienili Ci zębatki - namiary na warsztat ?
Czy ta "okazja" na allegro ma więcej skrzynek renowskich na części ? Dzwoniłem w parę miejsc i niestety większość nie była chętna sprzedaży na części ...
Ostatnio zmieniony przez corrado 2014-10-09, 10:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
bebe 
Moderator
I aim to misbehave



Marka: Jeep
Model: Grand Cherokee
Silnik: 4.7 V8
Rocznik: 2004
Pomógł: 26 razy
Dołączył: 02 Sie 2010
Posty: 2384
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-20, 12:01   

Zbliża mi się termin przeglądu po 60 kkm/4 latach, to przy okazji zleciłbym jeszcze i to. :]

Proszę tylko o potwierdzenie - zamówić mam zębatki 42/31 (nr 82 00 611 303 oraz 82 00 607 983)? I rozumiem, że to jest maks, co można wyciągnąć z V biegu w silniku K4M ze skrzynią JR5-149?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-20, 12:45   

@bebe: Maks to jest to co ja mam teraz - 47/31, ze skrzyń:

JH3-334
JH3-335
JH3-336
JH3-351
JR5-332
JR5-335
JR5-340
JR5-341
JR5-345
JR5-355
JR5-356
JR5-357
JR5-358
JR5-368
JR5-369
JR5-373
JR5-374
JR5-377
JR5-378
JR5-385

Ref.: 8201516100 (490 zł) i 8201499785 (460 zł).
 
Szajfus 



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 16v Hi Flex
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate BlackLine 5 os.
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 07 Sty 2013
Posty: 54
Skąd: Szczecin
Wysłany: 2014-10-21, 02:11   

laisar, szacun - prawdziwy z Ciebie fachowiec.
Rozumiem tuning w postaci Kuk-a, ale zmiana przełożeń w skrzyni rewelacja :)
Sporo osób ma silniki 1.6 16v 5 - biegowe ( jak wyżej wskazano 6 biegowe raczej nieopłacalne ekonomicznie w przeróbce) i chciało by się dowiedzieć jaki rozmiar i typ kół zębatych dał by największy spadek obrotów.
Czy możliwa by była ewentualna kalkulacja o ile % spadną obroty przy powiedzmy 140 km/h ?
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-21, 02:45   

Szajfus napisał/a:
jaki rozmiar i typ kół zębatych dał by największy spadek obrotów

To właśnie napisałem powyżej bebemu.


Szajfus napisał/a:
Czy możliwa by była ewentualna kalkulacja o ile % spadną obroty przy powiedzmy 140 km/h ?

To zależy od wyjściowego przełożenia, które bywa różne - Karenzo podał linkę do kalkulatora. U mnie wyszło w okolicach 20%.


(A pochwały są zdecydowanie na wyrost - metodę wymyślił kto inny, sam też nic osobiście w skrzyni nie grzebałem...).
 
wookash 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 13 Wrz 2012
Posty: 61
Skąd: Zduńska Wola
Wysłany: 2014-10-29, 20:23   

Powiedzcie koledzy, czy te przeróbki tyczą się tylko logana, czy dustera też można w ten sposób zaczarować?
Sprawa druga, czy ASO taką usługę wykona bez mrugnięcia okiem? Czy trzeba na nich jakiejś metody?
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-29, 23:20   

tą modyfikacje można wykonać w każdym samochodzie ze skrzynią biegów a takich raczej nie brakuje
_________________
Moje auto
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-30, 13:16   

Cytat:
czy dustera też można w ten sposób zaczarować?

4x2: tak - i każdą inną dacię (i renówkę) z 5-biegowymi skrzyniami JH/JR.


Cytat:
czy ASO taką usługę wykona bez mrugnięcia okiem?

Powinno - może być jedynie potrzeba upewnienia się, że pamiętają o możliwości zrobienia tego bez demontażu skrzyni biegów. Konkretna procedura nazywa się: "wymiana synchronizatora 5 biegu".


Cytat:
gdzie dokładnie wymienili Ci zębatki - namiary na warsztat ?

http://www.daciaklub.pl/f...1654845#1654845


Cytat:
Jakie refleksje po prawie tygodniu używania ? :)

Niezmienie pozytywne - a nawet jeszcze bardziej!


(Aczkolwiek jak już pisałem wcześniej - w przypadku innej osoby należy dobrze rozważyć, czy minusy nie przesłonią plusów. Np jeśli ktoś często jeździł dotychczas w przedziale 50-80 km/h, to raczej bym nie polecał aż takiego wydłużenia V biegu. Zwłaszcza w przypadku silników 1.6 Euro5 84 KM wybór przełożenia 42/31 może się okazać bardziej kompromisowy - spadek obrotów i zmniejszenie hałasu powinno być już dobrze zauważalne, a obniżenie elastyczności jeszcze zbytnio nie doskwierać).
 
Cav 


Marka: Kia
Model: Sportage
Silnik: 1.7 crdi 115 KM
Rocznik: 2014
Pomógł: 8 razy
Dołączył: 27 Paź 2013
Posty: 3019
Skąd: Poznań
Wysłany: 2014-10-30, 16:44   

laisar napisał/a:
Cytat:
czy dustera też można w ten sposób zaczarować?

4x2: tak


A 4x4 nie?
 
Karenzo 


Marka: Dacia--> Subaru
Model: Duster 4x2 -->Forester
Silnik: 1.6 16V 105 LPG K4M 616 --> 2.0 16v FB20
Rocznik: 2012 --> 2016
Wersja: Laureate
Pomógł: 48 razy
Dołączył: 23 Sty 2012
Posty: 4551
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-30, 17:10   

można ale jest to bardziej pracochłonne .
Trzeba rozłożyć cała skrzynie bo 6 bieg znajduje się na końcu wałka .
W 5 biegowych znajduje sie na początku więc zdejmujemy dekiel i zamieniamy zębatkę
_________________
Moje auto
 
laisar 
Moderator



Marka: Dacia
Model: Logan MCV
Silnik: 1.6 MPI
Rocznik: 2007
Wersja: Laureate 7 os.
Pomógł: 418 razy
Dołączył: 16 Wrz 2007
Posty: 18035
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2014-10-30, 18:04   

Cytat:
A 4x4 nie?

Nie "w ten sposób" = "wymieniając łatwo, szybko i tanio koła zębate V biegu bez wymontowania i rozebrania skrzyni".

W ogóle wymiana kół zębatych na takie innego rozmiaru jest możliwa chyba w większości istniejących skrzyń - i w TL też - bo na tym właśnie polega ich fabryczne zestopniowywanie. Także w dusterze - wbrew opowiadanym czasem na ten temat banialukom.
 
wookash 



Marka: Dacia
Model: Duster
Silnik: 1.6 LPG
Rocznik: 2012
Wersja: Laureate
Dołączył: 13 Wrz 2012
Posty: 61
Skąd: Zduńska Wola
Wysłany: 2014-11-01, 08:42   

Laisar - wielki szacun za wiedzę i pomoc.
Pomęczę Cię jeszcze - na temat mechaniki sam, jestem kompletnie zielony (wiem co z czym) - mam zamiar w poniedziałek zadzwonić do ASO i ich zapytać, o wykonanie takiej usługi. Oprócz tego że nazywa to się wymiana synchronizatora 5tego biegu - to podajesz różne przełożenia. Ja nie mam pojęcia jaką mam skrzynię w aucie - czy jest sposób określić na podstawie parametrów mojego auta, czy taki zabieg ma sens i jakie konkretnie "hasło" mam zapodać do ASO, aby wiedzieli jakie przełożenie mają zastosować?
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template FISubSilver v 0.3 modified by Nasedo. Done by Forum Wielotematyczne